شکر مصنوعی و از کار افتادن کلیه
سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

شکر مصنوعی و از کار افتادن کلیه  

پژوهشگران بیمارستان زنان در بوستون مطالعه ای بر روی بیشتر از 3هزار زن انجام داده اند که نتایج آن جالب است. در این مطالعه معلوم شده افرادی که هر روز بیشتر از دو لیوان نوشیدنی گازداری که حاوی شکر مصنوعی اسپارتام است مصرف می کنند، امکان از کار افتادن و نابودی کلیه های آنها دو برابر افرادی ست که از این نوع شکر مصنوعی استفاده نمی کنند. این بررسی بزرگ که حدود 11 سال به طول انجامیده و همه جوانب روش های زندگی و تغذیه و سابقه بیماری های افراد تحت مطالعه به دقت تجزیه و تحلیل گردیده، ضرر و زیان شکر مصنوعی را بر روی کلیه ها ثابت می نماید. قبلا هم چندین مطالعه علمی رابطه مصرف شکرهای مصنوعی مخصوصاً اسپارتام را در بروز و پیشرفت صرع، بعضی از تومورها و غیره ثابت نموده اند.

Share
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

مصرف چای و کاهش بیماری های قلبی

دانشمندان اروپایی گزارش می کنند که نوشیدن چای امکان بروز بیماری های قلب و عروق را به میزان 33 درصد کاهش می دهد. این گروه در یک بررسی علمی بر روی بیشتر از 40هزار نفر افراد سالم مسن تر از 13 سال دریافتند که آنهایی که هر روز بین 3 تا 6 فنجان چای می نوشند 45درصد کمتر به بیماری های قلب و عروق دچار می شوند. مصرف قهوه نیز می تواند چنین فایده ای داشته باشد ولی اثرات آن مثل چای نیست.

در این گزارش همچنین آورده شده است که با وجودی که عده ای معتقدند که چای سبز در پیشگیری بیماری های قلبی موثر است، ولی تفاوت آنها چشمگیر نمی باشد و هر دو به نوبه ی خود در سلامتی و بهزیستی قلب نقش مهمی را ایفا می کنند. در آمریکای شمالی هنوز میزان مصرف چای سیاه بالاتر از چای سبز است.

Share
|
امتیاز مطلب : 64
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

رابطه داروهای ضدافسردگی و چاقی

متأسفانه میزان مصرف داروهای ضدافسردگی هر روز شدت یافته و مردم برای درمان هر دردی دست به دامن داروهای ضدافسردگی می شوند. داروهای ضدافسردگی نقشی در ترشح زیاد هورمون های استرس کورتیزول و ادرنالین دارند که عوارضی مانند افزایش چربی بدن، بالا رفتن قند خون، فراموشی و پوکی استخوان دارند. به همین دلیل به هیچ عنوان نباید بدون مشورت پزشک داروهای ضدافسردگی مصرف نمود و مخصوصاً به دلایل نامربوطی مانند بی خوابی و بدخوابی، اعتیاد به الکل و دخانیات و درد مفاصل و عوارض یائسگی و غیره نباید به این دسته از داروها پناه برد.

Share
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

گوشت های کنسرو و دودی شده و سرطان مثانه

خبری در ژورنال علمی سرطان آمریکا به چاپ رسیده که بار دیگر رابطه ی مصرف زیاد غذاهای از پیش تهیه شده، مخصوصا گوشت های دودی و کنسرو شده را با سرطان ها از جمله سرطان مثانه که در سال های اخیر میزان بروز آن شدت یافته ثابت می کند. پژوهشگران انستیتوی ملی سرطان آمریکا با مطالعه ی بیش از 300 هزار نفر در هشت ایالت ثابت نموده اند که خوردن گوشت های کنسروشده به علت داشتن مقدار زیادی نیترات و نیتریت موجب بالا رفتن میزان سرطان مثانه می گردد.

از نیترات و نیتریت به خاطر سالم ماندن گوشت و خوشرنگی آن استفاده می نمایند که ترکیبی به نام نیتروزامین به وجود می آورد و سرطان زا است. در این بررسی افراد تحت مطالعه که بین 50 تا 71 سال داشتند به مدت هفت سال پیگیری و بررسی شده اند و عادات غذایی آنها به دقت مطالعه گردیده. این بررسی نشان می دهد که مصرف زیاد غذاهای گوشتی که حاوی مقدار زیادی نیترات و نیتریت هستند امکان بروز سرطان مثانه را تا 30 درصد افزایش می دهند.

Share
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

قند میوه (فروکتوز) و بیماری نقرس

در یک بررسی بزرگ بر روی ده ها هزار نفر پرستار در آمریکا برای اولین بار رابطه بین مصرف زیاد آب میوه که حاوی مقداری فروکتوز یا قند میوه می باشد با بروز و پیشرفت بیماری نقرس مطرح شده است.

