به عارضه گاز و نفخ شکم دچارم لطفا مرا راهنمایی کنید که چه نوع غذایی بخورم و از چه نوع غذایی دوری کنم
سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

مدتی است به عارضه گاز و نفخ شکم دچارم لطفا مرا راهنمایی کنید که چه نوع غذایی بخورم و از چه نوع غذایی دوری کنم.

ـ نفخ شکم علل زیادی دارد که باید توسط یک پزشک متخصص علت یا علل آن بررسی شود و در درمان آن اقدام گردد. در افراد میانسال و یا کهنسال، اگر نفخ شکم پس از صرف غذا ظاهر شود علامت خوبی نیست و حتما باید دستگاه گوارش از جمله معده و روده ها به دقت آزمایش شوند. به هم خوردن میزان اسید معده و فعالیت آنزیم هایی که در هضم و جذب غذا نقش دارند می تواند سبب بروز گاز در دستگاه گوارش شوند ولی به طور کلی نباید با خوردن آنتی اسید، بدون مشورت پزشک بیماری را مزمن کرد و درمان آن را به تعویق انداخت. خوردن غذاهایی که سبب تولید گاز در دستگاه گوارش می شوند، مانند سیر  و پیاز و انواع کلم ها و غیره در بروز و شدت این ضایعه کمک می کنند. نوشیدن لازم و کافی آب (8 لیوان در روز) و دوری از مصرف نوشابه های گازدار و قهوه موارد دیگری هستند که در تخفیف بیماری نقش دارند. به طور کلی بهتر است به یک پزشک متخصص دستگاه گوارشی مراجعه کنید تا در درمان عارضه مورد بحث اقدام نمایند.

*دكتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، كارشناس سازمان بهداشت جهانی

Share
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

هلیکوباکتر پیلوری باکتری معده

هلیکوباکتر پیلوری یا H.Pylori عامل عفونت زائی است که در معده ی انسان زندگی و رشد می کند و تکثیر می شود و با شرایط پیچیده و سخت و دشوار محیط معده مانند اسید معده و غیره عادت می کند. در سال 1983 این باکتری در یکی از روستاهای استرالیا و برای اولین بار شناسایی شد و چندی بعد روش ساده ی تشخیص آن توسط یک پزشک استرالیایی کامل گردید و امروز در سراسر دنیا از این روش ساده برای تشخیص وجود HBPدر معده استفاده می شود.

آمار موجود نشان می دهد که در بعضی از کشورهای دنیا درصد بالایی از مردم به این عامل عفونت زا آلوده هستند و به طور کلی حدود 50 درصد از مردم دنیا حامل هلیکوباکتر پیلوری می باشند و فقط درصد کوچکی از این عده به آلوده بودن خود آگاه هستند، زیرا همه ی افراد آلوده به HBP عوارض آلودگی را ندارند و باکتری برای سالیان دراز در معده مخفی و ساکت باقی می ماند. هنوز به وضوح معلوم نیست که چطور و چگونه این باکتری از شخصی به شخص دیگر انتقال پیدا می کند.

هلیکوباکتر پیلوری یکی از عوامل شناخته شده ی زخم دستگاه گوارش، مخصوصاً معده و روده ی کوچک (دوازدهه) است. فقط در آمریکا هر ساله بیشتر از پنج میلیون نفر به زخم دستگاه گوارش دچار می شوند و 15 هزار نفر نیز هر ساله جانشان را به علت زخم دستگاه گوارش و عوارض مربوط به آن از دست می دهند.

 

علائم آلوده بودن به HBP:

درد شکم، نفخ و ترش کردن و سوزش معده، کم خونی، نفس بدبو، درد قفسه سینه، یبوست و اسهال، تهوع، افسردگی، بی حالی و خستگی، سردرد، بی خوابی، زخم معده و روده، و در صورت ادامه ی وجود این باکتری در معده و بی توجهی به درمان آن امکان بروز سرطان های دستگاه گوارش افزایش می یابد.

