دعا و نیایش از پیری زودرس مغز جلوگیری می کند
سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز
تاریخ : 22 / 11 / 1389
نویسنده : سروش


 دعا و نیایش از پیری زودرس مغز جلوگیری می کند

مقاله ی جالبی در رابطه با مراقبه (Meditation) و دعا و نیایش و جلوگیری از پیری زودرس مغز به چاپ رسیده که دانستن آن مفید می باشد. در این مقاله ذکر شده که افرادی که عادت به Meditation و دعا دارند کمتر دچار عارضه استرس و اضطراب و نگرانی می شوند و روی هم رفته دارای فشار خونی طبیعی و قلب و عروق سالم هستند. در یک بررسی علمی از مغز گروه بزرگی از مردم MRI به عمل آمده و روش زندگی و تغذیه و عقاید و باورهای آنها در مورد دعا و نیایش به دقت مطالعه گردیده، این بررسی جالب نشان می دهد که افرادی که هر روز در محیطی آرام به دعا و نیایش می نشینند خیلی کمتر به پیری زودرس مغز دچار می شوند و عارضه فراموشی در آنها کمتر مشاهده می گردد. فواید دیگر دعا و نیایش و توکل تقلیل هورمون های استرس در بدن است که خود موجب نوعی آرامش می شود. این دسته از افراد خیلی آسانتر و راحت تر می توانند با مشکلات کنار آمده و با دیگران رابطه دوستانه داشته باشند. در ضمن این افراد در کار و زندگی موفق تر و در برابر حوادث زندگی بردبارتر هستند. روش های مختلف Meditation وجود دارند که می توان به آن توجه نموده و به موقع انجام گیرد.

Share
|
امتیاز مطلب : 81
|
تعداد امتیازدهندگان : 30
|
مجموع امتیاز : 30
موضوعات مرتبط: عرفان و مذهب , مجله سلامت , ,
تاریخ : 22 / 11 / 1389
نویسنده : سروش


سبزیجات سبز تیره رنگ و بیماری قند

مقاله علمی جالبی توسط گروهی از پژوهشگران انگلیسی در ژورنال پزشکی به چاپ رسیده که رابطه ی مصرف سبزیجات سبز تیره رنگ را در کاهش بروز بیماری قند نوع دو خبر می دهد. این گروه با تجزیه و تحلیل شش پروژه تحقیقاتی در این زمینه که بیشتر از 220 هزار نفر را زیر پوشش قرار داده ثابت کرده اند که مصرف سبزیجات سبز تیره رنگ امکان بروز بیماری قند را تا حدود 14 درصد کاهش می دهند که رقمی است بزرگ. این دانشمندان معتقدند که سبزیجات مورد بحث حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و منیزیوم هستند که خود در سوخت و ساز قند خون نقش داشته و سبب سلامتی غده لوزالمعده نیز می گردند، ولی باید اضافه نمود که این یافته جدید پیشنهاد نمی کند که سبزیجات دیگر بی خاصیت بوده و نباید مصرف شوند. در حال حاضر تحقیقات علمی به وضوح ثابت کرده اند که به طور کلی سبزی و میوه، مخصوصاً سبزیجات سبز تیره رنگ و میوه جات خوش رنگ و پررنگ نقش مهمی در بهزیستی و سلامت قلب و عروق و در پیش گیری سرطان و بیماری قند و چاقی و غیره دارند. این دسته از پژوهشگران معتقدند که هر کسی باید در روز حدود پنج پرس (portion) سبزی و میوه مصرف کند تا سلامتی حاصل گردد.

درصد بالائی از مردم در طول عمر خود به بیماری قند نوع دو دچار خواهند شد و در حال حاضر میلیونها نفر در دنیا به این بیماری خسته کننده دچار هستند. هنوز داروی موثری برای درمان این بیماری وجود ندارد، ولی با انسولین و داروهای خوراکی همراه با رژیم غذائی سالم و ورزش می شود این بیماری را کنترل کرد. یافته جدید در مورد رابطۀ سبزیجات سبز تیره رنگ و کاهش بروز و پیشرفت بیماری قند خبریست بسیار جالب که می تواند در کنترل قند خون موثر باشد.