درصد بالایی از سوداها و کولاها نیز حاوی مقدار زیادی قند میوه هستند و در نتیجه می توانند در بروز بیماری نقرس نقش داشته باشند. پژوهشگران این تحقیقات جدید معتقدند که مصرف زیاد فروکتوز سبب افزایش اسید اوریک خون می گردد که در نهایت با رسوب نمودن در مفاصل باعث بیماری نقرس می شود.

نتایج این بررسی که در ژورنال علمی انجمن پزشکان آمریکا به چاپ رسیده نشان می دهد که افرادی که روزی یک لیوان آب میوه ای که حاوی مقدار زیادی فروکتوز است مصرف می کنند، امکان مبتلا شدن آنها به بیماری نقرس حدود 75 درصد بیشتر از افرادی ست که چنین نمی کنند و آن دسته ای که روزی بیشتر از دو لیوان آب میوه مورد بحث می نوشند 97 درصد بیشتر از کسی است که ماهی کمتر از یک لیوان از این نوشیدنی مصرف می کند. جالب اینکه خانم هایی که وزنشان زیادتر از حد طبیعی است و در ضمن به مصرف الکل نیز عادت دارند و در کنار آن مقدار زیادی آب میوه می نوشند امکان بروز بیماری نقرس در آنها به بالاترین رقم می رسد. این یافته ی جدید در حقیقت بیانگر آنست که قند میوه هم می تواند قند خون را افزایش دهد و علاوه بر بیماری نقرس سبب بروز و پیشرفت بیماری قند گردد.

Share
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

آب چغندر و بیماری آلزایمرز

پژوهشگران دانشگاهی در آمریکا گزارش می کنند که نوشیدن آب چغندر سبب جریان بهتر خون در عروق شده و از بروز عوارض در سلول های مغزی جلوگیری می نماید که در نتیجه می تواند جلوی بروز و پیشرفت بیماری فراموشی را بگیرد. این عده معتقدند که نیترات موجود در چغندر نقش مهمی در این میان بازی می کند. قبلاً گزارش شده بود که نوشیدن آب چغندر می تواند فشار خون را کاهش دهد که خود در سلامتی و بهزیستی قلب و عروق موثر است. همچنین ثابت شده است که مواد موجود در چغندر عملکرد اسید آمینه Homocysteine موجود در خون را که اگر افزایش یابد سبب بروز سکته قلبی می شود، خنثی می کند.

بسیاری از میوه جات و سبزیجات سبز تیره رنگ هم می توانند در سلامتی و بهزیستی قلب و عروق نقش داشته و از بروز بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلب و عروق و آلزایمرز جلوگیری کنند. در اینجا باید اشاره به یک بام و دو هوای دنیای پزشکی کرد که نیترات و نیتریت موجود در رژیم غذایی امکان بروز سرطان مخصوصاً سرطان های دستگاه گوارش و مثانه را افزایش می دهد در حالی که در اینجا از بروز بیماری فراموشی جلوگیری می کند.

Share
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

ظروف خوراک پزی نچسب و کلسترول خون

ترکیبات ظروف خوراک پزی نچسب یا PFOA سبب افزایش کلسترول بد خون در کودکان می گردند. این گزارش علمی است که یکی دیگر از ضرر و زیان های ظروف نچسب را اعلان می کند. در سال های اخیر درصد بالایی از کودکان به عارضه ی بالا بودن کلسترول خون دچار گردیده و داروهای پایین آورنده ی کلسترول بد خون سبب عوارض جانبی پیچیده و مهمی می شوند. یکی از علل بالا رفتن میزان کلسترول خون در کودکان استفاده از ظروف نچسب تهیه و نگهداری غذا است که این هفته گزارش شده است. حال اگر کسی این موضوع را نداند و با استفاده ازا ین دسته از ظروف مرتبا ماده ی سمی PFOA را به همراه غذا به بدن کودکان برساند، داروهای پایین آورنده ی کلسترول بی اثر خواهند ماند و سبب مشکلات بیشتری خواهند شد. این ماده ممکن است در آب آشامیدنی بسیاری از شهرها به علت استفاده از  PFOA در لوله کشی ها و غیره وجود داشته باشد که خود مزید بر علت خواهد بود.

در یک مطالعه ی علمی 12 هزار نفر کودک بررسی شده و معلوم گردیده که این ماده و ظروف خوراک پزی نچسب نقش مهمی در بالا رفتن میزان کلسترول خون دارد.

Share
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

خواص كدوی تنبل

كدوی تنبل و یا كدوی هالووین كه در دنیا، بویژه در آمریكای شمالی سالی یك بار نظر مردم، كودكان و جوانان را به خود جلب می کند و زینت بخش دكور هالووین می شود به غلط به بی خاصیتی معروف گردیده در حالی كه حاوی مقدار زیادی از مواد غذایی ضروری و حیاتی است كه می توان به آسانی به آن دست یافت و با قیمتی بسیار ناچیز آن را تهیه نمود.

