کامل ترین خبرها در خصوص اختلاس بزرگ سه هزار میلیارد تومانی/تصویر
سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز

امیر منصور امیرخسروی عامل اختلاس بزرگ (سه هزار میلیارد تومانی)

عکس امیر منصور امیرخسروی  عامل اختلاس بزرگ -سلام چه خبر

 "شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا" در 28 خردادماه 1385 شکل گرفت که نمی توان به ناف دولت های پیشین بستش و به سرعت رشد کرد. تا جایی که سرمایه اولیه 50 میلیون تومانی شرکت طبق صورتجلسه هیئت‌مدیره مورخ 87/11/30 یعنی طی دو سال و هشت ماه به 20 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد! اما پس از رشد چهل برابری حالا وقت ایجاد و افزایش شرکت های اقماری بود که قرار بود «مهرگان ا. خ» را به صاحب یک غول بزرگ صنعت در تولید و واردات صنایع غذایی، فلزی، معدنی، شیمیایی، برق، خدمات مهندسی، مشاوره، ماشین سازی، ورزشی و... مبدل سازد. اما این همه پول در فضایی که بسیاری از سرمایه گذاران با مطالبات معوقه شان از حساب خالی سخن می آوردند، از کجا می آمد؟ لابد آن گونه که رئیس بانک مرکزی می گفت، اینها هم یک ضامن کاسب گذاشته اند و "مبلغ ناچیزی" از تعدادی بانک وام گرفته اند و تضمین (LC) برای اخذ وامشان را هم لابد از یک بانک گرفته اند که لابد اسم آن بانک صادرات نیست!

به هر حال آقای جهرمی بهتر از ما می داند؛ حال با این وضعیت، بانک صادرات چگونه بدهی هایی که باید به دیگر بانک ها بابت باز کردن اعتبار برای این شخص کرده بدهد؟! البته LC ها جعلی است و در سیستم بانکی ایران تا زمان دریافت این رقم، هیچ کس متوجه نشده است! جالب آن که شعبه بانک صادرات چنین حجم LC را بدون مجوز جهرمی باز کرده و آقای مدیرعامل می گوید متوجه نشده چنین اعتبار بزرگی در زیرمجموعه اش باز شده است! آن هم در شرایطی که برای پرداخت یک چک تضمین شده یک میلیاردی تماس ها و استعلام های فراوانی می شود. از این مهم تر اینکه با رئیس بانک مرکزی که بنابر گفته جهرمی نیم ساعته روی این سرمایه ها، مجوز بانک آریا را صادر کرده، باید چه کرد؟!

یعنی اینها سه هزار میلیارد تومان با چند صد میلیارد تومان بالا یا پایین را یک روزه و دو روزه دریافت نکرده اند و لابد چنین رقم های سنگینی بدون هماهنگی و اطلاع مدیرعامل بانک صادرات و حتی رئیس بانک مرکزی جابجا می شده و هیچ کس هم نمی گفته این شخص چگونه سبز شده و چگونه "مولتی میلیاردر دلاری" شده و کسبه گردن کلفت بازار را جا گذاشته است! اینها که شنیده می شود، یاد خبر دستگیری برخی از خریداران سکه و دلار در ماه های پیش می افتیم و اینکه چگونه اشخاصی با این حجم گردش مالی به اندازه یکی از این دلالان خرده پا زیر ذره بین قرار نگرفته و پنج سال این شرکت پیش رفته و در نهایت به چنین رقم نجومی رسیده است. یاد کشورهای بیگانه هم می افتیم که اگر به حساب یک شخص دارای اعتبار مشخص، رقمی نجومی واریز شود، بلافاصله پلیس سراغش می آید و پیگیر منبع پول می شود تا پولشویی یا هر تخلف مالی دیگر رخ نداده باشد و قانون از کجا آورده اید بر تک تک شهروندان اعمال می شود!

 

حالا که این کودک با لقمه های خاص بزرگ شد و سایه اش آن قدر بزرگ شد که نتوان زیر شنل شعبده بازها و جامه رمالان پنهانش کرد، واقعیات پنهان به ابعاد غیرقابل کنترل و حجم انفجار می رسد و مشخص می شود شرکت مادری که خانوادگی اداره می شد، با سیستم بانکی چه کاری کرده و چگونه توانسته رکورد اختلاس را در تاریخ بانکداری جهان بشکند! حالا برخی مدعیان مبارزه با فساد ساکت شده اند و دنبال کوچک ترین روزنه ای هستند تا این یکی را هم یا به دشمن خارجی نسبت دهند و یا پای دولت های قبلی را به میان بکشند، اصلاً مگر می شود این چند ساله این اتفاقات رخ داده باشد؟! اصلاً اینها در مقام مدعی و طلبکار هستند و جلوتر از همه فریاد می زنند، دزد را بگیرید!

در این میان از برخی اسامی نیز یاد می شود که اگر قرار باشد ردی از آنها جست، باید در شرکت های اقماری به دنبالشان گشت که «مهرگان ا. خ» فرزند منصور خان به شماره شناسنامه 1225 صادره از رودبار متولد 1342 ساکن تهران، خیابان بخارست... صاحب شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا با این پولها خریداری کرده و یا تاسیس کرده است. بر این اساس «آینده» ضمن ابزار تاسف برای وقوع چنین فاجعه ای در نظام مالی ایران، اطلاعاتی در خصوص 20 شرکت از مجموع شرکت های تو در توی زیرمجموعه شرکت مادر منتشر می کند.

