سایت پزشکان ایران
سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

سایت پزشکان ایران .سایتی مفید در زمینه پزشکی و موارد متنوع دیگرhttp://www.pezeshkan.org/

Share
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
موضوعات مرتبط: سایتهای مفید , مجله سلامت , ,
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

نوشیدن آب سبزیجات به کنترل وزن کمک میکند. 

نتایج آزمایشات جدید نشان داده است که نوشیدن آب سبزیجات نه تنها روشی ساده برای افزایش میزان مصرف روزانه این خوردنی مفید است بلکه هم چنین به شما کمک می کند که وزن خود را بهتر کنترل کنید.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، در این آزمایشات متخصصان و کارشناسان تغذیه در دانشگاه کالیفرنیا دریافته اند افراد بالغی که روزانه از آب سبزیجات می نوشند، مقدار مصرف روزانه سبزیجات در آنها تا نزدیک دو برابر افزایش پیدا می کند در حالی که در افرادی که تمایلی به نوشیدن آب سبزیجات ندارند این افزایش و گرایش مطلوب به مصرف سبزی ها مشاهده نمی شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام در عین حال تاثیر روانی خوبی روی افراد دارد به طوری که وقتی از این نوشیدنی استفاده می کردند احساس آن را داشتند که برای خودشان کار مفیدی انجام داده اند.

به گزارش ایسنا، دکتر کارل کین متخصص تغذیه و طب داخلی در دانشگاه کالیفرنیا در این باره تاکید کرد: این مطالعه مشخص می کند که فقط آگاهی دادن به مردم درباره اهمیت سبزیجات کافی نیست بلکه باید راه های ساده تر گنجاندن این مواد خوراکی مهم در رژیم غذایی را به آنها بیاموزیم تا بهتر و آسان تر از مزایای آن برای سلامتی خود بهره مند شوند.
isn

Share
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

سرکه یکی از معجزه های طبیعت

 

دانشمندان و پزشکان سراسر دنیا گفته های بقراط حکیم را در مورد سرکه سیب و معجزه های آن ستایش می کنند. او می گوید سرکه سیب یکی از بهترین داروهای تمیزکننده ی بدن است که سبب بهزیستی و سلامتی مدام گردیده و عمر طولانی را موجب می شود. ایشان در تمام نسخه های دارویی برای درمان بیماری ها سرکه را منظور می نمود. یونانی ها سرکه را حدود 5 هزار سال قبل از میلاد مسیح می شناختند و به فوائد آن پی برده و تهیه و مصرف می کردند. مصری ها حدود 3 هزار سال قبل از میلاد مسیح و چینی ها تقریبا 1200 سال قبل از میلاد مسیح به تهیه و مصرف سرکه، مخصوصاً سرکه ی سیب پرداختند که در تغذیه، مبارزه با عوامل عفونت زا و از بین بردن بوی تند و ناجور محیط زیست از آن استفاده می کردند و نوشیدن شربت سرکه در مجالس و میهمانی ها رواج داشت. می گویند که سرکه سیب حاوی 30 نوع مواد غذایی از جمله املاح معدنی است و آنزیم های موجود در آن نیز مقام مخصوصی به سرکه می دهد.

در دنیای مدرن سرکه برای تغییر طعم و مزه غذا نقش مهم دارد و تحقیقات زیادی نیز درباره ی خواص دارویی آن در بسیاری از کشورهای دنیا در جریان است. از سرکه ی سیب برای درمان دردهای مفاصل، کم کردن وزن بدن، درمان عفونت های دستگاه ادراری، سوءهاضمه، آفتاب سوختگی پوست و سردرد استفاده می شود. از سرکه سیب می توان برای شستشو و تمیز کردن وسائل آشپزی، شستن میوه ها، تمیز کردن ظروف فلزی، تهیه وسایل آرایش، حشره کش و غیره استفاده نمود.

در ضمن نباید فراموش کرد که بهترین و سالم ترین سس سالاد را سرکه و روغن زیتون تشکیل می دهد.

