بررسی نوکیا C7 : براق و پیشرفته
سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز
تاریخ : 26 / 11 / 1389برچسب:,
نویسنده : سروش

گوشی C7 نوکیا بطور کلی گوشی متفاوتی نیست و فقط کمی باریک تر ، ساده تر و مقرون به صرفه تر از گوشی نوکیا N8 می باشد که سبک و طراحی مناسبی دارد. گوشی های سری C ویژگی های مورد نیاز کاربران را ارائه می دهند. با اینحال این گوشی از نظر امکانات شباهت های زیادی به N8 دارد اگرچه نبود دوربین برجسته در این گوشی موجب شده است قطر آن کمتر شود.

مزایا :

• پشتیبانی از چهار باند GSM/GPRS/EDGE و پنج باند نسل سوم با 10.2Mbps HSDPA و 2Mbps HSUPA
• ساختار باریک با قطر 10.5 میلی متر
• صفحه نمایش لمسی خازنی 3.5 اینچ AMOLED با وضوح 640 x 360 پیکسل و 16 میلیون رنگ
• دوربین 8 مگاپیکسل با کانون ثابت ، دو فلش LED و قابلیت فیلمبرداری در وضوح 720P در 25fps با geotagging و تشخیص چهره
• نسخه 3 سیستم عامل سیمبین
• پردازشگر 680MHZ ARM 11 و 256MB RAM
• Wi-Fi 802.11 b/g/n
• خروجی تلویزیون (SD)
• گیرنده GPS با پشتیبانی A-GPS و مسیریابی رایگان با راهنمای صوتی
• قطب نمای دیجیتال
• 8GB حافظه داخلی و محل کارت حافظه microSD
• برطرف کردن نویز فعال با میکروفن اختصاصی
• پشتیبانی ویدئوی Divx و XviD
• حسگر Proximity و شتاب سنج داخلی
• سوکت صوتی استاندارد 3.5 میلی متری
• رادیو FM استریو با RDS و فرستنده FM
• پورت microUSB با پشتیبانی USB On-the-go
• پشتیبانی جاوا و Flash در مرورگر وب
• نسخه 3.0 بلوتوث استریو
• کیفیت صوتی عالی
• فرمان های صوتی و شماره گیری هوشمند

معایب :

• نسخه 3 سیمبین پایین تر از آندروید و استانداردهای کارایی iOS است (بخصوص منوی دوربین و مرورگر وب)
• دوربین کانون اتوماتیک ندارد و عکس ها طبق پیش فرض بیش از حد شفاف می باشند
• موجودی نسبتا محدود نرم افزارهای 3rd party
• ویرایش مستندات office ندارد
• دوام باتری در حد عالی نیست

طراحی :

نوکیا C7 در یک جعبه با لوازم جانبی معمولی قرار دارد که از آنها می توان به یک شارژر با سوکت 2 میلی متری ، کابل کوتاه microUSB ، هدست یک تکه ای و دفترچه راهنمای کاربر اشاره کرد. مانند نوکیا N8 در جعبه این گوشی کابل آدابتور برای استفاده USB On-the-go وجود ندارد. کابل خروجی تلویزیون نیز در جعبه مشاهده نمی شود. نوکیا C7 فقط خروجی معمولی تلویزیون دارد و به HDMI مجهز نیست. با اینحال برای استفاده از خروجی تلویزیون به یک کابل ویدئو نیاز دارید.

 

نوکیا C7 در مقایسه با N8 باریکتر است و فقط 10.5 میلی متر قطر دارد اگرچه لبه های گرد و انحنای دو طرف گوشی نیز موجب می شود باریک تر از آنچه هست به نظر برسد. برجسته نبودن دوربین در قاب پشت گوشی نیز به حفظ طراحی آن کمک می کند. نوکیا C7 براحتی در دست جا می گیرد. این گوشی بلند تر و باریکتر از N8 است.

