بررسی نوکیا C6-01 : جذاب و مناسب
سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز
تاریخ : 27 / 11 / 1389برچسب:,
نویسنده : سروش

بررسی نوکیا C6-01 :

نوکیا C6-01 را می توان یک گوشی هوشمند با ساختار مناسب ، گزینه های ارتباطی کامل و ویژگی های منحصر بفرد در نظر گرفت که این مزایا آن را از گوشی های رقیب متمایز می کند. صفحه نمایش ClearBlack اگر به انتظاراتی که از آن می رود جامه عمل بپوشاند یک مزیت برای نوکیا محسوب می شود. C6-01 نوکیا می تواند جایگزین گوشی هایی مانند 5800 XpressMusic شود زیرا زمان آن رسیده که این رده از گوشی ها با احترام از دور خارج شوند.

مزایا :

• پشتیبانی از چهار باند GSM/GPRS/EDGE و پنج باند 3G با 10.2Mbps HSDPA و 2Mbps HSUPA
• صفحه نمایش لمسی خازنی 3.2 اینچ ClearBlack AMOLED با وضوح 640 x 360 پیکسل و 16 میلیون رنگ
• دوربین 8 مگاپیکسل با کانون ثابت ، دو فلش LED ، فیلمبرداری در وضوح 720P در geotagging ، 25fps و تشخیص چهره
• نسخه 3 سیستم عامل سیمبین
• پردازنده 680MHZ ARM 11 و 256MB RAM
• Wi-Fi 802.11 b/g/n
• خروجی تلویزیون (SD)
• گیرنده GPS با پشتیبانی A-GPS و مسیریابی رایگان با راهنمای صوتی
• قطب نمای دیجیتال
• 340MB حافظه داخلی و محل کارت حافظه MicroSD
• پشتیبانی ویدئوی Divx/xviD
• شتاب سنج داخلی و حسگر Proximity
• سوکت صوتی استاندارد 3.5 میلی متری
• رادیو FM استریو با RDS
• پورت microUSB با پشتیبانی USB On-The- GO
• پشتیبانی Flash و جاوا در مرورگر وب
• بلوتوث استریو 3.0
• کیفیت صوتی عالی
• فرمان های صوتی و شماره گیری هوشمند

معایب :

• کارایی نسخه 3 سیمبین پایین تر از آندروید و iOS است (بخصوص در وارد کردن متن و مرورگر وب)
• دوربین دارای کانون ثابت است
• ویرایش مستندات Office ندارد
• نرم افزار 3rd Party کمی برای این سیستم عامل موجود است

طراحی :

جعبه نوکیا C6-01 دارای لوازم جانبی اصلی است که از آن می توان به شارژر ، کابل نرمال microUSB ، هدست یک تکه ای و دفترچه راهنمای کاربر اشاره کرد. در داخل جعبه گوشی یک کارت 2GB microSD نیز وجود دارد. این گوشی از کارت حافظه تا 32GB پشتیبانی می کند. نوکیا C6-01 از ویژگی USB On-The- GO نیز پشتیبانی می نماید که برای استفاده از آن به یک مبدل microUSB نر به USB ماده نیاز است. برخلاف جعبه نوکیا N8 این مبدل در جعبه نوکیا C6-01 وجود ندارد.

این گوشی دارای ابعاد 103.8 x 52.5 x 13.9 میلی متر است که براحتی در دست جا می گیرد. کار کردن با این گوشی با استفاده از یک دست یا هر دو دست آسان است. نوکیا C6-01 یک گوشی باریک محسوب نمی شود. C6-01 کوچکترین گوشی نسخه 3 سیمبین است. پوشش فلزی ضد زنگ قاب پشت و صفحه نمایش ClearBlack وجه تمایز این گوشی با سایر گوشی های رقیب می باشد.

وزن گوشی 131 گرم است. درب فلزی باتری موجب افزایش وزن گوشی شده است. ترکیب ساختار جمع و جور و وزن زیاد موجب می شود کار کردن با نوکیا C6-01 لذت بخش شود. نوکیا C6-01 یک گوشی لمسی معادل گوشی کشویی 6600 نوکیا است که کوچک و مقاوم می باشد. نوکیا توانسته است بین مواد پلاستیکی مرغوب ، فریم فلزی براق و قاب پشت گوشی تعادل برقرار کند.