Share
|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 22 / 11 / 1389
نویسنده : سروش


نقش اسیدهای چرب امگا 3 در سلامتی چشم

دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز که یکی از معتبرترین دانشگاه های دنیا است اعلان نموده اند که افرادی که به اندازه لازم و کافی امگا3 مصرف می کنند خیلی کمتر به بیماری های چشم مخصوصاًAMD دچار می شوند. این پژوهشگران تعداد 2520 نفر از افراد 65 تا 84 ساله را برای مدت طولانی زیر نظر گرفته و تحقیقات دقیقی از روش زندگی و تغذیه ی آنها به عمل آوردند و معلوم ساختند که افرادی که در رژیم غذائی روزانه ی آنها مقدار کافی از اسیدهای چرب امگا3 وجود دارد خیلی کمتر به عوارض و بیماری های چشمی مبتلا می شوند. دو سال قبل گروه دیگری از دانشمندان گزارش کرده بودند که افرادی که به مصرف امگا3 عادت دارند 25 درصد کمتر به بیماری های چشم، مخصوصاً AMD دچار می شوند و این بار پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز آن را تأیید کردند.

ترکیبات اسیدهای چرب امگا3 و انواع آنتی اکسیدان های موجود در این دسته از غذاها می توانند سبب قدرت قوه بینائی شوند. ماهی های پر چرب، روغن ماهی و بعضی از دانه های روغنی و هم چنین دانه کتان منابع خوبی از امگا3 هستند و در سلامت قلب و عروق و بسیاری از اعضاء بدن نقش دارند. مطالعات علمی ثابت کرده اند که این دسته از اسیدهای چرب هم چنین قادرند از بیماری های قند، افسردگی، دردهای مفاصل، سرطان و غیره جلوگیری کنند. این اسید چرب در برابر نور و حرارت زیاد اکسیده می شود. در این صورت کپسول های امگا3 که تاریخ مصرف ندارند و چگونگی تهیه و نگهداری آن ها معلوم نیست، نباید خریداری و مصرف شوند، بلکه مقدار لازم مورد نیاز بدن باید از طریق مصرف غذاهای مختلف تامین گردد.

Share
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 22 / 11 / 1389
نویسنده : سروش


براکلی و بیماری های دستگاه گوارش

.براکلی و ترکیبات موجود در آن موثرترین محافظ بافت های معده و روده در برابر عوامل عفونت زا و مسمومیت های غذائی هستند. این گزارشی است که پژوهشگران دانشگاه لیورپول در ژورنال علمی GUT انتشار داده اند. این دانشمندان امیدوارند که یافته جدیدشان بتواند از بسیاری از ناهنجاری های معده مانند التهاب و همچنین عوارض و بیماری های قسمت های دیگر دستگاه گوارش مانند سندروم روده حساس و بیماری Crohn جلوگیری نماید. این بیماری مزاحم و خسته کننده که مستلزم رژیم غذائی بسیار سخت و روش زندگی مخصوص است، به علت التهاب روده به سختی درمان می شود و داروی موثری برای آن وجود ندارد. حال اگر ترکیبات براکلی بتواند از بروز و پیشرفت آن جلوگیری نماید در حقیقت انقلابی در این زمینه به وجود خواهد آورد. در بسیاری از افراد که به ناهنجاری های دستگاه گوارش دچار هستند، به علت ضعف سیستم دفاعی بدن بافت های داخلی روده ها محل استقرار و تکثیر انواع مختلف باکتری های زیانبار شده نه تنها سبب بروز درد شدید می شوند، بلکه به هضم و جذب غذا لطمه وارد می کنند که در نتیجه نوعی بیماری سوء تغذیه را به وجود می آورند که همراه است با کم شدن وزن بدن و احساس ضعف و بی حالی.