 

تشخیص:

به چند طریق می توان به وجود HBP در معده و روده ی کوچک پی برد. روش اول آزمایش خون است که ثابت خواهد کرد که شخص حامل این باکتری بوده ولی نشان نمی دهد که شخص در حال حاضر به آن آلوده است. روش ساده ی دیگر که درباره ی آن در بالا اشاره شد آزمایش اوره نفس یا Urea Breath Test است. در این روش شخص به داخل لوله آزمایشی که حاوی محلولی است برای چند دقیقه ای می دمد. با تغییر رنگ محلول می توان تشخیص داد که شخص در حال حاضر حامل HBP است. روش های دیگر مانند بیوپسی معده و آزمایش آنتی ژن موجود در مدفوع است که زیاد کاربرد ندارد.

 

درمان:

درمان و از بین بردن این عامل عفونت زا به وسیله ی ترکیبی از چند آنتی بیوتیک و به مدت طولانی موثر است. پیگیری افرادی که به HBP دچار هستند موضوعی است بسیار مهم، زیرا این دسته از افراد به راحتی دوباره به آن آلوده می شوند.

از نظر رژیم غذایی مطالعات علمی در سال های اخیر ثابت کرده که غذای شور و نمک زیاد سبب مقاوم و سرسخت شدن باکتری شده و سریعتر تکثیر پیدا می کند. میوه و آب میوه کرن بری در از بین بردن HBP نقش مهمی دارد، مخصوصا در موقع درمان آن با آنتی بیوتیک و پس از درمان. همچنین ثابت شده که مصرف براکلی، مخصوصاً براکلی خام می تواند از تکثیر و فعالیت این عامل عفونت زا جلوگیری کند. پس به طور خلاصه درمان عفونت به وسیله ی آنتی بیوتیک و زیرنظر پزشک متخصص و رعایت در مصرف نمک و منظور نمودن کرن بری و براکلی در رژیم غذایی می تواند در ریشه کن کردن این باکتری در معده و روده موثر باشد.

Share
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 23 / 11 / 1389
نویسنده : سروش

تحقیقی علمی در باره آستانه درد، که نتیجه آن در بریتانیا منتشر شده، حاکی است افرادی که از تزریق می ترسند، اگر به جای این که یک سمت دیگر را نگاه کنند، به بدن خود، مثلا بازوی خود نگاه کنند، کمتر درد را احساس می کنند.

محققان دانشگاه یو سی ال در لندن و دانشگاه میلان-بیکوکا در ایتالیا، یک دست هجده داوطلب را با دستگاهی کوچک گرم و گرمتر کردند تا جایی که برای آنها دردناک شده بود.

نتایج به دست آمده از تحقیقات در این دانشگاه، که در نشریه علوم روانشناسی منتشر شده، حاکی است که داوطلبان وقتی می توانستند ببینند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. قادر بوده اند درد بیشتری را تحمل کنند

درشت نمایی دست، آستانه درد داوطلبان را حتی بیشتر کرد.

دانشمندان می گویند درک بهتر این که مغز چگونه به درد واکنش نشان می دهد، ممکن است به دستیابی به درمان های جدید برای دردهای مزمن کمک کند.

دکتر پل ناندی، یکی از متخصصان طب دردشناسی در بیمارستان های وابسته به دانشگاه یو سی ال، می گوید تجربه کردن و زندگی با درد بدن، از مشکلات بزرگ جامعه و خدمات درمانی در سراسر جهان است و کمک به کاهش آن تحولی بزرگ در کیفیت زندگی افراد و صرفه جویی اقتصادی محسوب می شود.

روی خود را برگردان؟

بسیاری از مردم هنگام انجام تزریقات روی خود را برمی گردانند

پرفسور هوگارد، استاد رشته علوم عصب شناسی در دانشگاه یو سی ال لندن، می گوید: "ما متوجه شدیم که وقتی دست داوطلبان را به مرور گرم و گرمتر می کردیم اگر آنها می توانستند دست خود را در آینه ببینند، تا سه درجه سانتیگراد بیشتر می توانستند حرارت را تحمل کنند اما وقتی راه دیدن دست در آینه را با یک بلوک چوبی مسدود کردیم آستانه درد آنها پایین آمد."