کل قاب جلو به رنگ مشکی است و تنها استثنا آن کلید منو می باشد. این گوشی بخوبی کار می کند. سه کلید سخت افزاری Menu ، پاسخ و رد تماس زیر صفحه نمایش وجود دارد که درست مانند نوکیا C7 است. هر سه کنترل بخوبی واکنش می دهند و کار کردن با آنها آسان است. خروجی صدای گوشی ، حسگر نور محیط و حسگر Proximity بالای صفحه نمایش مشاهده می شوند. در طرف راست بالای صفحه نمایش یک دوربین ثانویه برای مکالمه تصویری وجود دارد.

کلید ولوم ، کلید کشویی قفل صفحه نمایش و کلید اختصاصی دوربین در طرف راست گوشی قرار دارد. کار کردن با کلید کشویی بسیار راحت است در حالی که کلید ولوم اندازه کوچکی دارد و بخوبی واکنش نمی دهد. کلید دوربین نیز سفت است و برای فشار دادن کامل آن باید نیروی بیشتری را بکار بگیرید که این موجب تار شدن عکس در سرعت های پایین دیافراگم می شود.

در بالا و طرف چپ گوشی هیچ کلید یا کنترلی وجود ندارد. پورت بدون محافظ microUSB ، سوکت صوتی 3.5 میلی متری ، سوکت شارژ اختصاصی نوکیا و ورودی صدای گوشی در پایین C6-01 مشاهده می شود.

لنز دوربین 8 مگاپیکسل به همراه دو فلش LED و بلندگو در قاب پشت گوشی قرار دارد. درب آلومینیومی محفظه باتری بطور کشویی باز می شود که باتری Li-Ion Nokia BL-5CT با توان 1050mAh زیر آن وجود دارد.

باتری در یک شبکه 2G در مکالمه مداوم یازده ساعت و سی دقیقه و در حالت Standby تا 480 ساعت دوام می آورد که این زمان در یک شبکه 3G به ترتیب به چهار ساعت و سی دقیقه و 272 ساعت می رسد. محفظه سیم کارت نیز زیر باتری است در حالی که محل کارت حافظه microSD در طرف راست می باشد. برای جابجایی کارت حافظه فقط کافی است درب باتری را باز کنید.

نوکیا C6-01 یکی از جالب ترین گوشی های کمپانی نوکیا است که سبک و طراحی خاصی دارد. زیبایی گوشی و ساختار مرغوب و مقاوم آن توجه کاربران بسیاری را جلب می کند. در دست گرفتن گوشی و کار کردن با آن بسیار راحت است.

صفحه نمایش :

این گوشی دارای یک صفحه نمایش 3.2 اینچ AMOLED با وضوح  360 x 640)nHD پیکسل) است و این نخستین صفحه نمایش است که از تکنولوژی ClearBlack نوکیا استفاده می کند. این صفحه نمایش ها با بکارگیری لایه ای که مانند فیلتر قطبی کار می کند میزان کنتراست و خوانایی زیر نور خورشید را افزایش می دهند. با اینحال کارایی صفحه نمایش در محیط های سرپوشیده بهتر از هوای آزاد است.

میزان حساسیت صفحه نمایش در C6-01 بسیار خوب است و از آنجایی که از تکنولوژی خازنی استفاده می کند بخوبی واکنش می دهد. اغلب اشاره انگشت برای ثبت یک کلیک کافی است اما در این گوشی باید صفحه نمایش را لمس کنید.

ساختار منو :

نوکیا C6-01 را می توان سومین گوشی با نسخه 3 سیمبین در نظر گرفت. مهندسین نرم افزار نوکیا بالاخره منویی را طراحی کردند تا کاربران را از شر دو کلیک برای انتخاب و تایید ، خلاص کنند. نوکیا C6-01 مورد جدیدی را به نسخه 3 سیمبین اضافه نکرده است و طراحی و ویژگی های منوی آن مانند نوکیا N8 و C7 است.

نسخه 3 سیمبین یک ارتقاء محسوب می شود اما نتوانسته است مانند مایکروسافت یک تحول کامل ایجاد کند. مهندسین نرم افزار نوکیا عمدتا بدنبال تکامل هستند و کمتر مسیر تحول را دنبال می کنند. نسخه 3 سیمبین دارای تغییرات کارایی و طراحی است. صفحه اصلی بخوبی این تغییرات را نشان می دهد و اندازه آن اکنون به سه پنل توسعه یافته است که براحتی می توان آنها را با Widget پر کرد و مطابق با نیاز خود مرتب نمود.

