آشنايي با گوگل پلاس
سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز
تاریخ : 11 / 4 / 1390برچسب:آشنايي با گوگل پلاس,
نویسنده : سروش

آشنايي با گوگل پلاس

پروژه گوگل پلاس (Google+ project) يك امكان تازه از شركت گوگل است كه افتتاح آن از روز سه‌شنبه ۲۸ ژوئن 2011 در وبلاگ رسمي گوگل اعلام شد

پروژه گوگل پلاس كه در واقع يك رسانه اجتماعي براي اشتراك‌ گذاري آنلاين است مثل ديگر پروژه‌هاي جديد شركت گوگل، ابتدا در اختيار تعداد محدودي از كاربران قرار گرفت تا سپس در دسترس همه كاربران قرارگيرد.

ويك گاندورتا (Vic Gundotra) يكي از مديران ارشد گوگل كه در شبكه‌هاي اجتماعي و وب.۲، تتخصص دارد مدير تيمي بوده است كه يك سال و نيم بر بر روي اين پروژه‌ كار كرد.

او مي‌گويد:

اشتراك‌گذاري آنلاين نياز جدي به بازبيني و خلق شيوه‌هاي تازه دارد. زمان تغيير شيوه‌هاي فعلي به اشتراك گذاري كه چندان كارآمد نيست فرا رسيده و گوگل پلاس اولين گام عملي جدي ما براي اعمال اين تغييرات است.

امكانات پروژه گوگل پلاس:

سلام چه خبر

اين پروژه داراي امكانات مختلف است:

دايره‌ها (Circles): براي گروه‌هاي مختلف دوستان

جرقه‌ها (Sparks): براي جستجوي تخصصي

پاتوق‌ها (Hangouts): براي چت تصويري و تماشاي ويديويي

اجتماع (Huddle): كه در واقع امكان تله‌كنفرانس است

موبايل (Mobile): براي استفاده از قابليت‌هاي موبايل‌ها نظير مسيج، دوربين و جي‌ پي پي است.

مديران اين پروژه در بيانيه‌ معرفي اين محصول گفته‌اند كه اين شبكه‌ اجتماعي نمي‌خواهد تنها جايي براي به اشتراك گذاشتن عكس و مطلب باشد و قصد دارد با توجه به عادات وب‌گردي هر كاربر و جست‌وجوهاي او در موتور جست وجوگر گوگل، لينك‌ها و صفحه‌هايي را كه براي كاربر جذاب است به او معرفي و پيشنهاد كند.

شبكه‌ي اجتماعي «گوگل پلاس» به كاربران اين امكان را مي‌دهد كه نه تنها در صفحه‌ي شخصي خود در اين وب‌سايت، عكس و يادداشت و لينك منتشر كرده و براي ديگران پيغام بفرستند، بلكه آرشيو غني نقشه‌ها و عكس‌هاي خود موتور جست‌وجوگر «گوگل» را هم در صفحه‌ي شخصي خود در «گوگل پلاس» به اشتراك گذارند.

اين محصول تازه‌ي شركت «گوگل» توانسته براي حل معضل گروه‌هاي مختلف دوستان هر كاربر در پروفايل خود، چاره‌انديشي كند. در بسياري از ديگر شبكه‌هاي اجتماعي، امكان به اشتراك گذاشتن يك عكس يا خبر با گروهي خاص از دوستان، به سادگي ميسر نيست. اما بنا به گفته‌ي وبلاگ رسمي «گوگل»، اين مشكل در «گوگل پلاس» وجود ندارد و مرتب كردن و دسته‌بندي دوستان هر كاربر در گروه‌هاي مختلف، به آساني و با تنها كليك ماوس بر روي آواتار كاربر و كشيدن آواتار به گروه موردنظر انجام خواهد گرفت.

شبكه‌ي اجتماعي «گوگل پلاس» امكان چت ويديوئي گروهي نيز دارد كه در ديگر شبكه‌هاي اجتماعي، چنين امكاني در دسترس كاربران نيست. با اين ترتيب كاربران مي‌توانند در آينده با دوستان خود در هرگوشه‌ي دنيا به شكل گروهي ويديو چت زنده داشته باشند. امكان ارسال پيغام گروهي فوري از طريق تلفن‌هاي همراه به گروه‌هاي مختلف دوستان نيز در «گوگل پلاس» وجود دارد.

همچون برخي ديگر از شبكه‌هاي اجتماعي و از جمله «فيس‌بوك»، «گوگل پلاس» هم اعضاي عضو در يك شبكه را كه علاقه‌مندي‌هاي مشابه دارند به يكديگر معرفي و براي دوستي پيشنهاد مي‌دهد.