او افزود: "هنگام انجام ترزیق همیشه همراهان کودک به او می گویند یک طرف دیگر را نگاه کند اما در این تحقیق جدید ما متوجه شدیم که در حالی که سوزن وارد بدن می شود، صرف نگاه کردن به بدن، میزان درد را پایین می آورد. پس توصیه من به مردم این است که هنگام تزریق سرنگ چه برای دارو و چه برای آزمایش خون به بازوی خود نگاه کنید البته اگر امکانش هست از دیدن ورود سوزن به بدن اجتناب کنید."

در یک آزمایش دیگر، محققان برای این که داوطلبان دست خود را بزرگتر ببینند جلوی آن آینه های مقعر قرار دادند و متوجه شدند که داوطلبان توانستند حرارت بیشتری را تحمل کنند.

در مقابل، وقتی محققان از آینه های محدب استفاده کردند و داوطلبان دست خود را کوچک تر می دیدند، نتوانستند حرارت قبلی را تحمل کنند.

محققان گفتند که این واقعیت که میزان درد به طور مستقیم با اندازه ای که فرد بدنش را می دیده، ارتباط داشته است به آنها کمک می کند که بهتر جنبه عصب شناسی درد را درک کنند.

پرفسور هوگارد گفت: "ما در باره راه هایی که پیام های بدن به مغز می رسند، اطلاعات زیادی داریم اما اطلاعات ما در باره چگونگی پردازش این پیام ها در مغز نسبتا کم است."

او افزود: "با انجام این تحقیق ما نشان داده ایم که میان شبکه دیداری مغز و شبکه درد در مغز فعل و انفعالات جالبی رخ می دهد."

دکتر فلاویا منچینی از دانشگاه میلان-بیکوکا که در تنظیم نتیجه این تحقیق نقش عمده ای داشته است، می گوید: "روان درمانی برای درد معمولا منشا درد را مد نظر قرار می دهد مثلا توجه و انتظارات فرد را تغییر می دهد اما فراتر از عامل درد و به خود بدن فکر کردن، ممکن است به درمان های بالینی نوین بیانجامد."

Share
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 22 / 11 / 1389
نویسنده : سروش


بهتر است باور کنید

در قرن نوزدهم به طور متوسط مردان آمریکایی بلندقدترین مردان دنیا به شمار می رفتند که عبارت بود از 171 سانتیمتر. اگرچه امروز این میزان حدود 176 سانتیمتر است ولی به طور متوسط هلندی ها با 184 سانتیمتر و سوئدی ها با 181 سانتیمتر قد، بلندقدترین مردان دنیا به حساب می آیند.

Share
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
موضوعات مرتبط: رنگارنگ , مجله سلامت , ,
تاریخ : 22 / 11 / 1389
نویسنده : سروش


عوامل پیشگیری کننده سرطان پروستات

یک نفر از هر هشت نفر مرد در طول عمر خود به بیماری سرطان پروستات دچار خواهد شد. فقط در آمریکا هر ساله حدود 200 هزار نفر به این سرطان مبتلا می گردند و 31 هزار نفر به خاطر این بیماری جانشان را از دست می دهند. پنج عامل مهم و مؤثر پیشگیری کننده سرطان پروستات را که توسط ده ها پروژه ی تحقیقاتی در سراسر دنیا شناسایی شده اند به اختصار در اینجا به استحضار خوانندگان شهروند می رسانم و امیدوارم که مفید واقع شوند.

1ـ اسیدهای چرب امگا 3: مصرف لازم و کافی اسیدهای چرب امگا 3 یکی از عوامل موثر پیشگیری این سرطان است. اسیدهای چرب امگا 3 در غذاهایی مانند ماهی پر چرب، دانه های روغنی، دانه کتان و غیره وجود دارند.