كدو حاوی مقدار زیادی بتاكاروتن یا فرم اولیه ی ویتامین A است كه در داخل بدن تبدیل به ویتامین A می گردد. این ماده حیاتی آنتی اكسیدانی است كه سلول های بدن و DNA موجود در آن را در برابر مواد سرطانزا و بیماری زا حفظ می كند. پژوهش های علمی زیادی در سراسر دنیا حاكی بر این هستند كه این آنتی اكسیدان می تواند از بروز بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماریهای قلبی و غیره جلوگیری كند و یا پیشرفت بیماری را كند نماید.

یك فنجان كدوی پخته یا خام دارای 40 كالری، دو گرم پروتئین با كیفیت بالا، 12 گرم مواد قندی، سه گرم فیبر، 37 میلی گرم كلسیم،4/1 میلی گرم آهن، 22 میلی گرم منیزیم، 564 میلی گرم پتاسیم (پتاسیم در كنترل و پایین آوردن فشار خون نقشی بسیار مهم دارد)، نیم میلی گرم سلینیوم، آنتی اكسیدان دیگری كه در بهزیستی و سلامتی، نقشی انكارناپذیر دارد، حدود 12 میلی گرم ویتامین C، 21 میكروگرم فولات، 3 میلی گرم ویتامین E و بالاتر از همه حدود 2650 واحد بین المللی ویتامین A است كه در كمتر غذای گیاهی می توان چنین مقداری را ملاحظه نمود، البته لیست تركیبات مهم غذایی كدو طولانی است و ما در اینجا فقط به چند نوع از آنها كه برای بدن ضروریست اشاره كردیم.

خواص تخم كدو

تخم كدو در اكثر نقاط دنیا، مخصوصاً در كشورهای خاورمیانه به عنوان آجیل مصرف می شود‌ و متاسفانه به خاطر نگهداری و تغییر مزه آن را سرخ كرده و به آن نمك می زنند كه به علت حرارت بالا در موقع بو دادن تغییراتی در تركیبات پروتئین و روغن موجود در آن به وجود می آید كه برای سلامتی مفید نخواهد بود. در ضمن نمك موجود در آن می تواند موجب افزایش فشار خون، مخصوصا در افرادی كه به این عارضه دچار هستند، شود.

تخم كدو هم مانند دیگر دانه های روغنی حاوی مقدار زیادی ویتامین E است كه ویتامینی است آنتی اكسیدان و در ضمن باعث افزایش جذب سلینیوم موجود در مواد خوراكی مانند سبزیجات می شود. در این صورت اگر مقداری مغز تخم كدوی سرخ نشده را به سالاد سبزی اضافه كنید موجب جذب بهتر و كامل تر سلینیوم موجود‌ در سبزی شده و ضمنا خواص خودش را هم حفظ می كند. یك اونس تخم كدو یا حدود 150 عدد آن حاوی مواد غذایی زیر است:

كالری 153

پروتئین 7 گرم

مواد قندی 5 گرم

چربی 13 گرم

فیبر 1 گرم

آهن 4/2 میلی گرم و دهها ماده غذایی دیگر.

پژوهش های زیادی بر روی تخم كدو و رابطه آن با جلوگیری و درمان ورم پروستات كه در صورت درمان نشدن، در نهایت به سرطان پروستات منجر می شود، به چاپ رسیده و نشانگر آن است كه تخم كدو بهترین ماده غذایی برای پیشگیری این عارضه و بیماری است. مخصوصا اگر مردها در كنار مصرف تخم كدو مقدار لازم و كافی لیكوپن Lycopene كه در گوجه فرنگی پخته و محصولات آن وجود دارد مصرف كنند. در بعضی از كشورهای دنیا پژوهشگران و پزشكان برای درمان ورم پروستات یا  BPH از روغن تخم كدو استفاده می كنند كه نتایج چشمگیری دارد.

موضوع مهمتر اینكه تخم كدو حاوی مقدار قابل ملاحظه ای تریپتوفان (L-TRYPTOPHAN) است كه در درمان عارضه نگرانی و افسردگی  استفاده می گردد.

چند پژوهش علمی هم ثابت نموده كه مصرف تخم كدو می تواند از بروز سنگ كلیه جلوگیری كند. افرادی كه آمادگی تشكیل سنگ كلیه، آن هم نوع اگزالات كلسیم را دارند می توانند با خوردن روزی فقط 10ــ 5 گرم تخم كدو از بروز سنگ مورد بحث در كلیه ها جلوگیری نمایند.

