نوشابه.پر طرفدار.اما خطرناک
سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز
تاریخ : 24 / 11 / 1389برچسب:نوشابه,خطرناک,مجله سلامت,
نویسنده : سروش

خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، اين روزها جوانان ايراني گرايش بسياري به سمت نوشابه‌هاي گازدار و به خصوص نوشابه‌‌‌‌‌‌هاي رژيمي پيدا‌كرده‌اند درحالي كه عوارض اين نوشابه‌ها هر روزه از طريق رسانه‌هاي گروهي گوشزد مي‌شود.
يكي از مشكلات تغذيه‌اي در ايران مصرف بيش از نياز و استاندارد جهاني از نوشابه‌هاي گازدار و كافئيني است، به گونه‌اي كه مصرف سرانه نوشابه در ايران بيش از 40 ليتر است و مصرف اين نوشابه‌ها در كشورهاي ديگر به ميزان 11 تا 12 ليتر در سال مي‌رسد كه نشان مي‌‌دهد هر ايراني در سال سه تا چهار برابر استاندارد جهاني از نوشابه‌هاي گازدار استفاده مي‌كند.
ايرانيان سالانه بيش از 2 ميليارد و 900 ميليون ليتر از مايعى استفاده مى‌كنند كه مضرات متعدد آن به لحاظ علمى ثابت شده است و متأسفانه سبب شده تا ايران مقام نخست را در سرانه مصرف نوشابه در جهان به خود اختصاص دهد.

* نوشابه‌هاي انرژي‌زا مخصوص باكلاس‌ها

آرش ناظمي 23 ساله، دانشجوي مهندسي مكانيك، يكي از جواناني است كه به باشگاه مي رود تا به گفته خودش هيكلش را متناسب كند؛ او درباره مصرف نوشابه‌هاي انرژي زا مي‌گويد: به شدت به اين قوطي نوشابه‌ها وابسته شده‌ام به طوري كه پس از ورزش بايد حتما از آن بنوشم.
وي با اشاره به اينكه مزه اين نوشابه‌ها بسيار بد است، مي‌افزايد: نوشيدن اين نوشابه‌ها سبب مي‌شود كلاس افراد بالا برود چرا كه هزينه آن 1250 تا 1500 تومان است و به گفته دوستان، مخصوص بچه‌مايه‌دارهاست.
محسن رضايي‌پور دانشجوي عمران نيز اظهار مي‌كند: نوشابه از هرنوعش كه باشد خوشمزه است؛ اصلاً بدون آن، غذا هضم نمي‌شود.
وي ادامه مي‌دهد: انواع دلسترها را بر ديگر نوشابه‌ها ترجيح مي‌دهم زيرا نوشيدن آن به خاطر طعم‌هاي مختلفي كه دارد برايم بسيار لذت‌بخش است.
سپيده رضاوند، دانشجوي 22 ساله خبرنگاري با تأكيد بر اينكه نوشابه‌ها عوارض بسياري دارند، اضافه مي‌‌‌كند: من با آنكه ورزشكار هستم و پس از ورزش مي‌دانم كه چقدر يك بطري نوشابه مي‌چسبد و انسان را سرحال مي‌كند اما ترجيح مي‌دهم به سبب عوارض بسيار آن، از خوردنش صرف نظر كنم و به جاي آن، از آبميوه‌هاي طبيعي استفاده مي‌كنم.