2ـ گردو و انار: افرادی که در رژیم غذایی روزانه ی خود مقداری گردو و انار منظور می کنند خیلی کمتر به سرطان پروستات دچار می شوند. پلی فنول ها و فلاوونوئیدهای موجود در انار در عملکرد هورمون تستوسترون دخالت دارند و نمی گذارند سلول های سرطانی رشد نمایند. در ضمن ترکیبات موجود در گردو رشد و حرکت سلول های سرطانی را تا حدود 30 درصد کاهش می دهند.

3ـ قهوه و چای سبز: آنتی اکسیدان ها و مواد ضدسرطان موجود در قهوه کافئین دار و چای سبز نقش مهمی در پیشگیری و درمان سرطان پروستات دارند و سبب کاهش PSA خون می شوند.

4ـ کلسترول خون: افرادی که کلسترول خونشان طبیعی است (کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر) 60 درصد کمتر به سرطان پروستات دچار می شوند و این امر صرفاً با داشتن رژیم غذایی سالم، فعالیت های بدنی و دوری از چاق شدن میسر می شود.

5ـ ویتامین D : پژوهشگران انگلیسی ثابت کرده اند که ویتامین D لازم و کافی میزان PSA خون را تا حدود 20 درصد کاهش می دهد و بار سنگینی از دوش غده پروستات برمی دارد. در ضمن ثابت شده که درمان سرطان پروستات در کنار مصرف ویتامین D بهتر و سالم تر صورت می گیرد.

Share
|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 22 / 11 / 1389
نویسنده : سروش


اپیدمی یا همه گیری عوارض غده تیروئید

در یکی دو دهه ی گذشته به دلایل مختلف میزان بروز بیماری ها و عوارض مختلف غده ی تیروئید، مخصوصاً سرطان تیروئید به شدت افزایش یافته و نوعی نگرانی برای سردمداران بهداشت عمومی و مردم به وجود آورده است. آمار جدید نشان می دهد که فقط در آمریکا حدود 27 میلیون نفر به نوعی عارضه ی غده ی تیروئید دچار هستند. به عبارت دیگر یک نفر از هر 10 نفر ناهنجاری های غده ی تیروئید دارند که رقمی است بالاتر از بیماری قند و سرطان. در اینجا باید اشاره کرد که حدود 50 درصد از افرادی که به ناهنجاری های غده تیروئید دچار هستند از آن بی خبرند و وقتی بیماری شکل مزمنی به خود گرفت و عوارض آن معلوم شد از وجود آن مطلع می شوند. علائم و نشانه های بالینی این بیماری در افراد مختلف متفاوت است ولی به طور کلی خستگی، ریزش موی سر، نازائی و نامرتب بودن پریود در خانم ها، یبوست، چاقی، بالا بودن کلسترول خون، کم خونی، اضطراب و  پریشانی و غیره از علائم خستگی و بیماری غده تیروئید است. البته آزمایش های اختصاصی برای تشخیص ناهنجاری ها و بیماری های غده تیروئید وجود دارند که توسط پزشک متخصص توصیه می شود.

به طور کلی آنچه که مسلم است بیماری های غده تیروئید جزئی از ناهنجاری های سیستم ایمنی بدن هستند و متأسفانه سیستم ایمنی بدن اشتباها به جای حفاظت این عضو به آن حمله می کند و مشکلاتی را به وجود می آورد و موازنه ی هورمون های غده تیروئید و بقیه غدد داخلی را به هم می زند.