Share
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

 اگر بیماری قند دارید گردو بخورید

درباره رابطه مصرف مغز گردو و سلامتی قلب و عروق و پیشگیری و کنترل بیماری قند چندین مطالعه علمی جالب انجام گرفته. اخیراً مرکز تحقیقاتی دانشگاه YALE مقاله ای منتشر کرده مبنی بر اینکه خوردن حدود دو انس یا حدود 60 گرم گردو در روز سلامتی قلب و عروق بیماران دیابتی را تضمین می نماید. ما می دانیم که قلب و عروق و کلیه بیماران مبتلا به بیماری قند به علت وجود مقدار زیادی قند در عروق که نمی تواند به مصرف برسد دچار ضایعاتی می گردند. تاثیر مغز گردو از داروهایی که برای پائین آوردن کلسترول خون و حفظ قلب و عروق به کار می روند چشمگیرتر است. تنها ضرر و زیان مصرف مغز گردو خاصیت افزایش وزن آنست، زیرا دو اونس گردو در بدن حدود 350 کالری تولید می کند. این مقدار برای افرادی که وزن ایده ال و فعالیت بدنی دارند مهم نمی باشد ولی در افرادی که چاق هستند و کمتر ورزش کرده یا فعالیت بدنی دارند سبب دردسرهایی خواهد شد. به طور کلی مصرف روزانه دو عدد گردو توصیه می شود.

Share
|
امتیاز مطلب : 52
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

جعفری یا مولتی ویتامین طبیعی

جعفری در حقیقت کپسول های انواع ویتامین ها و املاح را با عطر و بوی دلپذیر خود همراه دارد و سبب یک دنیا بهزیستی و سلامتی می شود. جعفری در خونسازی بدن نقش دارد و بهترین دارو برای کمک به هضم و جذب غذا در دستگاه گوارش می باشد. جعفری انرژی را افزایش می دهد و از خستگی بی مورد جلوگیری می نماید، دوست قلب و عروق است و از رسوب کلسترول در داخل عروق جلوگیری می کند. ترکیبات موجود در جعفری در سلامتی دندانها و استحکام استخوان ها نقش دارند. این سبزی خوش رنگ و خوش عطر اشتهاآور است و از بروز و پیشرفت التهاب بدن مانند درد مفاصل پیشگیری می کند. افرادی که جعفری را در رژیم غذایی روزانه خود به هر صورت منظور می نمایند خیلی کمتر به بیماری های کلیوی و مجرای ادراری دچار می شوند و از همه مهمتر این منبع انواع ویتامین ها و املاح، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن گشته و در نتیجه بیماری های مزمن به وجود نمی آیند.

جعفری به علت داشتن کلروفیل با کیفیت بالا و زیاد در تمیزی خون نقش دارد و از آن سم زدایی می کند. این عمل جعفری در سلامت کبد و کلیه نقش دارد و این دو عنصر مهم بدن می توانند به موقع سم زدائی نموده و آن را از بدن خارج سازند. در جعفری انواع ویتامین های B به فراوانی وجود دارد و ویتامین های A و C و بتا کاروتن موجود در آن در کمتر سبزی دیگری دیده می شود. جعفری هم چنین حاوی مقدار زیادی کلسیم ، منیزیوم، فسفر، آهن، منگنز، پتاسیم، سولفور و ویتامین K است.

روغنی در جعفری وجود دارد که رشد غده سرطانی مخصوصاً سرطان ریه را متوقف می کند و مواد سرطانزا را از کار می اندازد. مخلوط آب هندوانه و آب جعفری یکی از بهترین و مقوی ترین نوشابه ها است.

Share
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

نقش نوشيدن آب در داشتن وزن ايده آل

درباره ی آب درمانی بیماری های مزمن و همچنین نقش آب در چندوچون وزن بدن مطالعات زیادی به عمل آمده و اگرچه به طور کلی عقیده بر این است که نوشیدن آب در حد تعادل از بروز ازدیاد وزن جلوگیری می کند ولی تا امروز پژوهشگران با هم در این مورد بخصوص هم عقیده نبوده اند که چه موقع و چقدر آب باید مصرف نمود تا وزن ایده آل بدن حاصل گردد. اخیراً گروهی از پژوهشگران در یک کنفرانس علمی ACS اعلان نمودند که فقط با ورزش و رژیم غذایی نمی توان به وزن ایده آل رسید بلکه در کنار آنها نوشیدن آب و چندوچون مصرف آن بسیار مهم است. این دسته طبق نتایج بررسی های علمی خود پیشنهاد می نمایند که نوشیدن دو لیوان آب قبل از هر وعده اصلی غذایی می تواند سبب کم شدن وزن بدن شود. در یک بررسی علمی این روش مخصوص پس از 12 هفته به طور متوسط سبب کم شدن 5 پوند وزن افراد تحت مطالعه گردیده و هیچ نوع عوارض جانبی را به وجود نیاورده است.