این دو گوشی وزن یکسانی دارند. C7 حدود 1.2 میلی متر باریک تر از iphone است. ابعاد این گوشی 117.3 x 56.8 x 10.5 میلی متر و وزن آن 130 گرم است. نوکیا C7 را می توان یک N8 در پوسته متفاوت در نظر گرفت. در نوکیا C7 قاب پشت فلزی و سایر قسمت های آن پلاستیکی است که کیفیت مرغوبی دارد.

شکل کلی نوکیا C7 بصورت یک بیضی کشیده شده با لبه های گرد است که کار با آن خوشایند می باشد. اگرچه ممکن است طراحی آن تمام کاربران را تحت تاثیر قرار ندهد.

دوربین مکالمه تصویری در بالای گوشه راست و درست بالای صفحه نمایش است که حسگر Proximity و نور محیط نزدیک آن قرار دارند. خروجی صدای گوشی بطور مرکزی بالای صفحه نمایش وجود دارد. سه کلید سخت افزاری زیر صفحه نمایش مشاهده می شود که شامل کلیدهای منو ، پاسخ و رد تماس است.

کار کردن با کلیدهای تماس آسان است و کلید منو نیز مانند آنها برآمدگی کمی دارد اگرچه فشار دادن آن کمی سخت است. کلید نرم افزاری Back بخوبی کار نمی کند و نوکیا می توانست یک کلید سخت افزاری برای آن قرار دهد. کلید نرم افزاری در منوهای مختلف گوشی محل متفاوتی دارد. حفره میکروفن درست زیر کلید منو مشاهده می شود.

کلید Power در بالای نوکیا C7 وجود دارد که از آن برای قفل کردن صفحه نمایش و سوئیچ بین پروفایل های زنگ استفاده می شود. پورت microUSB و سوکت صوتی 3.5 میلی متری نیز در بالای گوشی مشاهده می شوند. پورت microUSB دارای یک پوشش پلاستیکی است و از آن برای شارژ کردن گوشی نیز استفاده می شود در حالی که سوکت صوتی 3.5 میلی متری فاقد پوشش است و بعنوان پورت خروجی تلویزیون نیز کاربرد دارد.

سوکت شارژ 2 میلی متری در طرف چپ نوکیا C7 قرار دارد در حالیکه کلید ولوم ، کلید فرمان صوتی ، کلید کشویی قفل و کلید دیافراگم در طرف راست گوشی مشاهده می شود. کلید دیافراگم دارای حالت فشار نیمه نیست در هر حال دوربین در نوکیا C7 کانون اتوماتیک ندارد. کلید فرمان صوتی کاربرد زیادی ندارد زیرا با فشار دادن و نگه داشتن کلید سبز می توان نرم افزار فرمان های صوتی را فعال کرد.

گزینه ای برای تغییر دادن ویژگی آن وجود ندارد در حالی که می توانست یک میانبر ساده برای سایر نرم افزارها یا ویژگی ها باشد. کلید دیافراگم کوچک است و همسطح کناره گوشی می باشد که استفاده از آن را مشکل می کند و این خود باعث لرزاندن دوربین می شود. برای جلوگیری از آن می توانید از کلید مجازی دیافراگم روی صفحه نمایش استفاده کنید. محل بند گوشی در پایین نوکیا C7 وجود دارد.

دو فلش LED و بلندگو با یکدیگر روی یک نوار نقره ای در قاب پشت گوشی قرار دارند. از آنجایی که دوربین مانند نوکیا N8 برجسته نیست زمانی که آن را روی یک سطح صاف قرار می دهید احتمال خراشیده شدن لنز وجود دارد زیرا فاقد پوشش محافظ است.

با اینکه دو بلندگو قرینه وجود دارد اما در واقع یکی از آنها که نزدیک لنز است بلندگوی واقعی می باشد و دیگری فقط برای حفظ ظاهر و طراحی است. قاب پشت گوشی فلزی می باشد و قفل آن در پایین وجود دارد که میکروفن ثانویه در کنار آن مشاهده می شود و از آن برای از بین بردن نویز استفاده می شود. باید مراقب باشید آن را با کف دست نپوشانید.