 

شرکت آب معدنی داماش گیلان
شرکت آب معدنی داماش در خرداد ماه 1381 با ساخت اولین کارخانه بزرگ تمام اتوماتیک در استان گیلان آغاز به کار کرد. برابر صورتجلسه مجمع عمومی و صورتجلسه هیئت مدیره مورخه 86/9/5، اعضاء هیات مدیره شرکت امیر منصور آریا به عنوان اعضاء هیات مدیره این شرکت منصوب شدند و «م.د» یکی از آنها هم مدیرعامل شد و عملاً داماش در اختیار این شرکت قرار گرفت و پس از آن نیز شرکت از سهامی خاص، سهامی عام شد.

 

 

باشگاه ورزشی داماش ایرانیان
امیرمنصور آریا در سال 1385، باشگاه ورزشی داماش ایرانیان را که در ابتدا با نام استقلال شهرداری رشت اداره می‌شد و سـپس در اختیـار صنایع شـیر ایران قرار گرفته بود، را خرید و در آبان 1387 امتیاز باشگاه پگاه گیلان به باشگاه داماش واگذار و پس از انتقال تیم پگاه گیلان به داماش، اولین تیم فوتبال دسته یک لیگ در دورود لرستان نیز راه‌اندازی شد و حسن عابدینی نیز مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شد. به دلیل منع قانونی داشتن دو تیم فوتبال، تیم فوتبال دورود لرستان با هیئت مدیره جدید به باشگاه ورزشی دورود لرستان انتقال یافت و درحال حاضر هزینه تیم‌های فوتبال پرسپولیس قائم‌شهر و تیم فوتبال جاوید کرج هم به عهده باشگاه ورزشی داماش است.

 

شرکت داماش ترابر ایرانیان
امیرمنصور آریا، همچنین زنجیرۀ شرکت‌های حمل و نقل داخلی کالا در استان‌های شمال، مرکز، جنوب، شرق و غرب کشور را در قالب دو شرکت داماش ترابر ایرانیان و ایمن ترابر آریا در سال 88 هریک با سرمایه یک میلیون تومان در استان‌های تهران و گیلان ایجاد کرد.

 

 

شرکت آهن و فولاد لوشان
امیرمنصورآریا، شرکت آهن و فولاد لوشان را در سال 1385 در زمینۀ عملیات مهندسی شامل سازه، سیویل، معماری، تأسیسات برقی و مکانیکی، ساخت سازه‌های فلزی و بتنی و پانل‌های مختلف ایجاد کرد و بنابر اظهارات شرکت مادر، ساخت سوله و سازه‌های فلزی سنگین را در زمینی به مساحت 35000 مترمربع را خرید و در ادامه نیز با تغییر هیات مدیره، شرکت کامل در اختیار این اشخاص قرار گرفت.

 

شرکت پخش امیرمنصور ایرانیان
امیرمنصور آریا زنجیره تأمین، فروش و پخش و توزیع محصولات و خدمات را در سال 1386 تحت عنوان شرکت پخش امیرمنصور ایرانیان را با سرمایه صد میلیون تومان ایجاد کرد که موضوع فعالیتش صادرات و واردات و خرید و فروش و پخش کالاها و محصولات غذایی، دارویی و آرایشی و بهداشتی و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز پخش کالا بود و در سال 87، اشخاصی از شرکت مادر به هیات مدیره این شرکت هم تزریق شده و در سال 89 نیز تثبیت شدند. بنابر ادعای امیر منصور آریا، این شرکت دارای 72 کامیونت و 10 وانت از استان تهران آغاز و سپس به سایر استان‌های کشور تسری داده و به احداث انبارهای تمرکز و نگهداری مواد اولیه، از جمله انبار شرق ( انبار تهران‌پارس با 7000 متر مربع ) و غرب استان تهران ( انبار فتح با 16800 متر مربع ) و دیگر اسـتان‌ها، مجهـز به سیستم‌های نگهداری موادغذایی و دارویی است که احتمالاً باید نهادی نظارتی ضبطش کنند.

 

شرکت خدمات مهندسی کشاورزی میثاق گیلان
شرکت خدمات کشاورزی و دامداری میثاق گیلان از شرکت‌های اقماری امیرمنصور آریا خریداری شده و موضوع فعالیتش طرح‌های کشاورزی و دامداری صنعتی و انجام عملیات کشاورزی و ایجاد صنایع وابسته به آن و در حوزۀ عملیات دامداری، پرورش گاو، گوسفند، مرغ و ... و احداث صنایع وابسته به آن بوده است. بنابر ادعای امیر منصور آریا این شرکت با خرید گاو و گوساله و پرورش آن در زمینه تولید و عرضه شیر دام در زمینی به مساحت بالغ بر 26 هکتار با امکانات جانبی دامپروری و تولید شیر، فعالیت دارد.

 


شرکت شفاف شیمی پلاست
امیرمنصور آریا شرکت بسته‌بندی هم راه اندازی از آن خود کرد و شیمی پلاست را که سال 1382 تاسیس شده بود، در سال 1385 خرید و سرمایه این شرکت از یک میلیون به 500 میلیون افزایش یافت و چند ماه بعد نیز یکی از اعضاء شرکت امیرمنصور آریا به هیات مدیره این شرکت تزریق شد. طرح توسعه شرکت شیمی پلاست نیز با اخذ مجوز تأسیس از سازمان صنایع و معادن استان گیلان در سال 1386 با عملیات ساختمانی و برنامه‌ریزی تهیه ماشین‌آلات آن‌ برای تهیه و تولید فیلم شیرینگ، نایلون‌های عریض (کشاورزی)، پری‌فرم و درب بطری آغاز شده و با ساخت سوله‌هایی به مساحت تقریبی 5000 مترمربع تداوم یافت.