چند نظریه در مورد رابطه ی مصرف آب قبل از غذا و کاهش وزن وجود دارد. یکی از مهمترین آن نظریه ی پر کردن معده با آب قبل از صرف غذا است، زیرا شخص کمتر احساس گرسنگی می کند و در نتیجه سبب کم خوری شده و وزن بدن کاهش می یابد. عده ای معتقدند که به جای آب می توان قبل از غذای اصلی مقداری سالاد مصرف کرد و معده را با آن پر نمود تا سبب کاهش اشتها شود. دانشمندان معتقدند که به دو دلیل اصلی می توان سبب کمی اشتها شد. اول اینکه با بالا بردن قند خون اشتها کاهش می یابد. به عبارت دیگر چند دقیقه قبل از صرف غذا اگر حبه قندی و یا مواد قندی دیگری خورده شود، گلوکز خون افزایش می یابد و کم اشتهایی ظاهر می گردد. روش دوم پر کردن معده یا ایجاد فشار بر جدار داخلی معده توسط غذاهای کم انرژی است که نوعی کم اشتهایی را به وجود می آورد که خوردن مقداری سالاد و یا نوشیدن دو لیوان آب می توانند موثر باشد.

بارها در اینجا اشاره کرده ایم که نوشیدن 8 لیوان آب در روز اساس یک رژیم غذایی سالم است. حال اگر 6 لیوان آب قبل از سه وعده ی اصلی غذایی مصرف شود و دو لیوان دیگر در بین وعده های اصلی غذا نوشیده شود نظر مورد بحث تأمین خواهد شد و سلامتی حاصل می گردد.

Share
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

خواص و کاربرد جوش شیرین

جوش شیرین یا Baking Soda یا بی کربنات سدیم ماده ی غیرسمی است که در حفظ و نگهداری محیط زیست سالم نقشی مهم دارد و در تهیه غذا، تمیز کردن محیط منزل، باز کردن لوله های دستشویی و ظرفشویی منازل و در بسیاری موارد دیگر به کار می رود.

مصری ها اولین مردمانی بودند که به وجود خواص جوش شیرین پی بردند و آن را Natron نام نهادند. این ماده طبیعی کاربردهایی مانند تمیز کردن محیط منزل و لباس و غیره را داشت و در حقیقت نقش صابون را ایفا می کرد، تا اینکه در سال 1791 یک شیمیدان فرانسوی در ثبت نام و تولید جوش شیرین اقدام نمود. جوش شیرین از انگلستان به آمریکای شمالی آورده شد و در سال 1846 یک پزشک آمریکایی با همکاری چند نفر شیمیدان در شهر نیویورک کارخانه ی تولید جوش شیرین را بنا نهادند و امروز این ماده نه تنها در آمریکای شمالی، بلکه در سراسر دنیا وجود دارد و استفاده می شود. در زیر به چند نوع از خواص و کاربرد جوش شیرین اشاره می گردد:

ـ جوش شیرین به صورت پودر و محلول می تواند در خاموش کردن شعله های آتش موثر باشد، مخصوصا آتش سوزی های حاصله از الکتریسیته و برق.

ـ جوش شیرین بوگیری قوی است و وجودش در یخچال ها سبب از بین بردن بوی تند و زننده غذاها می گردد.

ـ جوش شیرین برطرف کننده رطوبت است. به عبارت دیگر رطوبت هوا را در محیط هایی چون کمدهای در بسته و زیرزمین های مرطوب و غیره جذب می نماید.

ـ جوش شیرین لکه های چربی و مواد شیمیایی و رنگی روی لباس ها و فرش ها و حتی کف زمین های سیمانی را برطرف می کند و برعکس مواد شیمیایی برطرف کننده لکه ها صدمه ای به لباس و غیره نمی زند.

ـ با مصرف مقداری جوش شیرین می شود به آسانی لوله های مسدود شده دستشویی ها و ظرف شویی ها را باز کرد و با ریختن مقداری سرکه پس از آن به راحتی از مکان های مورد بحث استفاده نمود.

ـ جوش شیرین در تقلیل قدرت اسید معده نقشی مهم دارد و افرادی که پس از صرف غذا به اصطلاح ترش می کنند از آن استفاده می نمایند.

ـ جوش شیرین در پخت و پز غذا نیز کاربرد دارد و در ضمن عده ای در موقع گزیدن زنبور و حشرات دیگر آن را با مقداری آب مخلوط نموده و به صورت ضماد استفاده می کنند. این محلول همچنین می تواند عوارض آفتاب سوختگی پوست را درمان نماید. در طب سنتی بعضی از کشورهای دنیا از محلول جوش شیرین برای درمان گلودرد استفاده می گردد.