باتری گوشی از نوع (BL-5K) Li-ion با توان 1200mAh است در حالت Standby در شبکه 2G و 3G به ترتیب 552 ساعت و 648 ساعت و در مکالمه مداوم در این شبکه ها نیز به ترتیب 9 ساعت و 30 دقیقه و 5 ساعت دوام می آورد.

کیفیت ساختار نوکیا C7 بسیار خوب است و با اینکه اکثر بخش های آن پلاستیکی است به اندازه کافی مقاوم می باشد. در دست گرفتن گوشی و کار کردن با آن بسیار راحت است. نوکیا C7 به آسانی در هر جیب جا می گیرد.

صفحه نمایش :

بخش عمده قاب جلوی نوکیا C7 را یک صفحه نمایش 3.5 اینچ AMOLED با وضوح nHD در بر گرفته است که دارای پشتیبانی multi-touch است و مانند نوکیا N8 به تکنولوژی Clear Black نوکیا مجهز نیست. کیفیت تصویر صفحه نمایش همانطور که از یک صفحه نمایش AMOLED انتظار می رود در محیط های سر پوشیده بسیار عالی است با اینحال مانند صفحه نمایش های Super AMOLED سامسونگ نیست.

میزان خوانایی صفحه نمایش زیر نور خورشید بسیار خوب می باشد و درست مانند N8 است. نوکیا C7 دارای 38% پیکسل از صفحه نمایش iphone 4 و 60% پیکسل صفحه نمایش های WVGA است و میزان تراکم پیکسل آن از Galaxy S سامسونگ نیز کمتر می باشد. میزان شفافیت صفحه نمایش نیز رضایت بخش است. از آنجایی که صفحه نمایش از تکنولوژی خازنی استفاده می کند بخوبی واکنش می دهد. زمانی که به انتهای لیست ها و آیتم ها ضربه وارد می کنید ویبره احساس می شود.

ساختار منو :

نوکیا C7 دومین گوشی با نسخه 3 سیمبین است که تغییرات کارایی و طراحی را به همراه دارد. صفحه اصلی بیشترین تغییرات را داشته است و اندازه آن اکنون به سه صفحه افزایش یافته که براحتی می توان آن را با Widgets پر کرد و آنها را مطابق با نیاز خود مرتب نمود. اگر سه صفحه مورد نیاز کاربر نیست می تواند صفحات اضافی را حذف کند.

زمانی که کشیدن انگشت روی صفحه نمایش به پایان رسید مرور در پنل های صفحه اصلی آغاز می شود. طراحی صفحه اصلی بدین صورت است و این دلیل بر وقفه نمی باشد. تعدادی از Widgets در کنار صفحه قابل مرور می باشند و گوشی منتظر می ماند که تصمیم بگیرید که می خواهید از آنها استفاده کنید یا قصد دارید به صفحه بعدی بروید. برای دریافت عکس العمل سریع می توانید با ضربه زدن روی نماد سه نقطه در پایین صفحه نمایش در آنها مرور کنید.

 

ساختار منوی اصلی تغییر نکرده است و همان ساختار پوشه را دارد. اگرچه برخلاف آندروید و iOS که در آنها ساختار منو تخت است و تمامی آیکن ها روی صفحات قابل مرور قرار دارند اکنون به راحتی می توانید آیکن ها را مطابق با نیاز خود مرتب کنید و تمامی آنها را در پوشه اصلی جایگزین نمایید و بدین ترتیب از نسخه 3 سیمبین نیز یک سیستم منوی تخت ایجاد کنید. حالت مشاهده لیست نیز وجود دارد که به مرور بیشتری نیاز دارد و به این دلیل اکثر کاربران ماتریس را ترجیح می دهند.

 

Task manager نیز تغییر کرده است و اکنون عکس هایی از نرم افزارهای در حال اجرا را در عوض آیکن ها نشان می دهد. این بار برای بستن آنها فقط به یک کلیک راست نیاز است. کارایی سیمبین در نسخه 3 تا حدودی افزایش یافته است و نوکیا C7 اکثر مواقع با سرعت کافی کار می کند. وقفه آن در زمان کار با نرم افزارهای سنگین یا زمانی که نرم افزارهای بسیاری در زمینه اجرا می شوند قابل تشخیص است. این گوشی 256MB RAM دارد و خطای "حافظه پر است" بندرت مشاهده می شود.