کمبود ید رژیم غذایی سبب ناهنجاری های غده تیروئید می شود. عوامل دیگری در محیط زیست مناطق مختلف دنیا وجود دارند که این نوع عوارض را برای غده تیروئید به وجود می آورند که به طور کلی Halogens نام دارند و در سموم حشره کش و بعضی از آب های آشامیدنی و بعضی از خمیردندان ها و غیره وجود دارند. این دسته از مواد در چگونگی جذب ید در بدن و عملکرد آن تأثیر می گذارند و در نهایت مشکلاتی را برای غده تیروئید خلق می کنند. علاوه بر این عده ای معتقدند که بیماران مبتلا به بیماری های Autoimmune اگر نان گندم و لبنیات مصرف کنند قادر نخواهند بود پروتئین موجود در آنها را به سوخت و ساز رسانده و در بدن آنها نوعی عکس العمل زیانباری به وقوع می پیوندد. شاید علت افزایش بیماری های غده تیروئید در سال های اخیر رابطه مستقیم با عوامل ذکر شده در بالا بوده. البته ممکن است عوامل ناشناخته ی دیگری نیز در این میان نقش داشته باشند.

 

Share
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 22 / 11 / 1389
نویسنده : سروش


خصوصیات اخلاقی و اجتماعی چپ دست ها

به طور کلی از هر 10 نفر، یک نفر چپ دست می باشد. در قرن هفدهم در فرانسه متأسفانه چپ دست ها را افرادی خبیث می دانستند و مشکلاتی برایشان به وجود می آوردند که در حقیقت خرافاتی بیش نبود. رویهمرفته اغلب چپ دست ها از جنس مذکر هستند. در سال های اخیر تحقیقات زیادی درباره ی خصوصیات اخلاقی و اجتماعی این دسته از افراد به عمل آمده که نشانگر استعداد فوق العاده، هوش و ذکاوت آنها و قدرت سخنوری و بیان مطالب می باشد. این افراد در اجتماع موفق تر هستند و در اکثر امور زندگی پیشرفت چشمگیری دارند. بسیاری از قهرمانان و ورزشکاران نامی و شناخته شده چپ دست بوده و جالب اینکه از 17 رئیس جمهور آمریکا، 6 نفرشان چپ دست بودند و سه نفر از آخرین رؤسای جمهور آمریکا، کلینتون، بوش و اوباما نیز چپ دست هستند. مطالعات علمی همچنین ثابت کرده که افراد چپ دست کمی زودتر از دیگران به سن بلوغ می رسند.

می گویند که 4 نفر از 5 نفر طراح کامپیوتر مکنتاش چپ دست بوده و 25 درصد فضانوردانی که به فضا رفته اند، چپ دست بوده اند. متأسفانه گزارش گردیده که طول عمر این افراد نسبت به دیگران کوتاه تر است. یکی از دانشمندان پیشنهاد می کند که شاید ازدیاد ترشح هورمون تستوسترون جنینی و قبل از تولد نوزاد نقشی در چپ دست شدن طفل داشته باشد.

 

Share
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
موضوعات مرتبط: رنگارنگ , مجله سلامت , ,
تاریخ : 22 / 11 / 1389
نویسنده : سروش


باز هم از فوائد بادام

.ژورنال تغذیه آمریکا مقاله ای از طرف پژوهشگران دانشگاه لومالیندا منتشر کرده مبنی بر خواص بادام که نقشی مهم در تقلیل قند خون، وزن بدن و سلامتی قلب و عروق دارد. این دانه ی روغنی به علت فیبر با کیفیت بالا، چربی مخصوص، ویتامین E و پروتئین و املاح و ویتامین های مختلف سبب تکمیل رژیم غذایی روزانه شده و در نتیجه از بروز و پیشرفت بسیاری از ناهنجاری ها و بیماری ها جلوگیری می کند.

در یک بررسی علمی توسط گروه مورد بحث ثابت گردیده که بادام سوخت و ساز قند خون را تسهیل می کند و موجب تقلیل میزان آن می شود که خود در جلوگیری و پیشرفت بیماری قند موثر خواهد بود. ترکیبات موجود در بادام در ترشح و عملکرد انسولین نیز نقش دارد. در این چرخش سوخت و ساز قند و چربی و انرژی در بدن مسلماً کلسترول خون نیز کاهش می یابد.

موضوع جالبتر درباره ی بادام نقش آن در پیشگیری چاقی و ازدیاد وزن بدن است. با وجودی که بادام حاوی مقدار قابل توجهی چربی و پروتئین است باز به علت اینکه در متابولیسم و سوخت و ساز مواد غذایی در بدن نقش دارد از بروز چاقی پیشگیری می کند.