 


شرکت صنایع غذایی دریاچه گهر لرستان
امیر منصور آریا به جز آب معدنی داماش گیلان، واحد جدید تولید در منطقه "دورود" لرستان تحت عنوان شرکت صنایع غذایی دریاچه گهر لرستان به عنوان شرکت جدید تولید آب معدنی در اختیار گرفت و در سال 85 همچون دیگر شرکت ها، سرمایه این شرکت از 13 و نیم میلیون تومان به 280 میلیون تومان و پس از آن، یکی از اعضاء شرکت امیر منصور وارد هیات مدیره این شرکت هم شد و پس از آن نیز تا سال 87، سرمایه این شرکت را به یک میلیارد و صد میلیون تومان افزایش دادند.

 

گروه صنعتی نمونه منصور گیلان
شرکت نمونه منصور گیلان یکی از معدود شرکت هایی است که پیش از سال 85 و در سال 81 با محوریت هیات مدیره شرکت امیرمنصور آریا به عنوان شرکت مادر ایجاد شده و البته پس از مدتی این اعضاء اسماً از هیات مدیره خارج شده و سرمایه شرکت از پنجاه میلیون به کی میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. این شرکت که مدعی بود قرار است تولیدکننده عمده MDF کشور باشد، مبادرت به احداث کارخانه در شهرک صنعتی لوشان واقع در استان گیلان نمود. در ادامه نیز در سال 89 سرمایه شرکت به 75 میلیارد تومان افزایش یافته و همزمان دوباره این اشخاص به هیات مدیره بازگشتند و سیطره شرکت امیر منصور بر این گروه صنعتی هم حفظ شد.

 

گروه "ملی" صنعتی فولاد ایران
این شرکت در کیلومتر 9 جاده اهواز ـ خرمشهر در سال 1342 دشت وسیعی به مساحت 120 هکتار ایجاد شد و نام رسمی کارخانجات گروه ملی صنعتی فولاد ایران را از آن خود کرد که در سال 1382، بیش از 193 میلیارد تومان سرمایه داشته و در سال 86، به 54 میلیارد تومان کاهش یافت. این کارخانه که خطوط تولید مختلف نورد میلگرد، تیرآهن، لوله سازی، بخش میلگرد کوثر، فولادسازی، ماشین سازی و آزمایشگاه متالوژی را به تدریج تاسیس و بهره برداری کرد، تا اوایل سال 88 با هیات مدیره ای به نمایندگی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت ذوب‌آهن اصفهان، شرکت فولاد خوزستان، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و شرکت ملی فولاد ایران بود تا اینکه هفتمین ماه 88، بالاخره پای شرکت امیرمنصور آریا و عضو هیات مدیره این شرکت مادر به هیات مدیره فولاد ایران سابقاً دولتی باز شد و صاحب جدید فولاد ایران، صاحب اختیار حق امضاء قراردادهای این مجموعه بزرگ هم شد و سرمایه شرکت هم از 123 میلیارد به 3 میلیارد و دویست میلیون کاهش یافت و مدتی بعد این سرمایه اسمی 232 میلیارد تومان افزایش یافت و بعد از مدتی نیز بندی به اساسنامه شرکت افزوده شد که اشخاص ثالث هم بتوانند با سرمایه شرکت، وام دریافت کنند!

 

شرکت گردشگری و جهانگردی ستاره درخشان درفک
شرکت گروه گردشگری و جهانگری ستاره درخشان درفک یکی دیگر از شرکت های این مجموعه بوده که سال 86 با عضویت یکی از اعضاء هیات مدیره شرکت امیرمنصور آریا با سرمایه صد میلیون تومان تاسیس شد و موضوع فعالیتش، در زمینه‌های ورزشی، رفاهی و تفریحی گردشگری و احداث شهربازی احداث تله‌کابین احداث هتل و هتلداری، احداث مکانهای ورزشی و تفریحی، برگزاری سمینارها و نمایشگاههای مرتبط ایجاد موزه آثار باستانی و کلکسیونهای اشیاء قیمتی (تمبر، تابلو و غیره)، تأسیس دهکده و مکانهای توریستی همکاری در برگزاری مراسم مذهبی، پذیرش امور مشاوره‌ای در زمینه گردشگری و موارد فوق صادرات و واردات، خرید و فروش کلیه امور بازرگانی کلیه کالاهای مجاز بود که بعداً اجرای طرحهای جنگلداری وتجدید نظر، تولید نهال، زراعت چوب، احیاء وتوسعه منابع طبیعی، اجرای طرحهای مرتعداری، محیط زیست، احداث فضای سبز و طرحهای اکوتوریست، حفاظت آب و آبخیزداری، تولید (گل و گیاه)، قارچ، توسعه عمران روستایی و عشایری و...نیز افزوده شد. در ادامه نیز قرار شد بتوان با اموال این شرکت به عنوان وثیقه برای اشخاص حقیقی درخواست تسهیلات بانکی کرد و در نهایت حضور امیرمنصور آریا در این شرکت علنی شد.

 


شرکت مشاوره و مدیریت تدبیر منصور
یکی دیگر از شرکت هایی که امیرمنصور آریا در سال 1385 تأسیس کرد، شرکت خدمات مشاوره و مدیریت تدبیرمنصور بود و موضوع فعالیتش تأمین نیروی انسانی با حداقل هزینه برای شرکت‌های هم‌گروه زیرمجموعه امیرمنصور آریا تأمین کند و همچنین کترینگ برای تأمین وعده غذایی کارکنان تحت پوشش خود در غرب و شرق تهران و اهواز و لوشان راه اندازی کند و طبیعتاً رد پای این امیر منصور آریا نیز در هیات مدیره این شرکت نیز موجود است.