راه حل ضعیف وارد کردن متن در نسخه یک سیمبین در این گوشی نیز وجود دارد. صفحه کلید مجازی QWERTY کاربر را به یک صفحه جدید می برد و با اتمام تایپ شما را به صفحه قبلی بر می گرداند. یعنی هر بار که به تایپ نیاز دارید باید یک مرحله بیشتر بروید. نسخه 3 سیمبین برخلاف نسخه های قبلی تمایل زیادی به جنبه های زیبایی در طراحی ندارد. آیکن ها بالا و پایین می پرند و منوها با جلوه های ویژه زوم باز می شوند و گاهی اوقات نیز جلوه های ویژه به صورت محو شدن و کم رنگ شدن ظاهر می شوند.

موسیقی و رادیو :

نرم افزار پخش موسیقی در گوشی های سیمبین همواره از کارایی لازم برخوردار می باشد اگرچه طراحی زیبایی ندارد. نوکیا در نسخه 3 سیمبین منوی جدیدی مانند Cover Flow ارائه داده است که زیبایی مورد نیاز نرم افزار را فراهم می کند. تراک ها بطور اتوماتیک براساس خواننده ، آلبوم و نوع تفکیک می شوند و گزینه ای برای ایجاد playlist شخصی مستقیما روی گوشی وجود دارد.






نرم افزار پخش موسیقی از فرمت های بسیاری پشتیبانی می کند. پیش تنظیمات اکولایزر و جلوه های ویژه نیز وجود دارد. این برنامه می تواند بصورت minimize در زمینه اجرا شود که در اینصورت از طریق Widget پخش موسیقی روی صفحه اصلی می تونید آن را کنترل کنید. اطلاعات تراک در حال پخش نشان داده می شود.

 

نرم افزار پخش ویدئو در نوکیا C7 دارای پشتیبانی Divx/XviD است. این برنامه تمامی فایل ها با وضوح بالا و حتی وضوح 720P را بخوبی نشان می دهد. نرم افزار media player فقط در حالت تمام صفحه افقی کار می کند زیرا در غیر اینصورت نمی توان بخوبی از پهنای صفحه استفاده کرد. در حالت تمام صفحه با ضربه زدن روی صفحه نمایش کنترل ها نشان داده می شوند. این کنترل ها در غیر اینصورت پنهان می باشند. اندازه بزرگ و کنتراست بالای صفحه نمایش تجربه خوبی را برای مشاهده ویدئوها فراهم می کند.

گوشی قادر نیست فایل های بزرگتر از 2GB را پخش کند و امکان سریع جلو بردن یا به عقب برگرداندن فایل های بزرگتر از 1.5GB وجود ندارد. مشکل دیگر نرم افزار پخش ویدئو این است که از هیچ نوع زیر نویس پشتیبانی نمی کند. نوکیا در به روز رسانی نرم افزاری بعدی خود باید این موارد را در نظر بگیرد.

در بخش تلویزیون اینترنتی نیز به نرم افزارهای بسیاری دسترسی دارید که امکان استفاده از جدیدترین اخبار و سریال ها و حتی کل قسمت های برنامه های تلویزیونی مختلف را فراهم می کنند. این نرم افزارها شامل YouTube ، CNN Video ، National Geogn aphic و ... است. هر یک از آنها به ارتباط اینترنتی روی 3G/3.5G یا Wi-Fi نیاز دارند و تمامی مفاهیم رایگان نیستند.

 

رادیو FM در نوکیا C7 مانند گوشی های نسخه یک سیمبین ، منوی ساده ای دارد. کاربر می تواند در گزینه های از پیش تنظیم شده و ایستگاههای موجود جستجو کند و با کشیدن انگشت روی صفحه در آنها جهش نماید. همچنین می توان از دکمه های مجازی استفاده کرد.