در بيانيه‌ي معرفي اين محصول تازه‌ي «گوگل»، مديران پروژه گفته‌اند كه اين شبكه‌ي اجتماعي نمي‌خواهد تنها جايي براي به اشتراك گذاشتن عكس و مطلب باشد و قصد دارد با توجه به عادات وب‌گردي هركاربر و جست‌وجوهاي او در موتور جست وجوگر «گوگل»، لينك‌ها و صفحه‌هايي را كه براي كاربر جذاب است به او معرفي و پيشنهاد كند.

ويك كاندورتا، مدير پروژه‌ي «گوگل پلاس» در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است: «اشتراك‌گذاري آنلاين نياز جدي به بازبيني و خلق شيوه‌هاي تازه دارد. زمان تغيير شيوه‌هاي فعلي به اشتراك گذاري كه چندان كارآمد نيست فرا رسيده و گوگل پلاس اولين گام عملي جدي ما براي اعمال اين تغييرات است.»

سلام چه خبر

 

آيا «گوگل پلاس» بازار «فيس‌بوك» را كساد خواهد كرد؟

در حال حاضر «فيس‌بوك» با نزديك به ششصد ميليون نفر كاربر، بيش از هر شبكه‌ي اجتماعي ديگري عضو و محبوبيت دارد. «گوگل پلاس» در همين فاز اول از امكانات بيشتري نسبت به «فيس‌بوك» برخوردار است و بسياري از كاربران وب، يك شناسه‌ي كاربري «گوگل» دارند كه با استفاده از آن در آينده‌ي نزديك، به آساني مي‌توانند به عضويت «گوگل پلاس» نيز درآيند.

وقتي كه «گوگل پلاس» به شكل عمومي در اختيار همه قرار گيرد، كاربران با استفاده از «نوار راهبري گوگل» در بالاي صفحه‌ي كاربري خود، به آساني از همه‌جا مي‌توانند به پروفايل «گوگل پلاس» خود نيز دسترسي داشته باشند.

با اين حال برخي از كارشناسان مي‌گويند «گوگل پلاس»، دست‌كم تا مدتي، تهديد جدي براي محبوبيت «فيس‌بوك» نخواهد بود و به آساني نخواهد توانست خيل كاربران «فيس‌بوك» را كه به امكانات كاربرمحور اين شبكه‌ي اجتماعي خو گرفته‌اند، جذب امكانات تازه‌اي مانند ويديو چت گروهي و گروه‌بندي ساده و موثر دوستان كند. اين دسته از كارشناسان وب مي‌گويند ايجاد يك گروه دوستان و ارتباط‌هاي اينترنتي تازه، كاري‌ست زمان‌بر كه هر كاربري را ترغيب نمي‌كند كه به عضويت در شبكه‌ي اجتماعي تازه‌ي ديگري درآيد.

كارشناسان هم‌چنان به تجربه‌ي پيشين شركت «گوگل»، يعني «گوگل باز» نيز اشاره مي‌كنند كه علي‌رغم سرمايه‌گذاري و اميدواري بسيار «گوگل»، با اقبال چنداني روبرو نشد و در زمره‌ي پروژه‌هاي شكست‌خورده محسوب مي‌شود.

با اين‌همه از آن‌جايي كه موتور جست‌وجوگر «گوگل» از پربازديدترين و شناخته‌شده‌ترين جست‌وجوگرهاست و بسياري از كاربران وب، شناسه‌ي كاربري در «گوگل» دارند و از محصولات مختلف اين شركت بزرگ اينترنتي استفاده مي‌كنند، «گوگل» به اطلاعات و داده‌هاي دقيق‌تري از سلايق وب‌گردي كاربران‌اش دسترسي دارد.

اين خصيصه مي‌تواند به «گوگل پلاس» كمك كند تا با تحليل اين داده‌ها، آگهي‌هاي تبليغاتي را با دقت بيشتري در معرض ديد هر كاربر قرار دهد و «فيلترينگ حبابي» را با خطاي كمتري اعمال كند. هم «فيس‌بوك» و هم «گوگل پلاس» تمركز بسياري بر آگهي‌ها دارند و بخش عمده اي از درآمد خود را از تبليغات كسب مي‌كنند. دسترسي به داده‌هاي بيشتري از سليقه‌ي مخاطبان، مي‌تواند نقطه‌ي قوت «گوگل پلاس» در رقابت تنگاتنگ ماه‌هاي آينده با «فيس‌بوك» باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
آخرین مطالب