 


شرکت معدن شکافان تهران
امیرمنصور آریا حتی شرکت کشف، استخراج و فرآوری محصولات معدنی هم تحت عنوان معدن شکافان در سال 85 راه اندازی کرد و بنابر اظهارات این شرکت ها در حال فرآوری مواد معدنی مختلف به صورت پودر و ماکادام برای تولید انواع شیشه جام و ظروف و تولید سنگ لاشه برای کارهای عمرانی و ایجاد اسکله بندرگاه مشغول فعالیت است. سرمایه این شرکت از 10 میلیون تومان به 500 میلیون افزایش یافت و مجدد از 500 میلیون به 3 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و در ادامه نیز حضور ثبت شده نماینده امیرمنصور آریا در این شرکت مشهود است.

 


شرکت مهندسین مشاور مدیریت پردازش زمان
یکی دیگر از بخش هایی که امیرمنصور آریا، به آن وارد شد، طراحی و مهندسی بر بناهای ساخته خود بود که با ایجاد شرکت مهندسین مشاور مدیریت پردازش زمان در ابتدای سال 88 پیگیری شده است. در هیات مدیره این شرکت لیدر شرکت مادر یا همان "مهرگان.ا. خ" به عنوان رئیس هیات مدیره حضور مستقیم داشته که در ادامه "حسین.ع" نیز به هیات مدیره این شرکت وارد شده و در سال 88 این اشخاص تا دی ماه 90 تثبیت می شوند اما باز هم هیات مدیره دستخوش تغییرات مکرر می شود که یکی در دی ماه 89 و دیگر بار در تیرماه 90 این تغییرات ثبت شده است.

 


شرکت نوآوران صنعت الکترونیک قم
نوآوران صنعت الکترونیک از دیگر شرکت‌های تحت پوشش امیرمنصور آریا بود که سال 86 تاسیس شد و در ظاهر وارد تولید انواع لامپ‌های کم‌مصرف و LED شده که بنابر اظهارات امیرمنصور آریا، این شرکت لامپ سازی دارای دو سایت و بالغ بر 4000 متر مربع و تعداد پرسنل شاغل 300 نفر بوده و پروانه‌های بهره‌برداری برای مونتاژ لامپ کم‌مصرف 130 میلیون عدد، جهت ساخت SKD لامپ کم‌مصرف 24 میلیون و لامپ LED برابر 204 میلیون عدد را دارد. رد پای شرکت امیرمنصور آریا از همان سال 87 در این شرکت تولید لامپ هم وجود داشته و تمام اوراق شرکت نیز تنها با امضاء رئیس هیات مدیره که نماینده امیرمنصور آریا بود، اعتبار داشت و بدین طریق سرمایه شرکت از یک میلیون به هزار برابر یا یک میلیارد تومان افزایش یافت.

 


شرکت تجارت گستران منصور
امیر منصور آریا شرکتی ویژه صادرات تولیدات شرکت های اقماری اش نیز تحت عنوان شرکت تجارت گستران منصور در سال 85 با سرمایه 30 میلیون تومان تاسیس کرد و در واقع این شرکت حکم بازوی تجارت خارجی این شرکت را پیدا کرد. در هیات مدیره این شرکت علاوه بر "حسن.ع" مدیرعامل یکی دیگر از شرکت های امیر منصورآریا که به عنوان مدیرعامل در تجارت گستران منصور فعال شد، یکی از اعضاء هیات مدیره و بازرس شرکت امیرمنصور آریا به عنوان شرکت مادر نیز عضویت داشتند اما در ادامه "حسن.ع" از هیات مدیره شرکت خارج و سرمایه شرکت نیز که 100 میلیون تومان افزایش یافته بود، ابتداً به 10 میلیارد تومان افزایش یافت و سپس به 50 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و در نهایت در سال 90، هیات مدیره این شرکت تثبیت شد.

 


شرکت سامانه های برنامه ریزی منابع کرانه
شرکت سامانه های برنامه ریزی منابع کرانه از دیگر شرکت های زیرمجموعه امیرمنصور آریا است که سال 85 با سرمایه 10 میلیون تومان تاسیس شده اما رد امیرمنصور آریا از سال 89 در هیات مدیره و سرمایه گذاران این شرکت قابل مشاهده است. این شرت قرار بوده پروژه های طراحی و اجرای سیستم های جامع تولید شامل برنامه ریزی مواد و کنترل موجودی، تولید، کنترل کیفیت و سیستم یکپارچه مالی و اداری و کارتابل الکترونیکی و مدیریت ارتباطات راه اندازی شده بود تا این شرکت ها را به هم متصل کند.

 


شرکت سبک سازان لوشان (سهامی خاص)
شرکت سبک سازان لوشان با موضوع جایگزین کردن مصرف انرژی از طریق سلول های خورشیدی و کاربرد سلول های خورشیدی در صنایع مختلف، به عنوان یکی دیگر از شرکت های زنجیره ای امیرمنصورآریا، فعالیت خود را در این زمینه از سال 1383 آغاز کرده و بنابر اظهاات امیرمنصور آریا، ساخت مجموعه تولید سلول های خورشیدی در 6 فاز در بروجرد را در پیش گرفته بود. در سال 86 سرمایه این شرکت از 100 هزار تومان به یک میلیارد و 900 میلیون تومان افزایش پیدا کرد و در واقع 19 هزار برابر شد. حالا سال 88 با پولهای باد آورده می رسد و "م.ا.خ" به نمایندگی از شرکت امیرمنصور آریا وارد هیات مدیره این شرکت هم می شود و در سال 90 نیز به عنوان رئیس هیات مدیره تثبیت می شود.