نوکیا C7 دارای پشتیبانی RDS و اسکن اتوماتیک برای فرکانس های دیگر است ، یعنی نوکیا C7 در طول سفر بطور اتوماتیک با ایستگاه رادیویی انتخابی تنظیم می شود. RDS بهترین بخش از نرم افزار رادیویی C7 است. نام ایستگاه رادیویی با جلوه های ویژه در کل صفحه نشان داده می شود در حالی که سایر اطلاعات با فونت خوانا در پایین صفحه قابل مشاهده می باشند.

نوکیا C7 از معدود گوشی هایی است که به فرستنده داخلی FM مجهز است. این ویژگی جالب امکان پخش موسیقی روی گوشی را در هر گیرنده استاندارد رادیو FM مجاور در یک فرکانس انتخابی فراهم می کند. فقط کافی است یک فرکانس موجود را در محدوده استاندارد FM بین 88.10 تا 107.90 مگاهرتز پیدا کنید. در بعضی مکان ها پیدا کردن فرکانس های بدون تداخل رادیویی مشکل تر است (شهرهای بزرگ).

در هر حال کار کردن با نرم افزار فرستنده FM بسیار آسان است و بخوبی کار می کند. گوشی و گیرنده باید در فاصله کمی از یکدیگر باشند در غیر اینصورت کیفیت سیگنال به سرعت پایین می آید.

دوربین :

نوکیا C7 به یک دوربین 8 مگاپیکسل مجهز است که ماکسیمم وضوح آن 3264 x 2448 پیکسل می باشد. دوربین کانون اتوماتیک ندارد اگرچه دارای دو فلش LED است که به کمک آن به راحتی می توان در شب عکس و فیلم گرفت. ترکیب وضوح بالا و کانون ثابت بنظر نمی رسد چندان سودمند باشد.

کار با منوی دوربین نیز خیلی راحت نیست. در نمایاب فقط سه میانبر وجود دارد که این میانبرها امکان سوئیچ بین دوربین عکاسی و فیلمبرداری ، تنظیم فلش و دسترسی به سایر گزینه های قابل تنظیم را فراهم می کنند. اگر تعدادی از این تنظیمات در کنار نمایاب قرار داشتند به کلیک های کمتری نیاز می شد.

سایر تنظیمات دوربین تنها بخش منو است که در آن می توان از یک بار ضربه زدن یا دو بار ضربه زدن روی صفحه استفاده کرد. تنظیمات دوربین در نوکیا C7 شامل تعادل رنگ سفید ، سایه رنگ ، میزان نوردهی ، ISO ، کنتراست و شفافیت است.

همچنین می توانید از حالت های پیش تنظیمات صحنه استفاده کنید و گزینه ای برای ایجاد یک صحنه شخصی نیز وجود دارد. تشخیص چهره و geotagging نیز در نوکیا C7 فراهم شده است که امکان ضبط محل فعلی در اطلاعات EXIF تصاویر را با استفاده از GPS داخلی فراهم می کند. نبود کانون اتوماتیک در زمان ایجاد عکس های Close-up احساس می شود.

امکان گرفتن عکس از فاصله کمتر از 50cm وجود ندارد و یک دورنما برای کاربر ایجاد می کند. برای پر کردن فریم با یک صفحه استاندارد A4 باید از فاصله 30cm عکس بگیرید. به موجب کاهش زیاد نویز ، فونت های کوچکتر به سختی خوانده می شوند ، بنابراین گرفتن عکس از مستندات و متون کمی سخت است.

دوربین نوکیا C7 در وضوح 720P در 25fps فیلمبرداری می کند و دارای تثبیت کننده تصویر دیجیتال است. کلیپ ها بصورت فایل های MP4 ذخیره می شوند. پردازش تصاویر تا حدودی بیش از حد است و خیلی طبیعی بنظر نمی رسد با اینحال برای کاربر نهایی ، رضایت بخش می باشند. فشرده سازی کمتر بر اندازه فایل تاثیر می گذارد و 10 ثانیه از ویدئو حدود 16MB حافظه را در بر می گیرد. قابلیت فیلمبرداری در نوکیا C7 از قابلیت های دوربین عکاسی آن بهتر است. این گوشی مانند N8 زوم دیجیتال هوشمند ندارد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
آخرین مطالب