در این پروژه تحقیقاتی، پژوهشگران مورد بحث مقداری از عصاره براکلی و فیبر موجود در آن را بر روی بافت های پوشش داخلی روده مخصوصاً M – cells در خارج از بدن آزمایش کرده اند. این بررسی نشان داد که ترکیبات موجود در براکلی در تمیز کردن روده و خارج کردن مواد زائد از بدن نقش دارند و نمی گذارند غذا بیش از حد لازم در روده باقی مانده و تخمیر شود و محیط را برای رشد و تکثیر میکروب های زیانبار آماده سازد که در نتیجه حرکت بیماری های روده کندتر شده و بهبودی حاصل می شود. اصولاً بیماری های روده مانند بیماری Crohn در کشورهائی که مردم غذاهای از پیش تهیه شده مصرف می کنند و کمتر توجهی به فیبر و سلولز رژیم غذائی دارند فراوان دیده می شود. سبزی جات و میوه جات حاوی مقدار زیادی فیبر هستند و در این میان فیبر براکلی و ترکیبات موجود در آن از نظر ارزش غذائی در صدر جدول قرار دارند. این سبزی که به سبزی ضد سرطان معروف است و در حقیقت حاوی انواع مختلف ویتامین و املاح و فیتوکمیکال و غیره می باشد این بار یکی از بهترین و موثرترین غذاها شناخته شده که در سلامتی و بهزیستی دستگاه گوارش مهم می باشد. عده ای از مردم نمی توانند مصرف براکلی خام را تحمل کنند به همین جهت بخارپز این سبزی توصیه می شود.

Share
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 22 / 11 / 1389
نویسنده : سروش


ترکیب خطرناک بعضی از غذاها و داروها

.بسیاری از ترکیبات غذاها ممکن است در بدن عکس العمل هایی به وجود آورند که گاهی مفید و زمانی خطرناک هستند. در عین حال مطالعات علمی هر روزه ثابت می کند که بسیاری از داروها در بدن با مواد غذایی عکس العمل هایی انجام می دهند که ناهنجاریهایی را به وجود می آورند و دانستن آنها مهم و ضروریست. در اینجا به چند نوع از این عکس العمل ها اشاره می شود.

 ـ اصولا الکل در داخل بدن با اکثر داروهای شیمیایی و حتی داروهای گیاهی عکس العمل نشان می دهد و تاثیر آنها را متغیر می سازد. مصرف الکل با داروهای ضد افسردگی، داروهای ناهنجاریهای مغز و اعصاب و غیره، عملکرد آنها را تغییر داده و گاهی خطراتی را به وجود می آورد.

ـ بعضی از داروها، مانند داروهای آسم نباید با غذا یا نوشیدنی های کافئین داری چون قهوه و چای و شکلات مصرف شود، زیرا سبب سمی شدن دارو می شود و نه تنها در تخفیف و درمان عارضه آسم کمک نمی کند، بلکه مشکلات پیچیده تری را به وجود می آورد.

ـ برخی از املاح و ویتامین ها هستند که تاثیری در چند و چون فعالیت بعضی از داروها در بدن دارند مثلا خوردن براکلی، اسفناج و سبزیجات سبز تیره رنگ که حاوی مقدار زیادی ویتامین K هستند و در لخته شدن خون نقش مهمی دارند در عملکرد داروهایی مانند  Heparin و  Warfarin  که داروی ضد انعقاد خون هستند، اثر منفی خواهند داشت.

ـ مصرف زیاد و بی رویه فیبر و سلولز به همراه رژیم غذایی در جذب بعضی از داروهایی مانند مسکن ها و داروهای بیماریهای قلب و عروق تاثیر گذاشته و در حقیقت مانع جذب آنها می شود.

ـ چای کوهی یا St.John’s Wort که متاسفانه به فراوانی توسط مردم عادی مصرف می شود و اکثر افرادی که با گیاه درمانی سر و کار دارند آن را برای هر نوع عارضه و بیماری توصیه می کنند یکی از خطرناک ترین گیاهان دارویی است که با بسیاری از داروهای شیمیایی و گیاهی عکس العمل شدید به وجود می آورد و گاهی سبب مرگ می شود. مثلا خوردن چای کوهی با داروهای ضد افسردگی، داروی بیماری قند، داروی پایین آورنده کلسترول خون و داروهای بیماریهای قلبی خطرات غیرقابل جبرانی به وجود می آورد.

 

با این مقدمه کوتاه در زیر به چند نمونه از عکس العمل غذا با غذا و یا غذا با دارو اشاره می شود:

ـ کپسول سیر و یا مصرف زیاد سیر تازه به همراه داروی بیماری قند سبب تقلیل سریع و غیر قابل کنترل قند خون می شود که گاهی خطراتی را در پی دارد. درصدی از مردم به خاطر حساس بودن به سیر و ترکیبات آن ممکن است دچار نفخ شکم و سوزش معده و مری شوند. در ضمن سیر حاوی مقدار زیادی از مواد ضد انعقاد خون می باشد. در این صورت مصرف آن در افرادی که به عارضه و بیماری رقیق بودن خون دچار هستند و یا به زخم های معده و روده مبتلا هستند، توصیه نمی شود چون ممکن است سبب خونریزی غیرقابل کنترلی شود.