 


شرکت کیمه طرح ایرانیان
امیر منصور آریا، شرکت کیمه طرح ایرانیان را هم به عنوان بازوی تبلیغاتی اش چه در زمینه طراحی و چه در زمینه واردات کالاهای نمایشگاهی و طراحی و انتشار نشریات در اردیبهشت 88 تاسیس کرد و در هیات مدیره این شرکت هم نماینده داشت. میزان سرمایه این شرکت و حدود فعالیت هایش کاملاً مشخص نیست اما به نظر می رسد نسبت به واحدهای صنعتی که امیرمنصور آریا خریداری کرده، این شرکت دامنه فعالیت محدودی داشته است.

 

شرکت ماشین سازی لرستان
شرکت ماشین سازی لرستان در سال 1354 با نام مجتمع صنعتی نیر پارس تاسیس شد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شرکت ماشین سازی لرستان تغییر نام داده و پرونده بهره برداری کارخانه با ظرفیت 1800 تن در سال در سال 1374 صادر شد و در حال حاضر مساحت کارخانه بالغ بر 11 هکتار شامل سالن های تولید، انبارهای سرپوشیده و ساختمان های اداری با هدف گذاری برای ورود به حوزه تولید صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است. رد پای شفاف امیرمنصور آریا را از سال 89 می توان در هیات مدیره این شرکت مشاهده کرد و علی الظاهر تغییراتی نیز در هیات مدیره رخ نداده است.

 

اینها به جز پروژه تاسیس بانک آریاست که طبق قانون بانک داری سرمایه اولیه اش باید 400 میلیارد تومان باشد که 50 درصد سرمایه اش اموال غیرمنقول و املاک باشد که احتمالاً پس از خرید این شرکت ها از محل اعتبارات گشورده شده بانک صادرات، بر روی زمین های این کارخانجات به عنوان اموال غیرمنقول بانک آریا و بخشی از نقدینگی این شرکت ها به عنوان اموال منقول بانک آریا مورد بهره برداری برای دریافت مجوز نیم ساعتی بانک اقدام شده است! به هر حال باید هوای شخصی که رئیس دفتر رئیس جمهور با موافقت رئیس جمهور، دستور تسهیل امورش در حوزه های اقتصادی می دهد را داشت و چرا باید بررسی می شد که عقبه این پولها چیست و هر کس این شرایط را داشته باشد، در ایران صاحب بانک می شود؟!

از اینها که تمام شرکت های امیرمنصور آریا هم نیست که بگذریم، مسئله تکان دهنده این است که چنین اتفاقاتی ظرف یک ساعت یا یک روز یا یک هفته یا ماه یا یک سال رخ نداده، بلکه چند سال این اتفاقات در حال وقوع بوده و این گروه و به طور خاص «مهرگان. ا . خ» هیچ نگرانی برای دستگیری نداشته که اگر نگرانی داشت، بخش اعظم این سه هزار میلیارد تومان را از کشور خارج می کرد و دست به سرمایه گذاری بلندمدت و خرید و ایجاد صنایع برای خود از محل بیت المال نمی زد و در واقع این گروه حتی تصور نمی کرده کوچکترین گزندی به آن وارد شود و جعل 180 توافقنامه تضمین پرداخت اعتبار ارزی اش (LC) هایش در بانک صادرات (بنابر ادعای جهرمی) علنی شود.

بنابر این، همزمان با اینکه اموال این شرکت ها مصادره شده و به بیت المال باز گردانده می شود، باید در پی محاکمه اشخاصی بود که پشت این اسامی نه چندان مطرح بوده اند و امنیت را برای عوامل این شبکه تضمین کرده بودند تا اینها با خیال راحت از سال 86 این حرکت را آغاز کنند و در سال 1388 به 80 میلیارد تومان، سال 89، 800 میلیارد تومان سرمایه در اختیار گرفته و در نهایت سال 90، 2 هزار و 800 میلیارد تومان اختلاس کنند و چه بسا اگر یکی این وسط مشکوک نمی شد، این داستان همچنان ادامه داشت.

آیا حتی یک چهره کلیدی که دستور چنین همکاری با این اشخاص را صادر کرده، در این پرونده دستگیر می شود و یا یکی از متهمین این پرونده به عنوان اخلال در نظام اقتصادی ایران که معادل محارب است، به مجازات اعدام یا حبس ابد محکوم می شود؟! هرچند... اما امید است که چنین شود و با حبس های 10 الی 20 سال و جریمه های نقدی، سر و ته ماجرا هم آورده نشود، چرا که در این صورت نباید انتظار حفظ اعتماد عمومی را داشت. چه اشکالی دارد مسئولان به درخواست دکتر احمدی نژاد در سفر اخیر اردبیل پاسخ مثبت دهند و همان گونه که وی گفت هرمسئولی در هر مقامی نقش داشته را مورد رسیدگی قضایی قرار دهند، از اسفندیار رحیم مشایی همین امروز تحقیق شود و در خصوص صدور نامه مورد پیگرد قرار بگیرد و همچون کشورهای اروپایی چون فرانسه که رئیس جمهور را دادگاهی می کنند یا کمونیستی چون چین که وزیر را اعدام می کنند، ... و ... و ... دانه درشت ها هم تا تکمیل تحقیقات به بازداشتگاه اوین منتقل شوند؟.... آها، یادم نبود اعضای کابینه خط قرمز بودند!