* يك ليوان بيماري

يك پزشك عمومي مي‌گويد: عوارض نوشابه‌هاي گازدار را از دو جهت شامل ميزان گاز و حجم دهندگي آن و نيز افزودن اسانس‌هاي مختلف مي‌توان مورد بررسي قرار داد.
حميد عليزاده مي‌افزايد: مصرف نوشابه به سبب حجم‌دهندگي به معده باعث مي‌شود به مرور زمان استعداد پرخوري در فرد افزايش پيدا كرده و ترشح اسيد معده را به ميزان قابل توجهي بالا مي‌برد و نيز به دليل بازگشت محتويات معده به مري، عوارض سوزش سر دل را به وجود مي‌‌آورد.
وي با اشاره به اينكه ثابت شده مواد اضافي و اسانس‌هاي داخل نوشابه سرطان زاست، تصريح مي‌كند: نوشابه‌ها همچنين به سبب افزودن قندهاي گوناگون سبب بروز چاقي در فرد مي‌شود و نيز نوشابه‌هايي كه داراي كافئين هستند اگر بيش از حد استاندارد استفاده شود، زمينه بروز اضطراب، تپش قلب و بي‌قراري را فراهم مي‌كند.
عليزاده با اشاره به اينكه قندهاي رژيمي هزينه فراواني دارد، ادامه مي‌دهد: معمولا در نوشابه‌هاي رژيمي از قندهاي غيراستاندارد استفاده مي‌شود كه منجربه بروز سرطان در فرد مي‌شود.
وي مي‌گويد: ميزان انرژي در هر قوطي نوشابه‌هاي بدون قند 250 ميلي ليتر، معادل 113 كيلو كالري است كه اگر به تركيبات ذكر شده روي قوطي‌ها دقت شود متوجه مي‌شويد كه كافئين عنصر ثابت همه آنهاست؛ يك نوع الكوئيد و تركيبات آلي شامل كربن، نيتروژن و اكسيژن كه در شكل مولكول آن به صورت 2 حلقه 6 ضلعي و 5 ضلعي متصل به هم است؛ كافئين مزه‌اي تلخ دارد و به طور طبيعي در دانه‌هاي قهوه، چاي و گياه كولا يافت مي‌شود.

* مصرف نوشابه اعتيادآور است

اين پزشك عمومي مي‌افزايد: كافئين، ادرار را زياد مي‌كند و با ادرار، ويتامين‌هاي محلول در آب دفع مي‌شوند و در اكثر اين نوشابه‌ها آنچه باعث افزايش انرژي انسان مي‌شود كالري نيست بلكه كافئين است در حقيقت انرژي نيست بلكه هيجان كاذب ناشي از كافئين است .
وي مي‌گويد: اين ماده محرك سيستم عصبي، ماهيچه قلب و سيستم تنفسي است و مصرف زياد كافئين در بدن انسان سبب افزايش كلسترول و كاهش كلسيم شده و خطر ابتلا به بيماري قلبي ، عروقي و پوكي استخوان را افزايش مي‌دهد.
عليزاده با اشاره به اينكه مصرف بسيار اين نوشابه‌ها اعتيادآور است و بايد جلوي ورود اين نوشابه‌ها به كشور گرفته‌شود، اضافه مي‌كند: با مصرف موادي نظير كافئين، آزاد‌سازي كاتكول آمين‌ها افزايش‌يافته و باعث عصبانيت مي‌شود و خود را به ساير اعضاء مي‌فرستد و قلب با مصرف مواد محرك مجبور است عمل پمپاژ خون را با سرعت بيشتري انجام ‌دهد و ممكن است خطر پارگي مويرگ را نيز به دنبال داشته ‌باشد.
وي ادامه مي‌دهد: بر اثر نوشيدن بيش از حد نوشابه‌هاى گازدار، سن ابتلا به پوكى استخوان در ايرانيان به ويژه زنان به 35سال كاهش و ميزان شكستگى‌ها 3 تا 4برابر افزايش يافته ‌است.
اين پزشك عمومي اظهار مي‌كند: نوشابه‌هاى گازدار عمدتاً از آب تصفيه‌شده، افزودنى‌هاى مصنوعى و شكر تصفيه‌شده تهيه مى‌شوند، بنابراين فاقد هرگونه ارزش تغذيه‌اى بوده و تنها به خاطر ميزان قند بالايشان داراى كالرى زيادى هستند كه سبب چاقى در فرد مصرف‌كننده مى‌شوند و در نوشابه‌هاى رژيمى نيز جاى شكر معمولى از آسپارتام استفاده مى‌شود كه يك ماده اشتهاآور است و مصـرف آن ميگرن، سرگيجه و كاهش توان حافظه را به دنبال دارد.
وي مي‌گويد: سندرم پارگى مرى يكي ديگر از مضرات مصرف نوشابه‌هاى گازدار و سرد است كه با ايجاد اين حالت، فرد توانايى هر نوع خوردن و آشاميدن را از دست‌داده و مدام استفراغ مى‌كند؛ ضمن اين كه درد شديدى نيز ناحيه قفسه سينه را فرا مى‌گيرد و به هيچ طريقى جز بى‌هوشى آرام نمى‌گيرد كه اين حالت فقط با جراحى درمان مى‌شود.
عليزاده مي‌افزايد: بعد از پارگى مرى، اگر فرد تا پنج ساعت عمل جراحى نشود، محتويات معده و لوزالمعده به شكل كامل تخليه مى‌شود و آب و الكتروليت‌هاى بدن از دست مى‌رود؛ در اين شرايط ممكن است بر اثر ايجاد شوك كاهش حجم معده، مرگ ناگهانى ايجاد‌ شود كه البته هنوز علت محكمى براى اثبات اين موضوع پيدا نشده است.