ـ جالب اینکه پودر و محلول جوش شیرین قادر است مورچه و سوسک های محیط زیست و گیاهان مزاحم باغچه ها را از بین برده و ضمنا ضرری هم به محیط زیست نرساند.

جوش شیرین کاربردی به قدمت 200 ساله دارد و با وجودی که تقریبا گمنام مانده ولی در بسیاری از کشورهای دنیا هنوز موارد استفاده زیادی دارد. این مطلب به منظور توصیه برای استفاده و مصرف جوش شیرین در موارد ذکر شده نوشته نشده، بلکه صرفا برای شناسایی این ماده ی بی خطر و بی ضرر تهیه و تنظیم گردیده است.

Share
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

غذا و درد مفاصل

 

دکتر پرویز قدیریان

درصد بالائی از مردم دنیا در میانسالی و دوران پیری به عارضه دردهای مفاصل (Arthritis)دچار می شوند که متاسفانه غیر از داروهای مسکن درمانی برای این عارضه یا بیماری وجود ندارد و هنوز علل بروز آن به وضوح روشن نیست که چرا و چطور سیستم ایمنی بدن به جای حفاظت بدن گاهی بر ضد بعضی از اندام های بدن قیام می کند و سبب دردهای پیچیده ای  می گردد. در سال های اخیر مطالعات علمی ثابت نموده اند که بین دردهای مفاصل و روش زندگی و همچنین تغذیه رابطه ای وجود دارد که اگر شناسائی شده و به آنها توجه گردد از شدت درد کاسته می شود. در اینجا به دو دسته از غذاهائی که ممکن است سبب بهبودی و یا ازدیاد شدت درد مفاصل شوند، اشاره می گردد.

1 ـ غذاهائی که در بروز و پیشرفت التهاب دردهای مفاصل نقش دارند:

هر غذائی که سبب ازدیاد وزن بدن شوند مانند چربی ها و مواد قندی درد مفاصل را شدت می دهند. به وضوح ثابت گردیده که مصرف زیاد نمک و غذاهای شور منجر به بالا رفتن فشار خون شده و در ضمن سبب انباشته شدن آب در سلولهای بدن می گردد که زمینه را برای بروز و پیشرفت دردهای مفاصل و بیماری آرتروز آماده می نماید. مصرف مشروبات الکلی به جهت اینکه تغییراتی در چند و چون فعالیت های ویتامین ها و املاح در بدن به وجود می آورد و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می نماید و در ضمن در عملکرد داروهای مخصوص درد مفاصل تغییراتی به وجود می آورد، در این دسته از بیماران باعث مشکلات بیشتری می شود. زیاده روی کردن در مصرف شکلات و قند و گوشت قرمز نیز باید به لیست این دسته از عادات  غذائی اضافه گردد.

تحقیقات علمی نشان می دهند که مصرف روغن های ذرت و بادام زمینی به علت داشتن اسید آراشیدونیک (Arachidonic) التهاب آور هستند و ورم و درد مفاصل را افزایش می دهند. غذاهائی مانند گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی و فلفل سبز به علت داشتن Solanine که ماده التهاب آور است سبب ازدیاد درد مفاصل می شوند.

2 ـ غذاهائی که از بروز و پیشرفت درد مفاصل و التهاب بدن جلوگیری می کنند: غذاهائی که حاوی مقداری از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، مانند ماهی پرچرب و دانه کتان و غیره التهاب بدن را کاهش می دهند و در نتیجه موجب جلوگیری و پیشرفت درد مفاصل می شوند. داشتن رژیم غذائی متعادل (مصرف لازم و کافی میوه و سبزی و پروتئین و غلات و حبوبات) و وزن ایده آل نقش مهمی در پیشگیری التهاب و دردهای مفاصل خواهند داشت. مصرف آب و میوه های مختلف که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند در این زمینه مهم می باشند و سبب سلامتی بدن می گردند. نوشیدن چای سبز (حدود سه فنجان در روز) توصیه می شود. علاوه بر میوه جاتی که حاوی مقداری ویتامین هستند مانند مرکبات، خوردن ویتامین C اضافی در چنین مواردی کمک موثری در پیشگیری و درمان التهاب بدن، مانند ورم و درد مفاصل می نماید.