 

صادق زیباکلام: منتی سر مردم با افتخار کشف اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی
 
 
 


در هفته‌ای که موضوع اختلاس سه‌هزار میلیاردی بدل به مهم‌ترین موضوع سیاسی در ایران شده بود، خبر سوءاستفاده مالی هم در برزیل ظاهر شد. شماری از مطبوعات برزیل خبری منتشر کردند مبنی بر اینکه یکی از وزرا مرتکب سوءاستفاده مالی شده است. اما سوءاستفاده مالی وزیر برزیلی چه بود؟ او حقوق یکی از مستخدمان و کارکنان شخصی‌اش را از محل بودجه عمومی پرداخت کرده بود؛ همین. اما «همین» خطا یا سوءاستفاده برزیل را تکان داد که چرا یکی از اعضای کابینه به خودش اجازه داده که به پول ما مثلا ماهی 400 یا 500 هزار تومان برای یکی از پرسنلش که کارهای شخصی او را انجام می‌داده از محل «بیت‌المال» پرداخت کند؟ وزیر مربوطه نخستین عملی که انجام داد، عذرخواهی رسمی از مردم بود و بعد هم همان روز از کابینه استعفا داد و از اینکه عملش «نادانسته» و «غیرتعمدی» باعث آبروریزی دولت شده بوده از همکارانش عذرخواهی مجزا می‌کند.
رییس‌جمهور برزیل هم جداگانه از مردم عذرخواهی می‌کند و دستور می‌دهد که یک کمیته حقوقی متشکل از حقوق‌دانان مستقل به همراه شماری از سناتورها (وکلای مجلس یا پارلمان برزیل) به موضوع رسیدگی کنند تا اساسا جلو این‌گونه سوءاستفاده‌ها در آینده گرفته شود.اما در ایران؛ باوجود آنکه ابعاد اختلاس میلیون‌ها برابر سوءاستفاده در برزیل بود، نه مقامی از مردم عذرخواهی کرد، نه مسوولی استعفا داد و نه اساسا احدی از مقامات کشوری، وظیفه خودش دانست که در تلویزیون حاضر شود یا مصاحبه مطبوعاتی تشکیل دهد و در آن خیلی صاف و ساده اما در عین حال صریح و صادقانه به مردم توضیح دهد که اصل ماجرا چگونه بوده . برعکس مسوولان ذی‌ربط یک‌جورهایی طلبکار هم بودند. هرکدام مدعی شدند که آنان قضیه را پیگیری کرده بودند و افتخار کشف آن به آنان می‌رسد. تو گویی که مساله مهم و اصلی این نیست که این چه سیستمی است که شتر با بارش در آن ربوده می‌شود؟ تو گویی که مساله اصلی‌ این نیست. مگر مهم‌ترین و اصلی‌ترین شعار انتخاباتی و حکومتی دولت‌های نهم و دهم و حامیان اصولگرای آنان مبارزه با فساد و پایان بخشیدن به ویژه‌خواری، سوءاستفاده از بیت‌المال، عدالت اجتماعی و مبارزه با مفسدین اقتصادی نبود؟ به جای پرداختن به این پرسش‌ها، اصولگرایان سعی می‌کنند که از یک‌سو مدال افتخار کشف اختلاس سه‌هزار میلیاردی را به سینه خود آویزان کنند و از سویی دیگر، سعی می‌کنند که اختلاس را به رقبای سیاسی‌شان نسبت دهند. کانه رقبای سیاسی آنان از کره ماه آمده‌‌اند و افراد و اشخاص جدیدی هستند و انگار نه انگار که آنان همان چهره‌ها، شخصیت‌ها و جریاناتی هستند که تا همین چند وقت پیش اگر کسی می‌گفت که «بالای چشم آنها ابروست»، اصولگرایان تمام‌قد و با همه وجود در مقام دفاع برمی‌آمدند و آنان را بهترین، صالح‌ترین، درست‌ترین، پاک‌ترین، خدمت‌گزارترین و... در طول تاریخ انقلاب می‌خواندند؟ حتی اگر فرض بگیریم که حسب آنچه که اصولگرایان موسوم به 8+7 می‌گویند، متهم و مقصر اصلی «جریان انحرافی» باشد، این سوال از آن بزرگواران مطرح می‌شود که چه کسانی و کدامین جریانات باعث ‌روی کارآمدن «منحرفین» شدند؟ آیا شما نبودید که باعث ‌قدرت‌رسیدن آنان شدید؟ آیا هرکس که کوچک‌ترین ایراد و انتقادی به آنان وارد می‌ساخت، شما تمام قد در مقام دفاع، تایید و تمجید از آنان برنمی‌آمدید؟ اختلاس، سوءاستفاده و خلاف‌های مالی البته نه محدود به یک کشور می‌شود و نه یک ملت یا یک منطقه. در همه جای دنیا به هر حال خلاف مالی و سوءاستفاده صورت می‌گیرد. مساله مهم نحوه برخورد مسوولان آن کشور با سوءاستفاده و خلاف مالی است.یک شیوه برخورد آن است که در برزیل شاهدش بودیم: پذیرش مسوولیت؛ یک شیوه برخورد هم آن است که در ایران شاهدش هستیم؛ طلبکار بودن از مردم و گذاردن منت بر سر آنان که «ما» بودیم که کشف کردیم. کانه موضوع اصلی نفس وقوع جرم و خلاف نیست بلکه مساله اصلی آن است که وقتی خلاف صورت می‌گیرد، کدام نهاد افتخار کشف آن را پیدا می‌کند؟

در پي مطرح شدن نام سايت امير منصور آريا كه داراي اطلاعات كاملي از مجموعه شركت‌هاي وابسته به وي و افراد كليدي شركت به همراه آدرس و تلفن‌هاي دفاتر اصلي بود، اين سايت موقتي و به بهانه بروز رساني! آن هم در چنين شرايطي! فعلا در دسترس نيست.