ـ افرادی که مجبور به مصرف داروهای ضد افسردگی هستند به هیچ عنوان نباید غذاهایی مانند پنیر کهنه، باقلا، شراب و آواکادو در رژیم غذایی خود منظور کنند، زیرا به نوعی عکس العمل شدید و کشنده دچار می شوند. در ضمن چون چای کوهی حاوی مقدار زیادی از مواد ضدافسردگی است، نباید به همراه غذاهای ذکر شده در بالا مصرف شود.

ـ گریپ فروت با تمام داروهای  Calcium Channel Blockers مانند داروهای پایین آورنده کلسترول خون، داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون، هورمون استروژن قرص های ضد بارداری و بسیاری از داروهای ضد آلرژی عکس العمل شدید می دهد و آنزیم موجود در روده را که در متابولیسم داروها نقش دارد غیرفعال می کند و سبب می شود که کبد نتواند کار اصلی خود را در مورد دسته بندی و بی اثر کردن مواد شیمیایی در بدن انجام دهد که در نتیجه فاجعه ای رخ خواهد داد.

ـ  داروهای ضد اسید که حاوی مقداری آلومینیوم هستند هرگز نباید با آب پرتقال مصرف شوند چون سبب افزایش جذب آلومینیوم در بدن می شود. در ضمن در موقع مصرف آنتی بیوتیک باید از نوشیدن شیر و غذاهایی که حاوی مقدار زیادی کلسیم هستند دوری کرد، زیرا به جذب آنتی بیوتیک در دستگاه گوارش لطمه وارد می شود.

ـ خوردن ملین های شیمیایی به همراه شیر توصیه نمی شود، زیرا شیر باعث شدت عمل ملین ها شده و با بروز اسهال شدید مشکلاتی را در دستگاه گوارش به وجود می آورد.

ـ غذاهای حاوی مقدار زیادی فیبر و سلولز مانند Oatmeal جذب بسیاری از املاح و ویتامین ها را تقلیل می دهد و در ضمن در جذب داروهای مختلف در دستگاه گوارش تاثیر می گذارد.

ـ خوردن گوشت سرخ شده و ترکیبات (حتی دود کباب) در جذب داروی آسم موثر بوده و عملکرد این دارو را تقلیل می دهد. به عبارت دیگر افرادی که به آسم دچار هستند پس از خوردن گوشت کباب شده به حمله آسم دچار می شوند و مجبورند به مقدار داروی آسم اضافه نمایند.

ـ خوردن غذاهای پرچرب به همراه داروهای ضد التهاب بدن Anti-Inflammatory در درازمدت سبب صدمه غیرقابل جبرانی به کلیه ها می شود. این دسته از افراد پس از صرف غذای پرچرب احساس خستگی، سرگیجه و بی حسی می کنند.

ـ همانطوری که اشاره شد مشروبات الکلی همیشه نوعی افسردگی و خمودی به همراه دارند. حال اگر با داروهای شیمیایی مانند داروهای ضد آسم، ضد افسردگی، داروهای مسکنی که حاوی مواد مخدر هستند، داروهای خواب آور و غیره خورده شوند مشکلات پیچیده ای را به وجود می آورد.

ـ مصرف آسپرین و داروی بیماری قند با هم می تواند قند خون را با شدتی خطرناک تقلیل دهد و خطرات غیرقابل جبرانی را به وجود آورد. داروهای آب سیاه چشم به همراه آسپرین با عکس العمل خود در بدن سبب بروز سم می شوند. همچنین آسپرین با داروی ضد صرع و داروهای جلوگیری از خونریزی که برای درمان عارضه رقیق بودن خون استفاده می شود می تواند خطرناک باشد.

ـ خوردن  داروهای آنتی اسید با آنتی بیوتیک، داروهای بیماریهای قلبی، فشار خون و همچنین داروهای درمان ناهنجاریهای غده تیروئید سبب تقلیل جذب آنها می شود. گزارشهای علمی نشان می دهد که گاهی جذب این داروها در دستگاه گوارش تا حدود 90 درصد کاهش می یابد و در نتیجه اگر این عمل ادامه یابد سبب مرگ بیمار می شود.