Share
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

سیب زمینی را بهتر بشناسیم

 

 

متأسفانه اکثر مردم سیب زمینی را غذایی بی فایده و نشاسته ای بی خاصیت می دانند و نقش آن را در مبارزه با گرسنگی مخصوصاً در کشورهای در حال رشد و جهان سوم و دوران جنگ های جهانی که سبب نجات جان میلیون ها نفر شد، نمی دانند. کشت و برداشت سیب زمینی بسیار ساده است و می تواند به همراه بسیاری از غذاهای روزانه زینت بخش سفره ی مردم شود. سیب زمینی همیشه یکی از ارزانترین غذاهایی بوده که بشر به مصرف آن عادت داشته. این غذا حاوی 22 نوع از اسیدهای آمینه است که هضم و جذب آنها در بدن آسان می باشد و در بهزیستی و سلامتی بدن نقش دارند. پتاسیم موجود در سیب زمینی بیشتر از مقدار پتاسیمی است که در موز وجود دارد و در حقیقت بهترین دارو برای تقلیل فشار خون بالا است. ویتامین های C و B6 موجود در سیب زمینی به همراه بیشتر از60 نوع فیتوکمیکال شناخته شده در آن مخصوصا در پوست سیب زمینی مقام مخصوصی به این غذا می دهد.

فنولیک موجود در بعضی از انواع سیب زمینی از نظر مقدار و ارزش غذایی در ردیف فنولیک اسفناج و براکلی است که در کنار اسید فولیک با کیفیت بالای آن غذای کاملی را به وجود می آورد.

سیب زمینی را نباید در یخچال نگهداری نمود، زیرا نشاسته موجود در آن به تدریج تبدیل به قند می شود و در حقیقت مزه و خواص آن را تغییر می دهد. در ضمن سیب زمینی که جوانه زده است مقدار زیادی از ماده سمی Solanine در آن، مخصوصاً در اطراف جوانه سیب زمینی به وجود می آید که مصرف آن سبب نوعی مسمومیت و اسهال و ناهنجاری های دیگر دستگاه گوارش می گردد.

مصرف سیب زمینی سرخ کرده یا French Fries و چیپس بالاترین رقم مصرف را در بین محصولات سیب زمینی دارند که متأسفانه به علت سرخ کردن در چربی با حرارت بالا و به همراه نمک زیاد برای سلامتی مفید نمی باشند و سبب بروز التهاب بافت های عروق بدن می شوند. سیب زمینی آب پز و بخارپز و یا سیب زمینی به اصطلاح تنوری سالم ترین نوع تهیه و مصرف بوده و در ضمن محصولات دیگری مانند آرد سیب زمینی و غیره هم وجود دارند که می شود از آنها استفاده کرد.

Share
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

شکر مصنوعی و از کار افتادن کلیه  

پژوهشگران بیمارستان زنان در بوستون مطالعه ای بر روی بیشتر از 3هزار زن انجام داده اند که نتایج آن جالب است. در این مطالعه معلوم شده افرادی که هر روز بیشتر از دو لیوان نوشیدنی گازداری که حاوی شکر مصنوعی اسپارتام است مصرف می کنند، امکان از کار افتادن و نابودی کلیه های آنها دو برابر افرادی ست که از این نوع شکر مصنوعی استفاده نمی کنند. این بررسی بزرگ که حدود 11 سال به طول انجامیده و همه جوانب روش های زندگی و تغذیه و سابقه بیماری های افراد تحت مطالعه به دقت تجزیه و تحلیل گردیده، ضرر و زیان شکر مصنوعی را بر روی کلیه ها ثابت می نماید. قبلا هم چندین مطالعه علمی رابطه مصرف شکرهای مصنوعی مخصوصاً اسپارتام را در بروز و پیشرفت صرع، بعضی از تومورها و غیره ثابت نموده اند.

Share
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
آخرین مطالب

/
هر چیز که دیدم همه بگذاشتنی بود جزیادتوای دوست که ان داشتنی بود. با سلام: قول بده که هرگز با من موافق نباشی، حداقلش این که کاملا یا فی البداهه موافق نباشی. قول بده که همیشه دنبال موضوعی برای مخالفت در این وب خواهی گشت، دنبال استثناهایی برای چیزهایی که من گذاشته ام و مطالبی که به نظرت بی ربط و غلط می رسد. این طوری به من فرصت می دهی که ازت یاد بگیرم. من اگر پاسخی ندادم این طور تعبیر کن که موافق نظرت بودم.این وب مجالی است جهت روشنگری و پالایش. امیدوارم بزودی مرا کلیک کنی