* انرژي كاذب بر اثر مصرف نوشابه‌هاي انرژي‌زا

يك قوطي نوشابه‌ انرژي‌زا معمولا 80 ميلي گرم كافئين دقيقا به اندازه كافئين موجود در يك فنجان قهوه دارد كه بسيار زياد است، در حالي‌كه يك قوطي سودا يا همان نوشابه گازدار به طور متوسط 18 تا 48 ميلي گرم كافئين دارد.
نوشابه‌هاي انرژي‌زا مقدار زيادي كافئين و شكر دارند تا بتوانند به اصطلاح انرژي توليد كنند و براي افرادي ساخته شده‌اند كه مي‌خواهند در سراسر روز، بيش از حد انرژي داشته باشند؛ با وجود آن كه سازندگان اين نوشابه‌ها مدعي هستند كه آنها كاملا بي‌خطر هستند اما پزشكان عقيده ديگري دارند. آنها معتقدند آنچه كه اين انرژي كاذب را در بدن افراد به وجود مي‌آورد، تنها به دليل وجود مقدار بسيار زيادي شكر و كافئين است كه براي بدن بسيار ضرر دارد.
از نظر آنها وجود كافئين در اين نوشيدني باعث مي‌شود كه خواب افراد به شدت به هم ريزد و در واقع آنها بي‌خواب شوند؛ وجود فعاليت‌هاي شيميايي و اختلال در هورمون‌ها در مغز نيز كه به همين خاطر پديد ‌مي‌آيند، سبب بالا رفتن ضربان قلب شده و فعاليت چشم را مختل مي‌كنند.

* براي سوزاندن ميزان قند يك ليوان نوشابه بايد يك ساعت راهپيمايي كنيد

براى سوزاندن ميزان قندى كه با يك ليوان نوشابه وارد بدن مى شود، نياز به يك ساعت راهپيمايى است و اين در حالي‌ است كه در هر ليوان نوشابه 35 تا 55 ميلى گرم كافئين وجود دارد كه سبب بى‌خوابى و افزايش تپش قلب مى‌شود و رنگ هاى غيراستاندارد بعضى نوشابه‌ها نيز با تجمع در كبد به مرور باعث ايجاد نارسايى در اين عضو مى‌شود.
مصرف مداوم و روزانه نوشابه‌هاي گازدار به علت وجود اسيد فسفريك و ايجاد اختلال در تنظيم كلسيم و فسفر بدن سبب پوكي استخوان شده و اگر اين نوشابه‌ها حاوي كافئين هم باشد ضمن اينكه مايع محركي است، سبب كاهش جذب كلسيم در استخوان‌ها مي‌شود.