 


 


همچنين است، احوالات سايت شركت تجارت گستران منصور:


 


 


اما هنوز هستند سايت‌هايي از شركت‌هاي حلقه هولدينگ امير منصور آريا كه بسته نشده‌اند و مي‌توان به آنها مراجعه كرد و هنوز فرصت خارج از سرويس ساختن آنها به دست نيامده است.

از اين ميان، مي‌توان به سايت «شركت امير منصور ايرانيان» به آدرس http://www.ami-co.com/ اشاره نمود.


 


 


جالب اينجاست كه اين شركت نيز در آدرسي نزديك به محل شركت اصلي و در خيابان احمد قصير واقع بوده است.

گروه جالب وب گستر آريا چيست؟

و البته جالبتر اينجاست كه اين هوليدنگ عجيب كه در همه نوع فعاليتي دست داشته، حتي گروه و شركت طراحي وب خود «گروه وب گستر آريا» را نيز راه‌اندازي كرده بود، به گونه اي كه سايت شركت اصلي همچنين «شركت امير منصور ايرانيان»، تجارتگران منصور و بيشتر شركت‌هاي وابسته به هولدينگ اختلاس توسط همين شركت طراحي شده‌اند و جالبتر اينكه سايت خود اين شركت نيز هم اكنون در دسترس نيست.


 


 



 


 


چه كساني با امير منصور آريا كار مي كنن؟

البته «تابناك»، پيشتر در خبري به چند و چون شركت امير منصور آريا و سايتش كه در آن هنگام هنوز در دسترس نبود، پرداخته و اطلاعات آن در دسترس است كه در آن به كم و كيف همكاري كنندگان اصلي با اين هولدينگ، اعم از حقيقي و حقوقي اشاره شده است.

برخي از اين افراد و شركت‌هاي همكاري كننده با امير منصور الف.خ عبارتند از:

توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا
مدیر عامل: مه آفرید امیر خسروی
مدیر R&D: مونا خیری
استان: تهران
شهر: تهران

همچنين:

نزديك بيست شركت اقماری شامل آب معدنی داماش گیلان، مروارید درخشان آریا، پخش امیر منصور ایرانیان، باشگاه ورزشی داماش ایرانیان، ایمن ترابر آریا، تجارت گستران منصور، داماش ترابر ایرانیان، سامانه های منابع سازمانی كرانه، سبك سازان لوشان، ستارگان امیرمنصور، شفاف شیمی پلاست، صنایع غذایی دریاچه گهر لرستان، گروه صنعتی نمونه منصور گیلان، گروه ملی صنعتی فولاد ایران، ماشین سازی لرستان، مشاوره و مدیریت تدبیر منصور، مهندسین مشاور مدیریت پردازش زمان، نوآوران صنعت الكترونیك قم، خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن و ستاره درخشان درفك.



امير منصور آريا از بازگشت به ايران تا اختلاس 3000 ميلياردي

«امیرمنصور الف.خ»، مشهور به «امیرمنصور آریا» یك ایرانی ساكن آلمان بود كه با دریافت چراغ سبز برای فعالیت اقتصادی به ایران بازمی‌گردد و با سرمایه‌ای نزديك یك میلیون، فعالیت جدیدي در كشور را آغاز می‌كند.

وی با ایجاد برخی روابط و معاملات، این سرمایه را چند برابر كرده و بار دیگر ایران را به مقصد آلمان ترك می‌كند و پس از استفاده از این سرمایه در آلمان، بار دیگر به ایران برمی‌گردد. وی در این مقطع به همراه برادرانش، شركتی با نام شركت (هلدینگ) توسعه سرمایه گذاری امیر منصور آریا (سهامی خاص) را با شماره ثبت 273210 راه اندازی می‌كند.

این شركت با فعالیت در زمینه‌های متنوع و گوناگونی نظیر خرید، تأسیس، مشاركت، توسعه، فروش، واگذاری و اجاره كارخانه‌ها و واحدها و شركت‌های فعال در بخش‌های تولیدی و خدماتی درون و بيرون كشور؛ ارايه خدمات اقتصادی، فنی، مالی و اعتباری؛ حسابرسی، سرمایه گذاری، تبلیغات رسانه ای، بیمه و انجام مطالعات و بررسی‌های اقتصادی و فنی؛ نظارت و پیگیری اجرای سرمایه‌گذاری و ایجاد شركت‌ها و موسسه‌های مطالعاتی و اجرایی برای تحقق و تكمیل اهداف شركت و خرید و فروش سهام و اوراق بهادار داخلی و خارجی و خرید و فروش كالاهای بازرگانی را با حمایت معنادار برخی باندهای سیاسی و اقتصادی آغاز و فعالیت مشكوك و خزنده خود در اقتصاد ایران را سرعت می‌بخشد.

شركت امیرمنصور آریا كه خانوادگی اداره می‌شود، با دریافت وام‌های هنگفت بانكی، خرید شركت‌های دولتی با پیش قسط حاصل از وجوه سیستم بانكی و گشایش اعتبارهای پي در پي را آغاز و در مدت كوتاهی، نزديك بيست شركت اقماری مورد اشاره را در اختیار می‌گیرد. واردات گوشت از كشور برزیل، خرید كشتارگاه در این كشور و خرید چند كشتی باری ویژه حمل گوشت از تازه ترین اقدامات این شركت به شمار می‌رود.