ـ آنتی اسیدها در هضم و جذب آهن موجود در رژیم غذایی وقفه ای به وجود می آورند و با تغییراتی در قدرت اسید معده به علت قلیایی بودن از جذب آهن جلوگیری می کنند و در نهایت سبب کم خونی می شوند. افرادی که به کم خونی دچار هستند و یا خانمهای جوان که به علت عادت ماهیانه مقداری آهن از دست می دهند نباید خودسرانه به مصرف آنتی اسیدها، آن هم به مدت طولانی عادت کنند. مشورت با پزشک خانواده در مورد استفاده از آنتی اسیدها امریست ضروری.

در ضمن برخی از غذاهایی که حاوی مقدار زیادی تاتن هستند، مانند چای، خرمالو، مغز گردو و بادام و بادام زمینی (لایه قهوه ای رنگ روی مغز دانه های روغنی) می توانند در هضم و جذب آهن رژیم غذایی تاثیر گذاشته و ترکیبی را به وجود آورند که آهن آن غیرقابل جذب شود. در این صورت این دسته از مواد خوراکی نباید با غذاهایی مانند گوشت و جگر و بعضی از سبزیجات مانند اسفناج مصرف شوند.

ـ بعضی از غذاها مانند اسفناج و برخی دیگر از سبزیجات سبز تیره رنگ که حاوی مقدار زیادی آهن هستند اگر به همراه غذاهای اسیدی مانند آب لیمو و رب گوجه فرنگی و غیره مصرف نشوند آهن آنها قابل جذب نخواهد بود. به عبارت دیگر آهن موجود در این دسته از غذاها به صورت ترکیبی است که مقدار بسیار ناچیزی از آن در بدن جذب می شود، ولی اگر غذاهای دیگری که حاوی مقداری اسید با PH مناسب باشد، آهن موجود در سبزیجات شکسته شده و به صورت قابل جذب در می آید.

ـ برخی از مواد خوراکی مانند ذرت حاوی مقداری اسید فیتیک هستند که با غذاهایی که دارای مقداری کلسیم می باشند مانند لبنیات و غیره ترکیبی غیرقابل جذب به وجود می آورند و در درازمدت موجب کمبود کلسیم در بدن شده و عوارض نامطلوب زیادی مانند پوکی استخوان و بالا رفتن فشار خون و غیره را به وجود می آورند.

ـ ملین های طبیعی و شیمیایی که برای پیشگیری و درمان یبوست به کار می روند، حرکت و فعالیت روده را تشدید می کنند و زمان توقف غذا  را در داخل لوله گوارش کاهش می دهند. افرادی که به مصرف ملین ها عادت دارند دچار کمبود بسیاری از املاح و ویتامین ها در بدن می شوند. در ضمن آن دسته ای که به علت بیماریهای مختلف مانند بیماری قند و فشار خون و بیماریهای قلبی و غیره مجبور به خوردن داروهای گوناگون هستند، اگر عادت به خوردن ملین داشته باشند دچار خطراتی می شوند، زیرا ملین ها به داروهای مصرفی فرصت ماندن در دستگاه گوارش و جذب آن را نمی دهند و در نتیجه داروها بی اثر از بدن خارج می شوند و عارضه درمان نمی شود و گاهی منجر به ناهنجاریهای غیرقابل برگشت می شود.

ـ کافئین موجود در قهوه و چای و شکلات و برخی از نوشابه های گازدار می تواند اثر برخی از داروها مانند آنتی هیستامین ها (داروی ضدآلرژی)، داروهای ضد افسردگی و مسکن ها را کاهش دهد. در این صورت، این دسته از داروها به طور کلی هیچ دارویی نباید با قهوه و چای و نوشابه های کافئین دار مصرف شوند، بلکه با مقداری آب خورده شوند تا اثر آنها تغییر نکند.

ـ مطالعات علمی نشان می دهند که خوردن قرص های ضد بارداری به همراه داروهایی مانند آنتی بیوتیکها، داروی بیماری سل و داروهای ضد قارچ پوست بدن تاثیر خودش را از دست می دهد و امکان حامله شدن شخص زیادتر می شود.