*26 گرم قند در هر يك ليوان نوشابه

يك متخصص تغذيه و رژيم درماني مي‌گويد: حداقل ضرري كه مصرف نوشابه دارد آن است كه ذائقه انسان را به طعم شيريني سوق مي‌دهد و به سبب وجود 26 گرم قند در هر يك ليوان نوشابه، به صورت يك نوع عادت به طعم شيرين در انسان در مي‌آيد.
منصور رضايي ادامه مي‌دهد: اگر گاز نوشابه را از بين ببريد، آنگاه آن را بنوشيد متوجه مي‌شويد كه مانند شربت بسيار شيرين است و ديگر به آساني آن را نمي‌نوشيد زيرا قند موجود در نوشابه سبب بروز ديابت و فشار خون و نيز چاقي مي‌شود.
رئيس اداره تغذيه بيمارستان دكتر مسيح دانشوري با اشاره به اينكه مصرف نوشابه‌هاي كافئين دار به صورت يك عادت در انسان در مي‌آيد و فرد را به نوعي به نوشابه معتاد مي‌كند، مي‌افزايد: افراد پس از مصرف اين نوع نوشابه‌ها به سختي مي‌توانند آن را ترك كنند و در مرحله نخست با مصرف اين نوشابه‌ها دچار تشديد بي‌خوابي، تپش قلب و افزايش ادرار مي‌شوند.
وي مي‌گويد: اسيد فسفريك موجود در نوشابه مي‌تواند محيط دندان را اسيدي كند و در هنگام دفع اسيد عوارض استخواني ايجاد كند كه شرايط را براي رشد مواد پتوژن و باكتري‌ها در دهان آماده مي‌كند.
وي اظهار مي‌كند: پوكي استخوان، بيماري‌هاي دهان و دندان، بيماري‌هاي قلبي، بيماري‌هاي كليه و سندروم متابوليك كه همان چاقي است از عوارض مصرف نوشابه است.
اين متخصص تغذيه و رژيم‌ درماني با اشاره به اينكه درحال حاضر مصرف بي رويه نوشابه در جامعه از ساير مايعات مانند شير، دوغ و حتي آب بالاتر رفته است، مي‌افزايد: هنگامي كه نوشابه را به همراه غذا مي‌نوشيم، شيره‌هاي گوارشي را رقيق مي‌كند و سبب مي‌شود هضم غذا دچار مشكل شود و خاصيت ضد باكتري كه معده دارد را كمتر مي‌كند.
رضايي مي‌‌گويد: اگر بخواهيم نوشابه نخوريم بايد براي آن جايگزين پيدا كنيم و بدون جايگزين نمي‌توان مصرف آن را ترك كرد و مي‌تواند ابتدايي‌ترين جايگزين ما استفاده از دوغ‌هاي خانگي كم نمك با طعم نعنا باشد.
وي در ادامه توصيه‌هايش براي ترك نوشابه اين ماده خطرزا بيان مي‌كند: با آهسته خوردن نوشابه مي‌توان رفع هوس كرده و به جاي يك بطري به يك نصف استكان اكتفا كنيم و نيز نوشابه را با ني بخوريم تا سطح تماس اسيد با حفره دهان و دندان كمتر شود.
رئيس اداره تغذيه بيمارستان دكتر مسيح دانشوري ادامه مي‌دهد: استفاده از شوينده‌ها محيط دندان را قليايي مي‌كند و بهترين شوينده دهان چاي است كه باعث مي‌شود عوارض محيط اسيدي دهان را كم كند و پنير و مغزها مانند گردو، بادام، پسته و فندق نيز همين خاصيت را دارد.

* آمار تكان دهنده وزارت بهداشت در مورد نوشابه

در بيست سال اخير، مصرف نوشابه‌هاى گازدار در كشور، نزديك به 15درصد رشد داشته است، در حالى كه در طى اين بيست سال، مصرف شير و لبنيات، تنها حدود يك دهم درصد رشد كرده است؛ سرانه مصرف لبنيات در ايران كمتر از يك سوم استاندارد جهانى است. طبق آمار، 90 درصد كودكان 25 ماهه تا 12ساله كشورمان، روزانه حداقل يك بار پفك و نوشابه مصرف كرده‌اند و از اين رو 25 درصد از كودكان ايرانى به نوعى به سوء تغذيه دچارند و در نهايت يك سوم از مرگ و ميرهاى كشور به سبب بيمارى‌هاى قلبى عروقى است كه يكى از عوامل اصلى بروز آن، تغذيه غلط است .
در بسيارى از كشورها، ميزان استاندارد براى قند نوشابه‌ها زير 8 درصد است، درحالى كه متخصصان در ايران آن را 10 درصد عنوان كرده‌اند و متأسفانه در حال حاضر ميزان قند موجود در نوشابه ها در ايران 12 درصد است؛ اين در حالى است كه تعداد كارخانه هاى توليد انواع و اقسام نوشابه‌هاى گاز دار در چند سال اخير در ايران افزايش قابل ملاحظه‌اى داشته و صاحبان اين صنعت مرگ زا ساليانه رقم هاى نجومى صرف تبليغات اين نوشيدنى سمى مى‌كنند.

