شناسائی ژن خطرناک
سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز
تاریخ : 22 / 11 / 1389برچسب:,
نویسنده : سروش


شناسائی ژن خطرناک

مرکز کنترل بیماری ها در آمریکا گزارش می کند که گروهی از پژوهشگران موفق به شناسائی ژنی شده اند که سبب مقاوم شدن باکتریها و عوامل عفونت زا در برابر آنتی بیوتیک ها می شود و در موقع بروز بیماری های عفونی سبب تسلیم سیستم ایمنی بدن می گردد. قبلاً به وضوح ثابت شده بود که مصرف بی بندوبار آنتی بیوتیک ها می توانند سبب مقاوم شدن عوامل عفونت زا در بدن شوند، ولی کسی نمی دانست که نوعی ژن باکتری های موجود در بدن نیز می تواند مقاومت شدیدی را در آنها به وجود آورد تا بتوانند در برابر آنتی بیوتیک ها ایستادگی کنند.

عوامل عفونت زائی مانند C. Difficile  و استافیلوکوک که در برابر بعضی از آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند سبب مرگ بسیاری از مردم، به خاطر عفونت های جزئی می شوند. در آمریکا هر ساله بیشتر از 90 هزار نفر به عفونت هائی دچار می گردند که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند و در حقیقت درمان ناپذیر می باشند. این نوع عوامل عفونت زا که به   Superbug معروف شده اند یکی از علل اصلی مرگ و میر در بین بیماران مبتلا به بیماری ایدز می باشند. متأسفانه یک نوع بیماری عفونی در بین جوانان در مدارس دیده می شود که عامل آن در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم است و نگرانی شدیدی را به وجود آورده.  این نوع عوامل عفونت زا بیشتر در بیمارستان ها و مراکز پزشکی وجود دارند و به آسانی به افرادی که به هر دلیل به آنجا مراجعه می کنند، سرایت می کنند.

حال که ژن مقاوم کننده باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها شناسائی شده و NDM-1  نام گرفته از نظری راهگشای تحقیقات علمی جدیدی خواهد بود که می تواند سبب پیشگیری و درمان بیماریهای عفونی شود و از جهتی نگران کننده است که خود موجب افزایش قدرت عوامل عفونت زا شده و دردسرهای غیرقابل جبرانی را به وجود آورد. این ژن در بیماران کشورهای استرالیا، کانادا، سوئد و آمریکا نیز شناسائی شده و در ضمن 37 نفر از بیمارانی که در کشور هند و پاکستان نوعی جراحی داشتند و به انگلستان مراجعه کرده بودند، دیده شده است. به طور کلی این ژن در باکتری های موجود در روده آنها مانند E-Coli شناسائی شده و این باکتری مخصوص می تواند ژن مورد نظر را به باکتری های نوع دیگر نیز انتقال دهد که خبریست نگران کننده. کنترل حرکت این نوع عوامل عفونت زا در سراسر دنیا به علت حرکت میلیون ها نفر از مردم در روز به نقاط مختلف دنیا کاریست بسیار دشوار ولی سردمداران سازمان جهانی بهداشت با همکاری نزدیک وزارت بهداری کشورها شاید بتوانند در کنترل حرکت و سرایت آن نقش داشته باشند.

رعایت نظافت و دوری از مراکز پزشکی و بیمارستان ها در حد امکان و مراجعه به پزشک متخصص در موقع مبتلا شدن به بیماری های عفونی و خودداری از مصرف بی بندوبار آنتی بیوتیک ها، روش های پیشگیری و درمان این دسته از عفونت ها است، ولی در مورد ژن مورد بحث باید به امید فعالیت ها و تحقیقات پزشکان و پژوهشگران دل بست و منتظر یافته های جدیدشان شد.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
آخرین مطالب