ـ بعضی از افراد به ماده سمی موجود در گوجه فرنگی به نام Solanine حساسیت دارند و پس از مدت کوتاهی به سردرد شدید و آلرژی مخصوص دچار می شوند. در دسته ای هم این ماده شیمیایی سبب سوء تغذیه، سوزش معده و درد دستگاه گوارش می شود.

ـ توت فرنگی و تمشک و اسفناج و ریواس حاوی مقدار زیادی اسید اگزالیک هستند که در بعضی از افراد سبب بروز و حرکت سنگهای کلیه و مثانه می شوند. در ضمن این دسته از مواد خوراکی جذب آهن و کلسیم موجود در رژیم غذایی را تقلیل می دهند. آلو، گلابی، زردآلود، گیلاس، و تمشک حاوی مقدار زیادی Salicylate (ترکیبی از آسپرین) است و در افرادی که به آسپرین حساسیت دارند ناهنجاریهایی را به وجود می آورد. در این دسته از افراد زیاده روی مصرف این نوع غذا می تواند باعث خونریزی معده و روده شود.

ـ بهدانه، تخم های داخل سیب و هسته زردآلود حاوی موادی هستند به نام Amygdalin  که در معده تبدیل به ماده شیمیایی به نام  Hydrogen Cyanide می شوند که در حقیقت سمی است. در خوردن این دسته از مواد خوراکی نباید زیاده روی نمود.

ـ سیب زمینی هایی که بر روی آنها جوانه هایی سبز شده حاوی مقداری از مواد سمی Solanine  هستند که مصرف آن باعث بروز دل درد شدید، اسهال و خستگی زیاد می شود.

ـ مصرف زیاد ترب می تواند سبب تهوع، عرق زیاد و کم کاری غده تیروئید شود. در این صورت افرادی که پس از مصرف ترب علائم مورد بحث را مشاهده کردند باید در مصرف آن دقت کنند، مخصوصا اگر به ناهنجاریهای غده تیروئید دچار هستند.

ـ غذاهایی مانند کلم ها، سیر و براکلی و سبزیجات سبز تیره رنگ اگر به صورت خام مصرف شود در متابولیسم ید در بدن تاثیر گذاشته و در نتیجه در افرادی که به ناهنجاریهای غده تیروئید دچار هستند مشکلاتی را به وجود می آورد و سبب شدت و پیشرفت عارضه می شود. نوع پخته این دسته از غذاها برای افرادی که به ناهنجاریهای تیروئید دچار هستند توصیه می شود.

Share
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 22 / 11 / 1389
نویسنده : سروش


بهتر است باور کنید

بادام یکی از غذاهای انرژی زا است و به خاطر داشتن استرول گیاهی می تواند قند و کلسترول خون را کاهش دهد. روغن بادام حاوی مقدار زیادی آهن و انواع اسیدهای امینه ضروریست که میزان هورمون تستوسترون را در بدن افزایش می دهد و در رشد وسلامتی بافت های ماهیچه بدن نقش دارد. هر 20 عدد بادام متوسط حدود 14 میلی گرم ویتامین  E  به همراه دارد که آنتی اکسیدانی است قوی و در بهزیستی و سلامتی بدن مؤثر است. بادام سرخ شده و نمک زده بیشتر خواص ذکر شده در بالا را از دست می دهد.

Share
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 22 / 11 / 1389
نویسنده : سروش


شناسائی ژن خطرناک

مرکز کنترل بیماری ها در آمریکا گزارش می کند که گروهی از پژوهشگران موفق به شناسائی ژنی شده اند که سبب مقاوم شدن باکتریها و عوامل عفونت زا در برابر آنتی بیوتیک ها می شود و در موقع بروز بیماری های عفونی سبب تسلیم سیستم ایمنی بدن می گردد. قبلاً به وضوح ثابت شده بود که مصرف بی بندوبار آنتی بیوتیک ها می توانند سبب مقاوم شدن عوامل عفونت زا در بدن شوند، ولی کسی نمی دانست که نوعی ژن باکتری های موجود در بدن نیز می تواند مقاومت شدیدی را در آنها به وجود آورد تا بتوانند در برابر آنتی بیوتیک ها ایستادگی کنند.

