افزایش سرعت کامپیوتر با تغییرات در Registry ویندوز
سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز
نویسنده : سروش

در این مقاله با چند تغییر کوچک درتنظیمات Registry ویندوز آشنا خواهید شد که موجب افزایش سرعت سیستم عامل می گردند. Windows Registry دیتابیسی است که تنظیمات و پیکربندی سیستم عامل در آن نگهداری می شوند. تمام تنظیمات از سرعت حرکت ماوس تا تنظیمات مرتبط با اتصال به اینترنت و یا بازده کامپیوتر در Registry ویندوز ذخیره می شوند. در ادامه با 6 تغییر در Windows Registry آشنا خواهید شد.

امکانات جدید و کاربردی بسیاری به ویندوز ویستا و 7 اضافه شده است اما با اعمال برخی تغییرات جزئی در تنظیمات سیستم عامل می توانید سرعت کامپیوتر خود را افزایش دهید. قبل از اعمال تغییرات از کل تنظیمات و اطلاعات موجود در Registry ویندوز بک آپ بگیرید تا در صورت مشکلات احتمالی از آن استفاده کنید.

اگر مراحل ذکر شده در این راهنما را با دقت اعمال نکنید ممکن است در کارکرد ویندوز اختلال ایجاد شود پس ابتدا از Registry بک آپ بگیرید و سپس در اعمال تغییرات دقت کنید.

تهیه Back up از کل Registry

برای تهیه بک آپ از Windows Registry از نرم افزار ERUNT استفاده کنید. این نرم افزار مجانی است و با نسخه های مختلف ویندوز (Windows Xp, Vista, 7) کار می کند. با ERUNT می توانید بخش های مختلف Registry را جداگانه باز گردانید.

ERUNT از کل اطلاعات Registry بک آپ می گیرد ولی اگر قصد دارید تنها بخش خاصی از registry را ویرایش کنید می توانید از همان بخش خاص بک آپ بگیرید برای این کار وارد نرم افزار Registry Editor شود:

registry-editor-5174502از منوی Start گزینه Run را انتخاب کنید (یا از کلید های ترکیبی winkey+r استفاده کنید) سپس عبارت regedit را وارد نموده و کلید Enter را فشار دهید. پنجره باز شده نرم افزار داخلی ویندوز برای مدیریت محتوای Registry است.

برای تهیه بک آپ از یک قسمت خاص از Registry، قسمت مورد نظر را انتخاب نموده و سپس از منوی فایل Export را انتخاب کنید. اگر پس از تغییرات مشکلی برای Registry بوجود آمد تنها کافی است روی فایل ذخیره شده دو بار کلیک کنید.

حال که از Registry بک آپ گرفته اید می توانید تغییرات مربوطه را اعمال کنید اگر وارد Regedit نشده اید از دستور عمل بالا استفاده کنید و وارد نرم افزار Registry Editor شوید.

افزایش سرعت Aero Peek

aero-peek-value-5174490

قابلیت Aero Peek در ویندوز 7 به کاربر این امکان را می دهد که با قرار دادن نشانگر ماوس برروی دکمه نمایش میزکار (Show Desktop) و بدون کلیک کردن دستکتاپ را مشاهده کند یعنی اگر بخواهید بدون بستن و یا کوچک سازی پنجره ها میزکار ویندوز را مشاهده کنید فقط کافی است چند لحظه نشانگر ماوس را برروی دکمه Show Desktop نگه دارید. مدت زمان تاخیر برای نمایش میزکار بصورت پیشفرض 500 میلی ثانیه است یعنی نصف ثانیه اگر بخواهید می توانید این زمان را کم و زیاد کنید:

Registry Editor راباز کرده و سپس:

HKEY_CURRENT_USER > Software > Microsoft > Windows > CurrentVersion > Explorer > Advanced

را انتخاب کنید سپس در پنل سمت راست، دکمه سمت راست ماوس را فشارداده و DWORD 32-bit را از New انتخاب کنید نام ورودی جدید را "DesktopLivePreviewHoverTime" بگذارید (بدون "") توجه داشته باشید که با فشار دادن دکمه f2 برروی هر ورودی می توانید نام آن را تغییر دهید.

سپس برروی DesktopLivePreviewHoverTime دوبار کلیک نموده و Decimal را انتخاب کنید سپس عدد تاخیر نمایش را بر اساس میلی ثانیه وارد کنید (مقدار پیش فرض 500 میلی ثانیه است). برای مشاهده تغییرات یک بار سیستم عامل را Log off و مجددا Log in کنید.

افزایش سرعت نمایش نوار ابزار

taskbar-previews-5174514در ویندوز 7 و ویستا زمانی که نشانگر ماوس را برروی یکی از آیکون های نوار ابزار (Taskbar) برده و کمی صبر کنید پیش نمایشی از پنجره در ابعاد کوچک نمایش داده می شود تاخیر پیش فرض برای نمایش این پیشنمایش 400 میلی ثانیه است اگر تمایل دارید آن را کم و یا زیاد کنید از روش زیر استفاده کنید:

Registry Editor را باز کنید و سپس:

HKEY_CURRENT_USER > Software > Microsoft > Windows > CurrentVersion > Explorer > Advanced

برروی پنل سمت راست، دکمه سمت راست ماوس را بزنید و از منوی New گزینه DWORD 32-bit را انتخاب نمایید نام DWORD جدید ساخته شده را "ExtendedUIHoverTime" (بدون "") بگذارید.