 

اگر به هر سه پنل نیاز ندارید می توانید پنل های اضافی را حذف کنید. زمانی که کشیدن انگشت کاربر روی صفحه به پایان رسید مرور در پنل ها آغاز می شود اگرچه آنها به این صورت طراحی شده اند و این مورد ، وقفه محسوب نمی شود. در تعدادی از Widgets باید در کنار صفحه مرور کرد و گوشی منتظر تصمیم کاربر برای استفاده از آنها یا رفتن به صفحه بعدی می ماند. برای دریافت واکنش سریع با ضربه زدن روی سه نماد نقطه در پایین صفحه نمایش می توانید در آنها مرور کنید.

ساختار منوی اصلی تغییر نکرده است و همان ساختار پوشه را دارد که این متفاوت با آندروید و عمدتا iOS است که در آنها ساختار منو تخت می باشد و تمامی آیکن ها روی صحنه های قابل مرور قرار ددارند. کاربر به راحتی می تواند آیکن ها را مطابق با نیاز خود مرتب کند و تمامی آنها را در پوشه اصلی قرار دهد و بدین ترتیب یک سیستم منوی تخت از نسخه 3 سیمبین ایجاد نماید. حالت مشاهده لیست نیز وجود دارد که شامل مرور بیشتر می شود ، به این دلیل اکثر کاربران حالت ماتریس را ترجیح می دهند.

task manager نیز تغییر کرده است و اکنون تصاویری از نرم افزارهای در حال اجرا را در عوض آیکن ها نشان می دهد. برای بستن نرم افزارها فقط به یک کلیک نیاز است. کارایی سیمبین در نسخه 3 ارتقاء یافته است. نوکیا C6-01 اغلب سرعت خوبی دارد و فقط در زمان کار با نرم افزارهای سنگین یا زمانی که نرم افزارهای بسیاری در زمینه در حال اجرا باشند وقفه نشان می دهد.

این گوشی دارای 256MB RAM است و بندرت پیام "حافظه پر است" مشاهده می شود. روش وارد کردن متن در این گوشی نیز مانند نسخه 1 سیمبین است که یک صفحه کلید مجازی QWERTY می باشد و برای تایپ کردن متن ، کاربر را به صفحه جدیدی می برد و با پایان تایپ دوباره کاربر را به صفحه قبلی بر می گرداند. در نسخه 3 سیمبین برخلاف نسخه های قبلی به طراحی ظاهر توجه کمی نشده است. آیکن ها بالا و پایین می پرند و منوها با جلوه های ویژه زوم باز می شوند.

موسیقی و رادیو :

گوشی سیمبین همواره دارای نرم افزارهای مناسب برای پخش موسیقی می باشند. نوکیا در نسخه 3 سیمبین یک منوی جدید مانند Cover Flow معرفی می کند که طراحی زیبایی دارد. امکان تفکیک اتوماتیک براساس خواننده ، آلبوم و نوع فراهم شده است. گزینه ای برای ایجاد لیست شخصی روی گوشی وجود دارد.






از فرمت های متعدد ، پیش تنظیمات اکولایزر و جلوه های ویژه پشتیبانی می شود. نرم افزار پخش موسیقی بصورت minimize در زمینه اجرا می شود که در این مورد از طریق Widget پخش موسیقی روی صفحه اصلی می توان آن را کنترل کرد. تراک در حال پخش نیز نشان داده می شود.

 

نوکیا C6-01 در میان معدود گوشی های سیمبین قرار دارد که خارج از باکس از Divx/xviD پشتیبانی می کند. تمامی فایل های ویدئو بخوبی و با وضوح حداکثر پخش می شوند که شامل وضوح 720P نیز می شود.

نرم افزار media player فقط در حالت تمام صفحه افقی کار می کند زیرا در غیر اینصورت از پهنای صفحه بخوبی استفاده نمی شود. در حالت تمام صفحه با یک ضربه روی صفحه نمایش ، کنترل ها نشان داده می شوند و در غیر اینصورت پنهان می باشند. صفحه نمایش بزرگ دارای کنتراست بالا است که مشاهده ویدئو روی آن لذت بخش می باشد.

