سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز
تاریخ : 23 / 11 / 1389برچسب:,
نویسنده : سروش

خواص كدوی تنبل

كدوی تنبل و یا كدوی هالووین كه در دنیا، بویژه در آمریكای شمالی سالی یك بار نظر مردم، كودكان و جوانان را به خود جلب می کند و زینت بخش دكور هالووین می شود به غلط به بی خاصیتی معروف گردیده در حالی كه حاوی مقدار زیادی از مواد غذایی ضروری و حیاتی است كه می توان به آسانی به آن دست یافت و با قیمتی بسیار ناچیز آن را تهیه نمود.

كدو حاوی مقدار زیادی بتاكاروتن یا فرم اولیه ی ویتامین A است كه در داخل بدن تبدیل به ویتامین A می گردد. این ماده حیاتی آنتی اكسیدانی است كه سلول های بدن و DNA موجود در آن را در برابر مواد سرطانزا و بیماری زا حفظ می كند. پژوهش های علمی زیادی در سراسر دنیا حاكی بر این هستند كه این آنتی اكسیدان می تواند از بروز بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماریهای قلبی و غیره جلوگیری كند و یا پیشرفت بیماری را كند نماید.

یك فنجان كدوی پخته یا خام دارای 40 كالری، دو گرم پروتئین با كیفیت بالا، 12 گرم مواد قندی، سه گرم فیبر، 37 میلی گرم كلسیم،4/1 میلی گرم آهن، 22 میلی گرم منیزیم، 564 میلی گرم پتاسیم (پتاسیم در كنترل و پایین آوردن فشار خون نقشی بسیار مهم دارد)، نیم میلی گرم سلینیوم، آنتی اكسیدان دیگری كه در بهزیستی و سلامتی، نقشی انكارناپذیر دارد، حدود 12 میلی گرم ویتامین C، 21 میكروگرم فولات، 3 میلی گرم ویتامین E و بالاتر از همه حدود 2650 واحد بین المللی ویتامین A است كه در كمتر غذای گیاهی می توان چنین مقداری را ملاحظه نمود، البته لیست تركیبات مهم غذایی كدو طولانی است و ما در اینجا فقط به چند نوع از آنها كه برای بدن ضروریست اشاره كردیم.

خواص تخم كدو

تخم كدو در اكثر نقاط دنیا، مخصوصاً در كشورهای خاورمیانه به عنوان آجیل مصرف می شود‌ و متاسفانه به خاطر نگهداری و تغییر مزه آن را سرخ كرده و به آن نمك می زنند كه به علت حرارت بالا در موقع بو دادن تغییراتی در تركیبات پروتئین و روغن موجود در آن به وجود می آید كه برای سلامتی مفید نخواهد بود. در ضمن نمك موجود در آن می تواند موجب افزایش فشار خون، مخصوصا در افرادی كه به این عارضه دچار هستند، شود.

تخم كدو هم مانند دیگر دانه های روغنی حاوی مقدار زیادی ویتامین E است كه ویتامینی است آنتی اكسیدان و در ضمن باعث افزایش جذب سلینیوم موجود در مواد خوراكی مانند سبزیجات می شود. در این صورت اگر مقداری مغز تخم كدوی سرخ نشده را به سالاد سبزی اضافه كنید موجب جذب بهتر و كامل تر سلینیوم موجود‌ در سبزی شده و ضمنا خواص خودش را هم حفظ می كند. یك اونس تخم كدو یا حدود 150 عدد آن حاوی مواد غذایی زیر است:

كالری 153

پروتئین 7 گرم

مواد قندی 5 گرم

چربی 13 گرم

فیبر 1 گرم

آهن 4/2 میلی گرم و دهها ماده غذایی دیگر.

پژوهش های زیادی بر روی تخم كدو و رابطه آن با جلوگیری و درمان ورم پروستات كه در صورت درمان نشدن، در نهایت به سرطان پروستات منجر می شود، به چاپ رسیده و نشانگر آن است كه تخم كدو بهترین ماده غذایی برای پیشگیری این عارضه و بیماری است. مخصوصا اگر مردها در كنار مصرف تخم كدو مقدار لازم و كافی لیكوپن Lycopene كه در گوجه فرنگی پخته و محصولات آن وجود دارد مصرف كنند. در بعضی از كشورهای دنیا پژوهشگران و پزشكان برای درمان ورم پروستات یا  BPH از روغن تخم كدو استفاده می كنند كه نتایج چشمگیری دارد.

موضوع مهمتر اینكه تخم كدو حاوی مقدار قابل ملاحظه ای تریپتوفان (L-TRYPTOPHAN) است كه در درمان عارضه نگرانی و افسردگی  استفاده می گردد.

چند پژوهش علمی هم ثابت نموده كه مصرف تخم كدو می تواند از بروز سنگ كلیه جلوگیری كند. افرادی كه آمادگی تشكیل سنگ كلیه، آن هم نوع اگزالات كلسیم را دارند می توانند با خوردن روزی فقط 10ــ 5 گرم تخم كدو از بروز سنگ مورد بحث در كلیه ها جلوگیری نمایند.

خاصیت ضد انگلی تخم كدو

در طب سنتی ایران برای مبارزه با انگل های روده مانند‌ كرم كدو و آسكاریس و غیره مصرف تخم كدو به همراه روغن كرچك توصیه شده است و در حال حاضر هم در بسیاری از نقاط دنیا برای مبارزه با انگل های روده از این مواد غذایی استفاده می شود. در كشور آلمان مرسوم است كه انگل روده را با خوردن حدود 400ــ200 گرم مغز تخم كدو (بسته به وزن و سن فرد) به همراه شیر و عسل و پس از چند ساعت خوردن مقداری روغن كرچك میتوان از بین برد.

با این مقدمه می توان قبول كرد كه به كدو تنبل و كدوهای هالووین تهمت ناجوری زده شده و این ماده غذایی دارای خواص بی شماریست. پس در این فصل مخصوص كدو در هر فرصتی از آن به صورت سوپ، كیك و غیره استفاده كنید و تخم آن را آب پز نموده در فریزر نگهداری و به تدریج مصرف كنید و از تمام فواید آن لذت ببرید. فراموش نكنید كه در خوردن تخم كدو نباید زیاده روی نمود چون اولا چاق كننده است و ثانیا به خاطر خواص دارویی آن اگر بیش از اندازه خورده شود ممكن است سبب ناهنجاریهایی شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
آخرین مطالب