سپس برروی ExtendedUIHoverTime دوبار کلیک نموده و آن را باز کنید، Decimal را انتخاب کرده و در قسمت Value هر عددی که تمایل دارید وارد کنید این عدد نیز براساس میلی ثانیه است پس از وارد نمودن عدد، برروی دکمه OK کلیک کنید. در نهایت نیز یک بار سیستم را Log off و سپس Login نمایید.

افزایش سرعت منو ها

افزایش سرعت باز شدن منو ها در ویندوز 7 و ویستا نیز ساده است:speed-menus-5174506

Registry Editor را باز کنید و سپس شاخه Desktop را از آدرس زیر پیدا کنید:

HKEY_CURRENT_USER > Control Panel > Desktop

عبارت MenuShowDelay را یافته و برروی آن دوبار کلیک کنید. این عدد نیز براساس میلی ثانیه است و مقدار پیش فرض آن 400 میلی ثانیه می باشد. در نهایت نیز برای مشاهده تغییرات یکبار Log off و سپس Log in کنید.

جلوگیری از بوت شدن خودکار کامپیوتر

prevent-reboots-5174498

پس از بروز رسانی سیستم عامل و نصب آپدیت های ویندوز، سیستم عامل بصورت خودکار پس از 10 تا 15 دقیقه کامپیوتر را ریستارت می کند تا تغییرات ایجاد شده پس از نصب بروز رسانی اعمال شوند حال اگر شما فایل های مختلفی را باز داشته باشید و در حال وارد کردن اطلاعات و یا انجام کار خاصی باشید ریستارت خود کار سیستم و یا پیغام های آزار دهنده آن باعث از دست رفتن اطلاعات می شوند.

برای غیرفعال کردن ریستارت خودکار ویندوز در سیستم عامل های Windows Xp, Vista, 7 وارد Registry Editor شده و مسیر زیر را دنبال کنید:

HKEY_LOCAL_MACHINE > SOFTWARE > Policies > Microsoft > Windows

برروی پنل سمت راست، دکمه سمت راست ماوس را فشار داده و سپس از منوی New گزینه Key را انتخاب کنید این عمل باعث ایجاد یک فولدر جدید می شود نام آن را WindowsUpdate بگذارید.

WindowsUpdate را باز کرده و در پنل سمت راست مجددا دکمه سمت راست را زده و این باز از منوی New گزینه DWORD 32-bit را انتخاب کنید نام DWORD جدید را "NoAutoRebootWithLoggedOnUsers" بگذارید.

NoAutoRebootWithLoggedOnUsers را باز کنید و در قسمت Value عدد 1 را وارد نمایید. نیازی نیست که Base را به Decimal تغییر دهید اجازه دهید برروی همان گزینه Hexadecimal باقی بماند و سپس برروی گزینه OK کلیک کنید.

از Registry Editor خارج شده و سپس یک بار سیستم را Log off و مجددا Log in کنید. پس از این دیگر پس از بروز رسانی ویندوز ریستارت نمی شود مگر اینکه شما دستور ریستارت را تایید کنید.

غیرفعال کردن بالون اطلاع رسانی

اگر شما هم از بالون اطلاع رسانی (Notification Balloons) ویندوز خوشتان نمی آید می توانید از روش زیر آن را غیرفعال کنید:

Registry Editor را باز کنید و وارد شاخه زیر شوید:disable-balloons-5174494

HKEY_CURRENT_USER > Software > Microsoft > Windows > CurrentVersion > Explorer > Advanced

در پنل سمت راست دکمه، سمت راست ماوس را فشار داده و سپس از منوی New گزینه DWORD 32-bit را انتخاب کنید نام آن را نیز EnableBalloonTips بگذارید.

دوبار برروی EnableBalloonTips کلیک کرده و سپس مقدار 0 را در Value وارد کنید سپس دکمه OK را فشار کنید.

سیستم را Log off و مجددا Log in کنید تا تغییرات اعمال شود.

افزایش سرعت بوت شدن ویندوز XP

اگر سرعت بوت شدن ویندوز XP شما کند است با این تغییر می توانید سرعت آن را افزایش دهید:

وارد Registry Editor شده و سپس:

HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > CurrentControlSet > Control > ContentIndex.

در پنل سمت راست StartupDelay را یافته و برروی آن دوبار کلیک کنید Decimal را از Base انتخاب نموده و سپس عدد 40,000 را در آن وارد کنید مقدار پیش فرض 480,000 است.

از Registry editor خارج شده و سپس کامپیوتر را ریستارت کنید حتما متوجه افزایش سرعت بوت شدن ویندوز XP خواهید شد. توجه داشته باشید که اگر این عدد را کمتر از 40,000 کنید تغییری در سرعت لود شدن سیستم عامل به وجود نخواهد آمد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
آخرین مطالب