* دوغ بهترين جايگزين براي نوشابه

يك پزشك عمومي مي‌گويد: گازكربنيك‌هايي كه به طور صنعتي به نوشابه‌هاي گازدار اضافه مي‌شود سبب شده تا دربرخورد با موادغذايي در داخل دهان به اسيد كربنيك تبديل ‌شده و روي موادي مانند آهك‌ها تأثير گذار باشد كه مقدار بسياري از تخريب هاي دنداني را سبب مي‌شود.
مهرداد يلداشخان با اشاره به اينكه كودكان بيشترين مصرف‌كنندگان نوشابه در دنيا هستند، مي‌افزايد:
استفاده ازنوشابه‌هاي شيرين گازدار سبب مي‌شود فرد پس از مدتي بيشتر احساس تشنگي كند و اگر فرد در معرض بيماري‌هاي قندي باشد، قند به سرعت بالا مي‌رود و به دليل آنكه بدن نمي‌تواند تحمل كند وارد فاز ديابت مي‌شود.
وي اضافه مي‌كند: در حال حاضر زندگي‌ها از روند سنتي به ماشيني تبديل شده و انسان امروزي كم تحرك‌تر از انسان‌هاي گذشته است به همين سبب بيماري ديابت در بين افراد بيشتر شده است.
وي مي‌گويد: مصرف متعادل نوشابه در برخي از غذاهايي كه خمير بسياري دارد، به هضم غذا كمك مي‌كند اما تحقيقات نشان داده است كه رنگ‌هاي مصنوعي در نوشابه در افراد منجر به بروز سرطان‌هاي گوناگون از جمله سرطان مثانه مي‌شود.
اين پزشك عمومي اظهار مي‌كند: مصرف نوشابه‌هاى گازدار سبب مى‌شود تا كلسيم از استخوان‌ها برداشته شده و درون خون جريان يابد؛ اين امر موجب رسوب كلسيم اضافى در كليه‌ها شده كه در نهايت منجر به سنگ كليه مى‌شود.
يلداشخان ادامه مي‌دهد: افرادى كه نوشابه مصرف مى‌كنند معمولاً مصرف آبميوه، شير و حتى آب را كاهش مى‌دهند، بنابراين پوستشان بيشتر دچار چين و چروك مى‌شود.
وي مي‌گويد: بهتراست به جاي نوشابه با اين همه عوارض وحشتناك، از دوغ به شرطي كه شور نباشد استفاده كنيم كه داروي اسهال و استفراغ به خصوص در فصل گرماست.
وي بيان مي‌كند: دوغ داراي ويتامين آ و دي است و محلول‌هاي معدني بسياري مانند سديم و مواد مخمري كه به هضم غذا كمك مي‌كند را در خود دارد.

* نوشابه‌هاي انرژي‌زا به جوانان و مردم عادي توصيه نمي‌شود

مسئولان وزارت بهداشت نيز بارها اعلام كرده‌اند كه آب بهترين نوشيدني در فصل گرماست و چاي رقيق، دوغ كم نمك، شربت كم‌شيرين در مراحل بعدي براي رفع عطش در هواي گرم توصيه مي‌شود.
آنها مي‌گويند: نوشابه‌هاي گازدار بدترين نوشيدني‌ها به لحاظ ايجاد سوء هاضمه و مشكلات گوارشي است و چنانچه انواع دلسترها و ماء الشعير كه فاقد مواد افزودني و طعم دهنده شيميايي باشند، نوشيدني مناسبي در تامين مايعات از دست رفته بدن به شمار مي‌رود و براي تامين كم آبي بدن از هر مايعي نمي‌توان استفاده كرد زيرا برخي از مايعات محرك ادرار و تشديد كننده كم آبي بدن هستند.
مسئولان وزارت بهداشت نيز همچنين درباره نوشابه‌هاي انرژي‌زاي خارجي بيان مي‌كنند: قطعاً نوشابه‌هاي انرژي‌زا براي جوانان و مردم عادي توصيه نمي‌شود و تنها براي ورزشكاراني كه بيش از سه ساعت در روز ورزش سنگين مي‌كنند، مناسب است.
آنان معتقدند نوشابه‌هاي انرژي زا با مجوز رسمي وزارت بهداشت توزيع مي‌شود و به هيچ عنوان حاوي مواد غير مجاز نيستند و اگر هم خاصيت نشاط بخش داشته باشند، با استفاده از مواد مجاز است كه مصرف آنها جرم نيست.
گزارش از زينب صناعي


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
آخرین مطالب