روش «الف.خ» برای دریافت وام و در امان بودن از برخورد در این سالها، به كارگیری افراد بازنشسته و صاحب نفوذ در برخی دستگاه‌های حساس نظام و استفاده از آنان به عنوان اعضای هیأت مدیره بود.

این شركت در سالهای 1387 و 1388 با حمایت برخی از پدرخوانده‌های اقتصادی وابسته به جریان سیاسی منحرف، در ردیف سيصد شركت برتر ایران، مورد ارزیابی سازمان مدیریت صنعتی قرار می‌گیرد.

بنا بر این ارزیابی، شركت امیرمنصور آریا با فروش 12هزار و 778 میلیارد ریال در سال 1388 بیشترین صعود و بیشترین رشد فروش را در میان شركت‌های تازه وارد از آن خود مي‌كند، به گونه‌‌اي كه درصد رشد فروش این شركت در این سال، نسبت به سال 1387 از رشد معادل 493 درصد برخوردار بوده است.

البته این رشد فروش، سرآغازی غیرقانونی داشت و علت اصلی آن، فروش محصولات فولادی زیر قیمت بازار توسط این گروه بود. شركت امیرمنصور آریا، در دو سال گذشته با استفاده از LCهای داخلی و خارجی و نيز خطوط ریفاینانس توانست حجم بالای محصولات فولادی در درون كشور به فروش برساند و فروش گروه نیز معمولا زیر قیمت بوده است.

نحوه حضور این گروه در بازار آهن به این ترتیب بود كه نخست با استفاده از خطوط ریفاینانس، حجم بالایی از فولاد را وارد كشور كرده و با فروش نقدی آن به زیر قیمت، قدرت مالی بالایی به دست آورده و در زمان سررسید اعتبارات اسنادی با همكاری برخی افراد با نفوذ از پرداخت این مطالبات خودداری می‌كردند.

راه‌اندازی بانك آریا با دارایی یك بانك دولتی

نحوه تأمین مالی شركت توسعه سرمایه گذاری امیرمنصور آریا از طریق سیستم بانكی نیز خود داستان جالبی دارد كه كم كم با روشن شدن ابعاد ناگفته و انتشار جزییات پنهان آن می‌تواند راه‌های نفوذ جریان انحرافی به نظام بانكی كشور را كه كیهان از مدتها پیش درباره آن هشدار داده بود، افشا كند.

در واقع یكی از اقدامات عجیب و بی سابقه در نظام بانكی كشور، راه اندازی یك بانك خصوصی با دارایی یك بانك دولتی خصوصی شده است، چنانكه برای احداث بانك آریا، تسهیلاتی از سوی بانك صادرات به شركت سرمایه گذاری «امیرمنصور» و شركت «مه آفرید» كه متعلق به «امیر منصور الف.خ» است واگذار می‌شود كه در تاریخ بانكداری كشور، بی سابقه بوده است.

اما این بار، بانك آریا با استفاده مستقیم از منابع بانك‌های دولتی كشور تاسیس شد و دقیقا زمانی كه قرار بود مجوز این بانك صادر شود، شركت امیرمنصور آریا توانست با قدرت مالی كه سیستم بانكی در اختیار وی گذارده بود، بخش عمده‌ای از سرمایه بانك خود را تامین كند و كمك‌هایی كه از سوی یكی از بزرگترین بانك‌های دولتی كشور به گروه سرمایه گذاری امیرمنصور آریا شد، نقش عمده‌ای در تأمین مالی سرمایه اولیه تأسیس بانك آریا داشت.

اما داستان پذیره نویسی و راه‌‌اندازي بانك آریا نیز حاوی نكاتی قابل تامل است. با اوج گیری تقاضاها برای دریافت مجوز تأسیس بانك خصوصی توسط جریان انحرافی كه منجر به تأسیس بانك‌های زنجیره‌ای چون تات، گردشگری و... شد، «الف.خ» هم به فكر افتاد تا در كنار فعالیت شركت توسعه سرمایه‌گذاری خود و فروش قابل توجه آن بر پايه ارزیابی IMI-001 (فهرست صد شركت برتر ایران)، بانكی را برای سپرده‌ گذاری درآمدهای هلدینگ خود راه اندازی كند.

در تقسیم‌بندی بانك‌ها، بانك آریا به عنوان بانك تجاری با هدف تأمین مالی در كوتاه مدت به شمار مي‌رود و گروهی از تجار فولاد و فعالان صنایع غذایی و بازرگانان جزو موسسان آن هستند. سرمایه اولیه این بانك، دويست میلیارد تومان است كه صد میلیارد تومان اولیه را موسسان بانك به صورت نقدی به حساب بانك مركزی واریز كرده و صد میلیارد تومان باقی مانده هم در دوره پذیره نویسی تكمیل شد كه نود میلیارد تومان آن در شعب منتخب بانك ملت و ده میلیارد تومان هم در فرابورس ایران پذیره نویسی شد.

مسئولين اين بانك در ارديبهشت استخدام نيرو كردند، ولي دادن مجوز به اين بانك در مرداد منتفي شد.

دادن 2 میلیارد و 700 میلیون دلار LC ریالی برای خرید آهن و شمش فولادی به این افراد و همچنین تسهیلات بی سابقه با توجه به مشكل دار بودن LCها، بر این اقدامات عجیب و پرسش برانگیز افزوده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
آخرین مطالب