بادام غذایی است که حد اعتدال در مجموعه املاح و ویتامین ها و پروتئین و فیبر و چربی و فیتوکمیکال و غیره ی آن به صورتی تدارک و تنظیم گردیده که می تواند غذای کاملی برای شخص باشد. بارها گزارش گردیده که افراد با مصرف فقط بادام توانسته اند سالم باقی مانده و نیاز بدن را تأمین نمایند.

در افرادی که به عارضه ی کم خونی دچار هستند بهتر است پوست قهوه ای رنگ بادام از آن جدا گردد و مصرف نشود. گفتنی ست که خواص بادام خام خیلی بهتر و بیشتر از بادام سرخ شده و نمک زده است.

Share
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 22 / 11 / 1389
نویسنده : سروش


 بهتر است باور کنید

قلب یک شخص روزی 101 هزار بار می تپد. این مقدار برای یک دوره از زندگی با حد متوسط طول عمر حدود 3 بیلیون بار خواهد بود. در ضمن در این مدت قلب انسان قادر است حدود 400 میلیون لیتر خون را به اعضاء بدن تلمبه کرده و غذا و اکسیژن به بافت ها و سلولها برساند.

(فتبارک ا..احسن الخالقین)

 

Share
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
موضوعات مرتبط: رنگارنگ , مجله سلامت , ,
تاریخ : 22 / 11 / 1389
نویسنده : سروش


 دعا و نیایش از پیری زودرس مغز جلوگیری می کند

مقاله ی جالبی در رابطه با مراقبه (Meditation) و دعا و نیایش و جلوگیری از پیری زودرس مغز به چاپ رسیده که دانستن آن مفید می باشد. در این مقاله ذکر شده که افرادی که عادت به Meditation و دعا دارند کمتر دچار عارضه استرس و اضطراب و نگرانی می شوند و روی هم رفته دارای فشار خونی طبیعی و قلب و عروق سالم هستند. در یک بررسی علمی از مغز گروه بزرگی از مردم MRI به عمل آمده و روش زندگی و تغذیه و عقاید و باورهای آنها در مورد دعا و نیایش به دقت مطالعه گردیده، این بررسی جالب نشان می دهد که افرادی که هر روز در محیطی آرام به دعا و نیایش می نشینند خیلی کمتر به پیری زودرس مغز دچار می شوند و عارضه فراموشی در آنها کمتر مشاهده می گردد. فواید دیگر دعا و نیایش و توکل تقلیل هورمون های استرس در بدن است که خود موجب نوعی آرامش می شود. این دسته از افراد خیلی آسانتر و راحت تر می توانند با مشکلات کنار آمده و با دیگران رابطه دوستانه داشته باشند. در ضمن این افراد در کار و زندگی موفق تر و در برابر حوادث زندگی بردبارتر هستند. روش های مختلف Meditation وجود دارند که می توان به آن توجه نموده و به موقع انجام گیرد.

Share
|
امتیاز مطلب : 81
|
تعداد امتیازدهندگان : 30
|
مجموع امتیاز : 30
موضوعات مرتبط: عرفان و مذهب , مجله سلامت , ,
آخرین مطالب

/
هر چیز که دیدم همه بگذاشتنی بود جزیادتوای دوست که ان داشتنی بود. با سلام: قول بده که هرگز با من موافق نباشی، حداقلش این که کاملا یا فی البداهه موافق نباشی. قول بده که همیشه دنبال موضوعی برای مخالفت در این وب خواهی گشت، دنبال استثناهایی برای چیزهایی که من گذاشته ام و مطالبی که به نظرت بی ربط و غلط می رسد. این طوری به من فرصت می دهی که ازت یاد بگیرم. من اگر پاسخی ندادم این طور تعبیر کن که موافق نظرت بودم.این وب مجالی است جهت روشنگری و پالایش. امیدوارم بزودی مرا کلیک کنی