عوامل عفونت زائی مانند C. Difficile  و استافیلوکوک که در برابر بعضی از آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند سبب مرگ بسیاری از مردم، به خاطر عفونت های جزئی می شوند. در آمریکا هر ساله بیشتر از 90 هزار نفر به عفونت هائی دچار می گردند که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند و در حقیقت درمان ناپذیر می باشند. این نوع عوامل عفونت زا که به   Superbug معروف شده اند یکی از علل اصلی مرگ و میر در بین بیماران مبتلا به بیماری ایدز می باشند. متأسفانه یک نوع بیماری عفونی در بین جوانان در مدارس دیده می شود که عامل آن در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم است و نگرانی شدیدی را به وجود آورده.  این نوع عوامل عفونت زا بیشتر در بیمارستان ها و مراکز پزشکی وجود دارند و به آسانی به افرادی که به هر دلیل به آنجا مراجعه می کنند، سرایت می کنند.

حال که ژن مقاوم کننده باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها شناسائی شده و NDM-1  نام گرفته از نظری راهگشای تحقیقات علمی جدیدی خواهد بود که می تواند سبب پیشگیری و درمان بیماریهای عفونی شود و از جهتی نگران کننده است که خود موجب افزایش قدرت عوامل عفونت زا شده و دردسرهای غیرقابل جبرانی را به وجود آورد. این ژن در بیماران کشورهای استرالیا، کانادا، سوئد و آمریکا نیز شناسائی شده و در ضمن 37 نفر از بیمارانی که در کشور هند و پاکستان نوعی جراحی داشتند و به انگلستان مراجعه کرده بودند، دیده شده است. به طور کلی این ژن در باکتری های موجود در روده آنها مانند E-Coli شناسائی شده و این باکتری مخصوص می تواند ژن مورد نظر را به باکتری های نوع دیگر نیز انتقال دهد که خبریست نگران کننده. کنترل حرکت این نوع عوامل عفونت زا در سراسر دنیا به علت حرکت میلیون ها نفر از مردم در روز به نقاط مختلف دنیا کاریست بسیار دشوار ولی سردمداران سازمان جهانی بهداشت با همکاری نزدیک وزارت بهداری کشورها شاید بتوانند در کنترل حرکت و سرایت آن نقش داشته باشند.

رعایت نظافت و دوری از مراکز پزشکی و بیمارستان ها در حد امکان و مراجعه به پزشک متخصص در موقع مبتلا شدن به بیماری های عفونی و خودداری از مصرف بی بندوبار آنتی بیوتیک ها، روش های پیشگیری و درمان این دسته از عفونت ها است، ولی در مورد ژن مورد بحث باید به امید فعالیت ها و تحقیقات پزشکان و پژوهشگران دل بست و منتظر یافته های جدیدشان شد.

 

 

Share
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 22 / 11 / 1389
نویسنده : سروش


غذای بد چون افیون خطرناک است

غذای بی خاصیت یا Junk Food به علت استفاده از بسیاری از مواد افزاینده و رنگ ها و نمک و شکر و غیره و به خاطر روش تهیه آن مانند استفاده از حرارت بسیار بالا و چربی های خطرناک به تدریج نوعی اعتیاد به وجود می آورد. این گزارشی است که پژوهشگران دانشگاه راکفلر انتشار داده اند و معتقدند که ترکیبات این دسته از غذاها مخصوصاً نمک و چربی و شکر موجود در آن سبب ترشح موادی مانند کورتیزول، دوپامین، گالانین و سروتونین می شوند که نوعی اعتیاد به وجود می آورند و شخص را به مصرف آن گرایش می دهند. به عبارت دیگر مصرف دنباله دار غذاهای بی مصرف به علت مزه های کذائی و فریبنده شخص را چون مواد مخدر به خود می کشند و در نهایت بسیاری از ناهنجاری ها و بیماری های خطرناک مانند چاقی و سرطان و غیره را به وجود می آورند.

دانشمندان مورد بحث با تغذیه موش های آزمایشگاهی توسطjunk food  دریافتند که مصرف غذاهای بی خاصیت به سرعت نوعی گرایش و اعتیاد در آنها به وجود آورده و هورمون ها و ترکیبات دیگری که از مغز ترشح می گردد و آنها را به سوی این دسته از غذاها می کشد این گرایش را شدت می دهد. این پژوهشگران در ضمن معتقدند که ترک عادت مصرف غذاهای بی خاصیت حتی سخت تر از ترک سیگار و الکل است و گاه دردسرهای پیچیده ای را در پی دارد.