خاصیت ضد انگلی تخم كدو

در طب سنتی ایران برای مبارزه با انگل های روده مانند‌ كرم كدو و آسكاریس و غیره مصرف تخم كدو به همراه روغن كرچك توصیه شده است و در حال حاضر هم در بسیاری از نقاط دنیا برای مبارزه با انگل های روده از این مواد غذایی استفاده می شود. در كشور آلمان مرسوم است كه انگل روده را با خوردن حدود 400ــ200 گرم مغز تخم كدو (بسته به وزن و سن فرد) به همراه شیر و عسل و پس از چند ساعت خوردن مقداری روغن كرچك میتوان از بین برد.

با این مقدمه می توان قبول كرد كه به كدو تنبل و كدوهای هالووین تهمت ناجوری زده شده و این ماده غذایی دارای خواص بی شماریست. پس در این فصل مخصوص كدو در هر فرصتی از آن به صورت سوپ، كیك و غیره استفاده كنید و تخم آن را آب پز نموده در فریزر نگهداری و به تدریج مصرف كنید و از تمام فواید آن لذت ببرید. فراموش نكنید كه در خوردن تخم كدو نباید زیاده روی نمود چون اولا چاق كننده است و ثانیا به خاطر خواص دارویی آن اگر بیش از اندازه خورده شود ممكن است سبب ناهنجاریهایی شود.

Share
|
امتیاز مطلب : 39
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

خواص گردو

 

 

یک گردو در حقیقت بسته بندی زیبائی از طبیعت است که با خود بسیاری از املاح و ویتامین ها و آنزیم ها، پروتئین و چربی و غیره را حمل می کند و خوردن آن موجب سلامتی می شود. بررسی جدیدی بر روی گردو و روغن گردو در دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا نشان می دهد که گردو فشار خون بالا را کاهش داده، استرس را کم می کند و در نتیجه سبب سلامتی قلب و عروق می گردد.

گردو حاوی مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا 3 است. نوع ALA آن است که در تقلیل کلسترول بد خون موثر است و در کنار آن التهاب بدن را کاهش می دهد. در مطالعه علمی مورد بحث 22 نفر از افرادی که کلسترول بد خونشان بالا بوده به مدت شش هفته بررسی گردیده اند و فشار خون آنها مرتباً کنترل شده. این عده به همراه رژیم غذائی روزانه مقداری مغز گردو نیز مصرف نموده اند. نتایج این بررسی نشانگر این است که مغز گردو می تواند فشار خون بالا را تقلیل داده و باری از دوش قلب و عروق بردارد.

Share
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

مدتی است به عارضه گاز و نفخ شکم دچارم لطفا مرا راهنمایی کنید که چه نوع غذایی بخورم و از چه نوع غذایی دوری کنم.

ـ نفخ شکم علل زیادی دارد که باید توسط یک پزشک متخصص علت یا علل آن بررسی شود و در درمان آن اقدام گردد. در افراد میانسال و یا کهنسال، اگر نفخ شکم پس از صرف غذا ظاهر شود علامت خوبی نیست و حتما باید دستگاه گوارش از جمله معده و روده ها به دقت آزمایش شوند. به هم خوردن میزان اسید معده و فعالیت آنزیم هایی که در هضم و جذب غذا نقش دارند می تواند سبب بروز گاز در دستگاه گوارش شوند ولی به طور کلی نباید با خوردن آنتی اسید، بدون مشورت پزشک بیماری را مزمن کرد و درمان آن را به تعویق انداخت. خوردن غذاهایی که سبب تولید گاز در دستگاه گوارش می شوند، مانند سیر  و پیاز و انواع کلم ها و غیره در بروز و شدت این ضایعه کمک می کنند. نوشیدن لازم و کافی آب (8 لیوان در روز) و دوری از مصرف نوشابه های گازدار و قهوه موارد دیگری هستند که در تخفیف بیماری نقش دارند. به طور کلی بهتر است به یک پزشک متخصص دستگاه گوارشی مراجعه کنید تا در درمان عارضه مورد بحث اقدام نمایند.

*دكتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، كارشناس سازمان بهداشت جهانی

Share
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
آخرین مطالب

/
هر چیز که دیدم همه بگذاشتنی بود جزیادتوای دوست که ان داشتنی بود. با سلام: قول بده که هرگز با من موافق نباشی، حداقلش این که کاملا یا فی البداهه موافق نباشی. قول بده که همیشه دنبال موضوعی برای مخالفت در این وب خواهی گشت، دنبال استثناهایی برای چیزهایی که من گذاشته ام و مطالبی که به نظرت بی ربط و غلط می رسد. این طوری به من فرصت می دهی که ازت یاد بگیرم. من اگر پاسخی ندادم این طور تعبیر کن که موافق نظرت بودم.این وب مجالی است جهت روشنگری و پالایش. امیدوارم بزودی مرا کلیک کنی