طنز/ چگونه طنز بنویسیم
سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز
تاریخ : 19 / 11 / 1389برچسب:,
نویسنده : سروش

به قلم شکیبا، شهرام

 

 بناست روز شنبه ساعت 12 در حوزه هنری، کارگاه برگزار کنم، در حاشیه جشنواره سراسری طنز مکتوب. دیدم خبرش در خیلی از سایت‌ها نقل شده، گفتم شاید خیلی‌ها بخواهند در چنین کارگاهی حضور داشته باشند، اما نتوانند. لذا چند نکته درباره طنز و طنزنویسی عرض می‌کنم.

الف - ملزومات
ملزومات شامل دو بخش است؛ «داشته‌ها» و «نداشته‌ها»

1- داشته‌ها

مسئول:
اگر مسئولی نداشته باشیم، طنزی هم نداریم و کلاً جامعه بی‌لبخند می‌شود.

مراسم: حتماً باید در هر مراسمی به هر دلیلی که برگزار می شود، یک مسئول هم دعوت کرد. مسئولان در واقع نمک مجالس هستند. آنها در اول هر مراسمی می‌آیند و بیشتر از همه سخنرانی می‌کنند. مثلاً فرض کنید شما سمیناری دارید درباره لزوم حضور متخصصان IT در عرصه اقتصاد. طبیعی است که باید در چنین مراسمی از یک مسئول غیرمربوطه دعوت کنید. مثلاً محمدجواد لاریجانی، گزینه مناسبی است. او می‌آید و درباره عدم رعایت حقوق بشر در غرب وحشی سخنرانی می‌کند. اگر می‌خواهید مراسم‌تان بانمک‌تر برگزار شود، بهتر است از مسئولان مربوطه در همان رشته دعوت کنید که بیایند همه بدیهیات را برای متخصصان بگویند، البته با کمترین دقت و مطالعه.

اگر هم مسئولی پیدا نکردید، حتماً از غلامعلی حدادعادل استفاده کنید. او در هر مراسمی با هر موضوعی می‌آید و سخنرانی هم می‌کند.

گفت‌وگو: گفت‌وگو کردن مسئولان هم حتماً سوژه خوبی است، از آن عمراً غافل نشوید.

صداوسیما: هروقت هم سوژه کم آوردید، یک سری به تلویزیون بزنید. رسانه ملی در تمام طول 24 ساعت در خدمت طنزپردازان خوش‌ذوق کشور است. فقط قبلش قرص قلب و آب کنار دستتان باشد.

2- نداشته‌ها

خانواده:
برای طنز نوشتن سعی کنید خانواده نداشته باشید، چون بچه، بابا می‌خواهد و زن، شوهر و طنزنویس ...

آبرو: اگر آبرو داشته باشید، کارتان پیش نمی‌رود. فقط حواستان باشد اگر از یک حدی بی‌آبروتر شدید، باید شغلتان را عوض کنید و به رده‌های بالاتر بروید.

ب - موضوعات
موضوعات در واقع همه آن چیزهایی است که در ملزومات آمده.

ج - نوشتن
نوشتن طنز هیچ کاری ندارد. سعی کنید عاقلانه به سوژه‌ها و موضوعات نگاه کنید. آنقدر تناقض پدید می‌آید که مطلبتان خود به خود شکل می‌گیرد.

چهره ماندگار
راستی علیرضا افتخاری که اخیراً رئیس‌جمهور را بوسیده بود، چهره ماندگار شد. با این حساب تاکنون دو نفر با بوسیدن دیگری ماندگار شده‌اند؛ اولی افتخاری که به افتخار بوسیدن رئیس‌جمهور نائل شد و دومی کاترین دونو که در یک حمله گازانبری کیارستمی را بوسید.

این هم سوژه. لطف کنید و مطالبتان را درباره همین سوژه، در قالب کامنت در ج فرمائید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
آخرین مطالب