نوجوانان بیشتر از میانسالان در معرض اعتیاد و گرایش به مصرف غذاهای بی خاصیت و خالی از ارزش های غذائی هستند و این وظیفه والدین است که به هر طریق آنها را از مصرف این سموم غذایی دور نگه دارند.

 

Share
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 22 / 11 / 1389
نویسنده : سروش


لبنیات بروز بیماری قند را کاهش می دهد

.دانشگاه هاروارد گزارش می کند که ترکیبات موجود در شیر و فرآورده های آن امکان بروز بیماری قند نوع دو را کاهش می دهد. مهمترین ماده مورد بحث که در تخفیف بروز بیماری بروز قند نقش دارد ترانس پالمیتولئیک اسید (Trans-Palmitoleic Acid) ، نوعی اسید چرب است که در شیر و پنیر و ماست و کره وجود دارد.

این پروژه که به سرپرستی یک استادیار ایرانی به نام دکتر داریوش مظفریان و در دپارتمان اپیدمیولوژی و بخش قلب و عروق و سایر مراکز پزشکی جهان انجام گرفته فصل جدیدی را در مورد مصرف لبنیات و بیماری قند گشوده و بار دیگر خط بطلان بر عقاید و نظریه های افرادی که به کلی مصرف لبنیات را منع می کنند کشیده است. این گروه تعداد 3736 نفر را به مدت 20 سال پیگیری و دقیقاً بررسی نموده اند و امکان بروز بسیاری از بیماری ها مانند دیابت و بیماریهای قلبی و غیره را در آنها مطالعه کرده اند. در ابتدای بررسی معلوم بود افرادی که در خونشان به اندازه کافی از اسید چرب TPA وجود دارد کمتر به عارضه بالا بودن کلسترول خون، التهاب بدن و ناهنجاری های ترشح و عملکرد انسولین دچار می گردند. در حین بررسی معلوم گردید که افرادی که TPA خونشان بالا بوده 60 درصد کمتر در معرض بروز بیماری قند قرار داشتند. اگر چه اینگونه یافته ها باید از طرف دانشمندان و پژوهشگران مراکز پزشکی دیگری تأیید گردد، ولی باز می تواند راهنمایی برای تحقیقات بعدی و امیدی برای پیشگیری این بیماری تقریباً همه گیر باشد. هنوز دلیل قاطعی در مورد این یافته پزشکی که اسید چرب TPA از بروز بیماری قند جلوگیری می کند، ارائه نگردیده است.

Share
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
تاریخ : 22 / 11 / 1389
نویسنده : سروش


آمار سخن می گوید

ـ آمار می گوید که در آمریکا بیشتر از 50 میلیون نفر به مصرف نوشابه های گازدار(سودا) عادت دارند. درآمد سالیانه کمپانی های نوشابه های گازدار در آمریکا حدود 70 بیلیون دلار در سال است. به عبارت دیگر این مبلغ بودجه چندین کشور در حال رشد دنیا است که بیهوده و همراه با ضرر و زیان های جسمی از دست می رود.

 

ـ در کشور روسیه میزان سرانه سالیانه ی مصرف الکل در افراد مسن تر از 15 سال حدود 3/10 لیتر است. در ضمن 5/26 درصد از خانم ها و 70 درصد آقایان به مصرف سیگار اعتیاد دارند.

Share
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مجله سلامت , ,
آخرین مطالب

/
هر چیز که دیدم همه بگذاشتنی بود جزیادتوای دوست که ان داشتنی بود. با سلام: قول بده که هرگز با من موافق نباشی، حداقلش این که کاملا یا فی البداهه موافق نباشی. قول بده که همیشه دنبال موضوعی برای مخالفت در این وب خواهی گشت، دنبال استثناهایی برای چیزهایی که من گذاشته ام و مطالبی که به نظرت بی ربط و غلط می رسد. این طوری به من فرصت می دهی که ازت یاد بگیرم. من اگر پاسخی ندادم این طور تعبیر کن که موافق نظرت بودم.این وب مجالی است جهت روشنگری و پالایش. امیدوارم بزودی مرا کلیک کنی