این گوشی قادر به پخش فایل های بزرگتر از 2GB نیست و فایل های بزرگتر از 1.5GB را نمی توان سریع به جلو یا عقب برگرداند. نرم افزار پخش ویدئو از زیر نویس پشتیبان نمی کند. احتمال دارد نوکیا در ارتقاء نرم افزاری خود این کاستی ها را برطرف کند.

در بخش Web TV یک سری نرم افزار وجود دارد که دسترسی به جدیدترین اخبار و سریال های تلویزیونی یا حتی کل برنامه های تلویزیون را فراهم می کند. این نرم افزارها شامل YouTube ، CNN Video ، National Geographic و ... است. اگرچه هر یک از آنها نیازمند ارتباط اینترنتی روی 3G/3.5G یا Wi-Fi است و تمامی محتویات آن رایگان نمی باشد.

 

رادیو FM در نوکیا C6-01 مانند گوشی های نسخه 1 سیمبین یک منوی ساده و مناسب دارد. کاربر می تواند در ایستگاههای جدید و از پیش تنظیم شده جستجو کند و برای این کار می تواند انگشت خود را روی صفحه بکشد یا از دکمه های مجازی استفاده نماید .رادیو دارای پشتیبان RDS و اسکن اتوماتیک برای یک فرکانس دیگر است ، این گوشی در طول سفر بطور اتوماتیک با ایستگاه رادیویی انتخابی تنظیم می شود.

نمایش اطلاعات RDS بهترین بخش از نرم افزار رادیویی C6-01 است. نام ایستگاه رادیویی با جلوه های ویژه در کل صفحه نمایش نشان داده می شود در حالی که سایر اطلاعات با فونت درشت و خوانا در پایین صفحه قابل مشاهده می باشند.

دوربین :

نوکیا C6-01 به یک دوربین 8 مگاپیکسل مجهز است که ماکسیمم وضوح آن 3264 x 2448 پیکسل می باشد. دوربین دارای کانون ثابت است و دو فلش LED دارد. ترکیب وضوح بالا و کانون ثابت کمک زیادی به کارایی دوربین نمی کند. کار با منوی دوربین برای کاربر خیلی راحت نیست و فقط سه میانبر در نمایاب وجود دارد که امکان سوئیچ بین دوربین فیلمبرداری و عکاسی را فراهم می کند ، فلش را تنظیم می نماید و دسترسی به سایر گزینه های قابل تنظیم را فراهم می نماید.

اگر تعدادی از آن تنظیمات در کناره های نمایاب قرار داشتند به کلیک کمتری نیاز بود. سایر تنظیمات دوربین ، تنها بخش منو است که در آن می توان از روش یک کلیک ، دو کلیک استفاده کرد. کاربر در منوی دوربین نوکیا C6-01 می تواند تعادل رنگ سفید ، سایه رنگ ، میزان نوردهی ، IOS ، کنتراست و شفافیت را تنظیم کند.

همچنین می تواند به یکی از حالت های از پیش تنظیم شده صحنه برود که در آن گزینه ای برای ایجاد صحنه شخصی وجود دارد. در نوکیا C6-01 تشخیص چهره نیز وجود دارد. geotagging امکان ثبت محل فعلی کاربر در اطلاعات EXIF عکس ها را با استفاده از GPS داخلی فراهم می کند.

کیفیت تصاویر دوربین رضایت بخش نیست. مجهز نبودن دوربین به کانون اتوماتیک در عکس های Close-up بخوبی احساس می شود و امکان گرفتن عکس از فاصله کمتر از 50cm وجود ندارد و فقط یک دورنما در اختیار کاربر قرار می دهد زیرا برای پر کردن فریم با یک برگه استاندارد A4 باید از فاصله کمتر از 30cm عکس بگیرید.

این گوشی در وضوح 720P در 25fps فیلمبرداری می کند و تثبیت کننده دیجیتال تصویر را ارائه می دهد. کلیپ ها بصورت فایل های MP4 ذخیره می شوند. کیفیت ویدئوها بهتر از عکس های دوربین است. فشردگی کمتر ویدئوها بر اندازه فایل تاثیر می گذارد و 10 ثانیه ویدئو حدود 16MB حافظه را در بر می گیرد.

 
 

منبع:


نظرات شما عزیزان:

vira
ساعت13:06---19 دی 1390
مطالبتون بسیار مفید است.
موفق باشید.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
آخرین مطالب